Технологія біологічно-активних добавок

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 7.162.03.E.019
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: к.х.н., доц., доцент Швед О.В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовки магістрів в галузі біотехнології, що торкається практично всіх видів діяльності людини у народному господарстві та охороні здоров’я, рівень основних біотехнологій у різних сферах господарства та охорони здоров’я в світі та в Україні. Особливо важливим є пошук нових джерел здорової їжі та засобів профілактики захворювань, допоміжних засобів супутньої терапії та реабілітації здоров’я, визначення характеристики їх складу, властивостей та застосування, а також наявність виробництва дієтичних добавок/біологічно активних добавок ДД/БАД до їжі та добавок з біологічно-активними властивостями з різного походження ,зокрема з рослинного та мікробного.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: інтегральна компетентність - здатність розв’язувати складні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог; загальні компетентності - здатність проведення досліджень на відповідному рівні; фахові компетентності - здатність використовувати знання характеристик нових харчових і кормових добавок, а також технологічних режимів переробки, застосування біо- та фітомаси.
Результати навчання: Формування знань використання біотехнологічних методів при створенні нових джерел здорової їжі для дієтології та спеціального харчування: -базові уявлення про сучасні методи експериментальної роботи з біотехнологічними об’єктами у виробничих і лабораторних умовах; - оволодіння методиками одержання та визначення харчових та біологічно активних додатків для покращання харчування, профілактики, супутньої терапії та реабілітації здоров’я; - вироблення навиків та вмінь узагальнення та складання порівняльних таблиць властивостей і впливів БАД на організм людини; - володіння достатніми знаннями в галузях молекулярної біотехнології для аналізу існуючих технологій біотехнологічних виробництв; - визначати та оптимізувати технологічні параметри біотехнологій. ПРНС1.3. Вміти аналізувати дані про характеристики нових харчових та кормових добавок та оцінювати технологічні режими переробки та застосування біо- та фітомаси. КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською та іншими). КОМ2 Здатність до використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ3 Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Загальна біотехнологія, Гігієнічні основи охорони продуктів харчування, Хімія природних біологічно активних сполук кореквізити: Сучасне застосування біотехнологічних методів (біотехнологія харчових виробництв), Біотехнологія імунопрепаратів та пробіотиків
Короткий зміст навчальної програми: Альтернативність харчування (раціонального, оздоровчого та функціонального), концепція здорового способу життя. Класифікація, типи та склад добавок до їжі - біологічно активні субстанції та речовини, що перетворюються в процесі життєдіяльності — біополімери, і впливають на процеси життєдіяльності — біорегулятори). Типи харчових добавок (Е-штрихкодування) та біологічно активних добавок (нутрицевтики, еубіотики, пара-фармацевтики). Застосування добавок. Індустрія здорового харчування та стандартизація продукції. Вітчизняні виробники біодобавок та їх аналогів. Тенденції світового ринку, нормативи та особливості технології БАД
Опис: Види харчування та стандартизація продуктів харчування. Системи харчових продуктів та добавок. Біополімери. Біорегулятори. Класифікація, типи та склад добавок. Нутріцевтики, парафармацевтики, харчові добавки. пробіотики, кормові добавки, премікси. Вплив на фізіологічні властивості організму. Космоцевтика. Виробники. Ринок.
Методи та критерії оцінювання: Усна співбесіда та фронтальне опитування; лабораторний практикум; індивідуальне завдання; контрольна робота тощо. Поточний контроль – виконання, захист та оформлення звіту ; оформлення індивідуальних завдань - реферативна доповідь з мультимедійною презентацією; складання таблиць-каталогів технології дієтичних/біологічно активних добавок та виробничих компаній. Підсумковий семестровий контроль – диференційований залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – ЛР (виконання, захист та оформлення звіту – 20%); ІндЗ-1, (оформлення реферативної доповіді та усний захист з мультимедійною презентацією – 20%); ІндЗ-2 (складання таблиць-каталогів технології та виробничих компаній БАД – 20%) - 60%. Контрольний захід (КЗ) - КР (письмово) - 40%. Підсумковий семестровий контроль (СК) – диференційований залік: сума поточного контролю (ПК) та контрольного заходу (КЗ), можлива усна компонента для уточнення за виконаних завдань – до 10 балів, участь у науковій роботі - до 5 балів) - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Рисман М. Биологически активне пищевые добавки:неизвестное об известном. Справочник. — М.: Арт.—Бизнес. Центр. 1998. — 489 с. 2.Габович Р.Д., Припутина Л.С. Гигиенические основы охраны продуктов питания от вредных химических веществ. — К.: Здоров’я, 1987. — 248 с. 3.Смоляр В.І. Харчова експертиза. — К.: Здоров’я. 2005. — 505 с. 4.Голубьев В.Н., Чичева-Филатова Л.В., Шленская Т.В. Пищевые и биологически активне добавки. Учебник. — М: ИЦ Академия. 2003. — 208 с. 5. Доморецький В.А., Прибильський В.Л.. Михайлов М.Г. Технологія екстрактів, концентратів і напоїв з рослинної сировини. Підручник. — Вінниця: Нова книга. 2005. — 408 с. 6.Воронов С.А., Сиецишин Ю.Б., Панченко Ю.В., Когут А.М. Токсикологія продуктів харчування.-Львів: Видавництво львівської політехніки.-2014-556с. 7.Українець А.І., Сімахіна Г.О., технологія оздоровчих харчових продуктів. Курс лекцій .К: Нухт.-2009.- 310с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).