Технологія барвників та біопігментів

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 7.162.03.E.022
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доцент Стадницька Наталія
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у забезпеченні студентам здобуття базових знань, розумінь і компетентностей щодо класифікації, хімії та технології барвників та пігментів природнього та синтетичного походження які використовуються в біотехнологічній, харчовій, косметологічній та фармацевтичній галузях.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. загальні компетентності: ЗК6. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. фахові компетентності: ФКС2.4. знання діючих, розробка нових та удосконалення існуючих біотехнологій з одержання біопігментів і барвників та їх застосування для потреб галузі з урахуванням комерційного ефекту, а також популяризації маловідходних і безвідходних виробництв.
Результати навчання: • знати базові знання в галузі природничих наук та інженерії, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; • знання основ впровадження хімії природних, фармацевтичних, токсикоз-канцерогенних та інших біологічно активних речовин. структури і властивостей неорганічних, органічних та біоорганічних речовин, а також методів їх якісного та кількісного аналізу у біотехнологічних та фармацевтичних виробництвах; • знати фундаментальні закономірності будови та функціонування мікроорганізмів, рослинної і тваринної клітини та їх компонентів; • володіти методами контролю біооб’єктів, якості сировини та готової біотехнологічної продукції та проводити якісний та кількісний аналіз речовин неорганічного, органічного та біологічного походження
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: хімія 2 (органічна хімія), частина 1; хімія 2 (органічна хімія), частина 2; хімія 3 (аналітична хімія, хімічні методи аналізу), частина 1; хімія 3 (аналітична хімія, хімічні методи аналізу), частина 2 кореквізити: загальна біотехнологія, частина 1; загальна біотехнологія, частина 2
Короткий зміст навчальної програми: Основні класи природних біологічно активних сполук. Вплив біологічно активних речовин на організм людини. Первинні і вторинні метаболіти, мінеральні речовини. Речовини первинного метаболізму (класифікація, хімічна структура та властивості, методи виявлення та кількісного визначення в рослинній сировині, сфери використання вуглеводів, жирних олій). Вторинні метаболіти (класифікація, хімічна структура та властивості, методи виявлення та кількісного визначення в рослинній сировині, сфери використання вітамінів, терпеноїдів, алкалоїдів, глікозидів, сапонінів, фенольних сполук та їх глікозидів, кумаринів, флавоноїдів, дубильних речовин).
Опис: Вступ. Натуральні барвники. Виділення сполук із барвними властивостями з природної сировини. Методи екстракції комплексів сполук із барвними властивостями з природної сировини. Мінеральні речовини з барвними властивостями. Рослинна сировина з вмістом барвних речовин. Представники флавоноїдів з фарбувальними властивостями. Антоціани. Вітаміни з барвними властивостями. Каротиноїди. Хлорофіли. Хімія і технологія органічних барвників. Технологічні аспекти використання барвників та біопігментів. Біологічно активні добавки, що використовуються в харчовій промисловості з фарбувальними властивостями. Використання натуральних барвників в косметологічних цілях та при виготовленні косметологічної продукції. Використання барвників в текстильній промисловості. Барвні речовини на службі в фармації та біотехнологіях.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, індивідуальна робота, контрольна робота (40 балів) • підсумковий контроль 60 балів (контрольний захід - іспит): письмово-усна форма
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні заняття оцінюються у 40 балів. Семестровий контроль проводять в формі екзамену (ЕК). Екзаменаційний контроль охоплює письмову (50 балів) та усну (10 балів) компоненту.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ластухін Ю.О. Хімія природних органічних сполук. навч. посібник.- Львів: Національний університет „Львівська політехніка”(Інформаційно-видавничий центр”ІНТЕЛЕКТ+” Інституту післядипломної освіти), „Інтелект-Захід”, 2005.-560 с. 2. Лекарственное сырье растительного и животного происхождения. Фармакогнозия: учебное пособие /под ред. Яковлева Г.П.- СПб.: СпецЛит, 2006.- 845 с. 3. Методи контролю продукції тваринництва та рослинних жирів: Навчальний посібник /За заг. ред. Л.М. Крайнюк.- 2-ге вид., перероб. і доп.- Суми: ВТД „Університетська книга”, 2009.- 300 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).