Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 7.162.03.O.014
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Керівник магістерської кваліфікаційної роботи
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою практики є підготовка студентів до самостійного проведення наукових досліджень за спеціальністю та оформлення їх результатів, які в подальшому будуть використані при написанні МКР, а також поглиблення і закріплення теоретичних знань із дисциплін «Економічний аналіз біотехнологічних виробництв», «Моделювання та масштабування біотехнологічних виробництв у системі GMP», «Сучасне застосування біотехнологічних методів (біоіндустрія)», «Біобезпека та методи контролю в біотехнології» та інших загально інженерних, економічних, технологічних дисциплін, вивчених за час навчання в університеті; вивчення виробничо-господарської діяльності підприємств біотехнологічного профілю в цілому і окремо взятого цеху або відділення зокрема або досліджень в науково-дослідних інститутах; біотехнологічних процесів в одержанні лікарських препаратів, продуктів харчування; конструкції і експлуатації основного і допоміжного обладнання; отримання практичних навиків роботи на посаді технолога, закріплення, поглиблення і розширення теоретичних знань по загально інженерним і спеціальним дисциплінам, практична підготовка до самостійної роботи на посаді інженера, майстра чи інших інженерних посад на промислових підприємствах або на посаді біолога, біотехнолога. Вивчення принципів роботи обладнання та методик досліджень за темою магістерської кваліфікаційної роботи, набуття професійних навичок самостійної роботи з науковою літературою, проведення теоретичних та експериментальних досліджень, набування досвіду організаційної та педагогічної роботи, тощо.
Завдання: Інтегральні компетентності: ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності: ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. Фахові компетентності ФК3. Здатність відбирати та аналізувати релевантні дані, у тому числі за допомогою сучасних методів аналізу даних і спеціалізованого програмного забезпечення. ФК5. Здатність розробляти нові біотехнологічні об’єкти і технології та підвищувати ефективність існуючих технологій на основі експериментальних та/або теоретичних досліджень та/або комп’ютерного моделювання. ФК7. Здатність розробляти та вдосконалювати комплексні біотехнології на основі розуміння наукових сучасних фактів, концепцій, теорій, принципів і методів біоінженерії та природничих наук. ФК11. Здатність обґрунтовувати, реалізовувати та оптимізувати проєктно-конструкторські рішення в галузі біотехнології. ФК12. Здатність організовувати виробництво і управляти біотехнологічними процесами в умовах промислового виробництва та науково-дослідних лабораторій.
Результати навчання: Програмні результати навчання: ПРН4. Вміти обирати та застосовувати найбільш придатні методи математичного моделювання та оптимізації при розробленні науково-технічних проектів. ПРН5. Знати молекулярну організацію та регуляцію експресії генів, реплікації, рекомбінації та репарації, рестрикції та модифікації генетичного матеріалу у про- та еукаріотів, стратегію створення рекомбінантних ДНК для цілеспрямованого конструювання біологічних агентів. ПРН6. Знати та оцінювати основні методичні прийоми культивування еукаріотичних клітин тваринного та рослинного походження, розробляти нові технології їх застосування у наукових цілях, медицині, сільському господарстві тощо. ПРН7. Мати навички виділення, ідентифікації, зберігання, культивування, іммобілізації біологічних агентів, здійснювати оптимізацію поживних середовищ, обирати оптимальні методи аналізу, виділення та очищення цільового продукту,використовуючи сучасні біотехнологічні методи та прийоми, притаманні певному напряму біотехнології. ПРН12. Аналізувати і враховувати у практичній діяльності тенденції науково-технічного розвитку суспільства та біотехнологічної галузі. ПРН13. Формулювати і оцінювати вимоги, обґрунтувати вихідну сировину, матеріали та напівпродукти відповідно до умов біотехнологічного виробництва з урахуванням технологічних та інших невизначеностей. Комунікації: КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською та іншими). КОМ2. Здатність до використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. Автономія і відповідальність: АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Методологія та організація наукових досліджень, інтелектуальна власність та інноватика; Моделювання та масштабування біотехнологічних виробництв у системі GMP; Сучасне застосування біотехнологічних методів (біоіндустрія); Економічний аналіз біотехнологічних виробництв. Кореквізити: Виконання магістерської кваліфікаційної роботи. Захист магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Матеріали, що дають можливість студентам розробити матеріальний та тепловий баланс процесу, здійснити технологічні розрахунки, запропонувати принципову технологічну схему і зпроєктувати будівлю цеху, виконати техніко-економічні розрахунки.
Опис: В цьому розділі перераховані всі питання, які повинні вивчати студенти під час проходження практики за темою магістерської кваліфікаційної роботи які повинні бути відображені у їх звітах. Загальна характеристика підприємства біотехнологічної промисловості і управління ним. Виробничий технологічний процес. Поступлення сировини, її якість і відповідність ДЕСТам, ТУ, властивості і зберігання, відбір проб і виконання аналізів; підготовка сировини до завантаження, підвід енергії до реакторів, обладнання водою. Продукція, ви виробляється, її властивості і застосування. Біотехнологічна схема виробництва, основні і побічні стадії. Технологічна схема процесу. Кількісне співвідношення реагентів, витратні коефіцієнти по сировині і енергії, вихід продукту від теоретичного (загальний і по кожній стадії окремо), вплив умов на проведення технологічного процесу, можливість утворення і характер побічних процесів і відходів виробництва, їх використання. Оптимальні параметри технологічного процесу (температура, співвідношення компонентів, інтенсивність перемішування). Контроль технологічного процесу. Контроль реакторів, інокуляторів, ферментерів і їх розмір. Використання типової апаратури. Завантаження компонентів і вивантаження культуральних рідин. Усунення неполадок при роботі апаратури. Матеріал, з якого виготовлені матеріали, захисні покриття, теплоізоляція. Механізація виробничих процесів. Контрольно-вимірювальні прилади і їх робота. Основні техніко-економічні показники роботи цеху (дільниці, лабораторії), звітність по них і їх оформлення. Розхідні норми сировини і допоміжних матеріалів. Калькуляція собівартості готової продукції. Наукова організація праці на підприємстві і в цехах, порядок її планування і впровадження. Аналіз раціоналізаторських пропозицій і винаходів, порядок їх оформлення і впровадження організація забезпечення цеху. Стандартизація і контроль якості сировини і готової продукції. Нормативно-технічні документи, що визначають якість готової продукції. Економічне значення стандартизації продукції. Організацію контролю за якістю продукції. Робота цехової і заводської лабораторій. Охорона праці і техніка безпеки. Гігієна праці. Промислова санітарія. Опалення, освітлення і вентиляція. Техніка безпеки при введенні технологічного процесу і виконання ремонтних робіт. Протипожежна техніка цеху, засоби пожежогасіння. Охорона навколишнього середовища. Відходи виробництва і засоби їх знешкодження. Система каналізації. Локальна очистка промислових стоків і газових викидів. Заводські очисні споруди.
Методи та критерії оцінювання: - правильне оформлення звіту і завдання практики, повнота викладення матеріалу (20 балів), опрацювання та посилання на документи (25 балів), акуратність оформлення, застосування схем, ілюстрацій (5 балів) (50%); - усний захист звіту по практиці (50 балів) (50%).
Критерії оцінювання результатів навчання: 88-100 балів– («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–80 балів – («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу компонента вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 79–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 –61 бал – («посередньо») виставляється за посередні знання навчального матеріалу компонента, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 60–50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («незадовільно» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач.
Рекомендована література: 1. Бучинський М.Я., Горик О.В., Чернявський А.М., Яхін С.В. Основи творення машин / [За редакцією О.В. Горика, доктора технічних наук, професора, заслуженого працівника народної освіти України]. – Харків : Вид-во «НТМТ», 2017. - 448 с. 2. Процеси і апарати хіміко-фармацевтичної промисловості. Навч посібник для фарм і хім спец. / Сидоров Ю.І., Чуєшов В.І., Новіков В.П. - Винница: Нова Книга, 2009. -816 с. 3. Технологічне обладнання біотехнологічної і фармацевтичної промисловості: підручник [для вищ. навч. закл.] / Стасевич М.В., Милянич., А.О., Стрельников Л.С., Крутських Т.В, Бучкевич І.Р., Зайцев О.І Гузьова., І.О., Стрілець О.П., Гладух Є.В., Новіков В.П. –Львів: «Новий Світ-2000», 2016. –410 с. 4. Сидоров Ю.І., Влязло Р.Й., Новіков В.П. Процеси і апарати мікробіологічної та фармацевтичної промисловості. — Львів: Інтелект-Захід, 2008. — 736 с. 5. Основи біобезпеки (екологічний складник): навч. посіб. / Л. П. Новосельська, Т. Г. Іващенко, В. П. Гандзюра, О. П. Кулінич ; за заг. наук. ред. д.б.н. О. І. Бондаря. – К.: Інститут екологічного управління та збалансованого природокористування, 2017. – 180 с 5. 1. Collard J.-M., Breyer D., Renckens S., Sneyers M. Вiotechnology – Vol. 1 - Biosafety in Biotechnology – 2019. - 22р 6. Екологічні біотехнології: теорія і практика.: Навчальний посібник. – Вінниця, ТОВ «Нілан-ЛТД»., 2015. –254 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).