Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 7.162.03.O.001
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Монька Наталія Ярослаівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дисципліна «Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика» складається з двох змістовних модулів «Методологія та організація наукових досліджень» та «Інтелектуальна власність та інноватика». Метою викладання змістовного модуля «Методологія та організація наукових досліджень» є ознайомлення студентів із закономірностями розвитку технічних систем і творчого мислення, сучасними методами пошуків нових технічних рішень і активізації творчості. Метою викладання змістовного модуля «Інтелектуальна власність та інноватика» є ознайомлення студентів із питаннями, пов'язаними з охороною авторського права суміжних прав та промислової власності, зокрема винаходів, а також інформацією щодо об’єктів та суб’єктів промислової власності, умов ліцензування та передавання технологій, розгляд основних відомостей про патентну інформацію й документацію, а також міжнародну співпрацю у сфері охорони інтелектуальної власності
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: • Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. загальні компетентності: • ЗК2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. • ЗК4. Здатність працювати в міжнародному контексті. фахові компетентності: • ФК1. Здатність захищати інтелектуальну власність, зокрема патентувати винаходи у біотехнології. • ФК2. Здатність здійснювати пошук необхідної інформації в науковій і технічній літературі, базах даних та інших джерелах
Результати навчання: ПРН1. Вміти здійснювати патентний пошук, знаходити та обробляти необхідну науково-технічну інформацію; самостійно складати заявку на винахід. ПРН2. Знати вітчизняне та міжнародне законодавство у сфері авторського права. Вміти захищати свою інтелектуальну власність та уникати порушень інтелектуальної власності інших осіб. ПРН17. Оцінювати, аналізувати та обирати варіанти рішень з управління складними біотехнологічними процесами з урахуванням цілей, обмежень, прогнозів та ризиків. КОМ2. Здатність до використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни Сучасне застосування біотехнологічних методів (біоіндустрія) Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика, КР Економічний аналіз біотехнологічних виробництв Навчальні дисципліни вибіркового блоку 1 Навчальні дисципліни вибіркового блоку 2
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика» складається з двох змістовних модулів «Методологія та організація наукових досліджень» та «Інтелектуальна власність та інноватика», які відповідно розглядають: • основи наукових досліджень, їхню організацію та методологію як науку про структуру, логічну організацію методів та засобів наукової діяльності; • інтелектуальну власність як закріплені законом права, які є результатом інтелектуальної діяльності у різних галузях, зокрема у науковій та промисловій сферах • інноватику як галузь знань, яка охоплює питання методології та організації інноваційної діяльності та вивчає закономірності процесів розвитку, формування новацій та нововведень, використання та поширення інноваційних потоків, інноваційної діяльності, їх вплив на сферу конкуренції, на розвиток суспільства в цілому.
Опис: ТЕМА: Вступ до курсу. Академічна доброчесність у ЗВО ТЕМА: Методологія. Творчість. Процес технічної творчості. Психологічні особливості науково-технічної творчості. Організація наукової роботи. ТЕМА: Наукове дослідження. Теоретичні дослідження. Методологія експериментальних досліджень. ТЕМА: Інтелектуальна власність. Державна система правової охорони інтелектуальної власності. Законодавче забезпечення охорони права інтелектуальної власності. Об'єкти інтелектуальної власності. ТЕМА: Авторське право та суміжні права як складова частина права інтелектуальної власності. ТЕМА: Законодавча основа патентного права як складової частини права інтелектуальної власності. Суб'єкти права промислової власності. ТЕМА: Об'єкти та суб'єкти права промислової власності. ТЕМА: Правова охорона винаходів і корисних моделей. ТЕМА: Ліцензування та передавання технологій. Тема: Інноваційна діяльність. Державне регулювання інноваційної діяльності. ТЕМА: Стимулювання інноваційної діяльності. Ефективність фінансового забезпечення інноваційної діяльності.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюють з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюють під час лекційних та практичних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. Оцінювання практичних занять здійснюють за сумарним значенням оцінки у балах всіх видів завдань, виконаних за семестр відповідно до робочої навчальної програми з дисципліни та фактичного навчального/робочого часу. ПК проводять в формі: виконання самостійної роботи відповідно до переліку рекомендованих тем/завдань та письмово-усного експрес-контролю. Семестровий контроль проводять в формі екзамену (ЕК). Екзаменаційний контроль охоплює письмову (60 бали) та усну (10 балів) компоненту. Письмове завдання містить тести трьох рівнів складності з відповідною градацією оцінювання в балах. Питання ІІ та ІІІ рівнів можна доповнити усним/письмовим обґрунтуванням відповіді, що дозволяє оцінити знання студента з даної дисципліни на вербальному рівні.
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття оцінюються у 30 балів. Семестровий контроль проводять в формі екзамену (ЕК). Екзаменаційний контроль охоплює письмову (60 бали) та усну (10 балів) компоненту.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: https://zakon.rada.gov.ua/laws 1. Конституція України: Закон від 01.01.2006 документ 254к/96ВР (чинна поточна редакція) [Електронний ресурс]. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (дата звернення 01.08.2022) 2. Цивільний кодекс України. Документ 435-VI (чинна поточна редакція) [Електронний ресурс]. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15/ed20200418 (дата звернення 01.08.2022) 3. Кримінальний кодекс України: від Документ 2341-III (чинна поточна редакція) [Електронний ресурс]. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14 (дата звернення 01.08.2022) 4. Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21): Документ 80731-X (чинна поточна редакція) [Електронний ресурс]. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10 (дата звернення 01.08.2022) 5. Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330): Документ 80731-X (чинна поточна редакція) [Електронний ресурс]. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10 (дата звернення 01.08.2022)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика (курсова робота)

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 7.162.03.O.005
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Монька Наталія Ярославівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дисципліна «Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика» КР введена для практичного використання теоретичних знань, набутих підчас вивчення дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика».
Завдання: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. ЗК2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ФК2 Здатність здійснювати пошук необхідної інформації в науковій і технічній літературі, базах даних та інших джерелах ФК6. Здатність планувати і виконувати експериментальні роботи в галузі біотехнології з використанням сучасних обладнання та методів, інтерпретувати отримані дані на основі сукупності сучасних знань та уявлень про об’єкт і предмет дослідження, робити обґрунтовані висновки
Результати навчання: ПРН1. Вміти здійснювати патентний пошук, знаходити та обробляти необхідну науково-технічну інформацію; самостійно складати заявку на винахід. ПРН9. Вміти розробляти, обґрунтовувати та застосовувати методи та засоби захисту людини та навколишнього середовища від небезпечних факторів техногенного та біологічного походження. ПРН11. Вільно спілкуватися усно і письмово державною та іноземною мовами, обговорювати з фахівцями і нефахівцями результати досліджень, інновації та/або управління виробництвом і біотехнології. ПРН12. Аналізувати і враховувати у практичній діяльності тенденції науковотехнічного розвитку суспільства та біотехнологічної галузі. КОМ2. Здатність до використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: • Математичне моделювання мікробіологічних процесів. Кореквізити: • Банки даних для біотехнології • Віртуальне прогнозування біоактивності • Експрес-діагностика та біодоступність ліків • Нанобіотехнологія та біосенсорика • Біотехнологія агро- та ветпрепаратів • Біотехнологія біоактивних речовин та біоконверсія
Короткий зміст навчальної програми: Курсова робота зводиться до інформаційного пошуку відповідно до запропонованої теми, критичного аналізу інформації першоджерел щодо опублікованих результатів досліджень, написання на його основі реферативного огляду та обґрунтування висновку щодо до напрямів подальших досліджень.
Опис: Завдання видається кожному студенту індивідуально. Теми курсових робіт затверджується кожен рік.
Методи та критерії оцінювання: Семестровий контроль при виконанні курсової роботи проводиться у формі диференційованого заліку (заліку) під час презентації та захисту курсового проекту перед комісією.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оформлення, презентація та захист курсової роботи -100 балів • дотримання форми та повноти викладення матеріалу курсової роботи (25 %), посилання на опубліковані результати сучасних досліджень (15 %), обґрунтування актуальності напрямів подальших досліджень у висновку (10 %). • підсумковий контроль (залік) - виконання, оформлення (50 %) та захист курсової роботи (50 %).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Використання віртуального навчального середовища Національного університету «Львівська політехніка» та авторських розробок науково-педагогічних працівників. Використання фонду наукових бібліотек ВНЗ м. Львова, Львівської наукової бібліотеки ім. В. Стефаника, Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського, Інтернет ресурсів та авторських розробок науково-педагогічних працівників НУ «Львівська політехніка». Інші джерела інформації: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ua/activity/63/64/normativno-pravova-baza/). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada/.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).