Технології захисту інформації
Спеціальність: Розподілені інформаційні системи та технології
Код дисципліни: 6.126.03.E.052
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: к.т.н., доцент Басюк Тарас Михайлович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
інтегральної: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в області інформаційних систем та технологій, або в процесі навчання, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, які потребують застосування теорій та методів інформаційних технологій.
фахових:
ФКС 1.4. Здатність розробляти концептуальні та математичні моделі інформаційних систем та технологій, смарт систем, здійснювати їх параметризацію та проводити верифікацію щодо вимог технічного завдання.
Результати навчання: ПРН 1.9. Використовувати знання реалізації методів і технологій криптографічного захисту даних при розробленні й експлуатації інтелектуальних інформаційних систем.
КОМ 1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною (англійською) мовами;
КОМ 2. Здатність до використання різноманітних методів сучасних інформаційних технологій для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення;
АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань;
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хмарні технології
Управління ІТ проектами
Короткий зміст навчальної програми: В процесі вивчення даної дисципліни досліджуються основні способи та методи, які застосовуються для захисту інформації в комп’ютерних системах та мережах. Викладаються теоретичні основи та концепції організації інформаційної безпеки комп’ютерних систем; розглядається основні стандарти на правові аспекти в області захисту інформації й описуються методи захисту програмного забезпечення; досліджуються основні схеми парольної, апаратної та біометричної автентифікації та наводяться особливості захисту інформації в процесі проведення електронних платежів.
Опис: Інформаційна безпека комп’ютерних систем
Концепції інформаційної безпеки
Стандартизація в області захисту інформації
Ідентифікація та перевірка справжності користувачів
Методи захисту програмного забезпечення
Біометричні методи автентифікації
Мережева безпека та віртуальні приватні мережі
Керування криптографічними ключами
Захист інформації в електронних платіжних системах
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань відбувається шляхом оцінювання виконаних лабораторних робіт, контрольної розрахункової роботи та екзаменаційного контролю (письмової та усної компонент) у формі тестових запитань.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (40%): письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування
• Підсумковий контроль (60%, екзамен): письмово-усна форма.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Остапов С.Е. Технології захисту інформації / С.Е.Остапов, С.П. Євсєєв, О.Г. Король – Львів: Родовід, 2014. – 428с.
2. Когут Ю.І. Цифрова трансформація економіки та проблеми кібербезпеки/ Ю.І.Когут – К.: SIDCON, 2021. – 368с.
3. Хорошко В. О. Проєктування комплексних систем захисту інформації/ В.О. Хорошко – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 317с.
4. Богуш В.М. Інформаційна безпека: термінологічний навчальний довідник / В.М. Богуш, В.Г. Кривуца, А.М. Кудін – К.: Д.В.К., 2010. – 508 с.
5. ДСТУ 3396.2-97. Захист інформації. Технічний захист інформації. Терміни та визначення. – Введ. 01.01.98. – К. : Держстандарт України, 1997. – 11 с.
6. Кавун С.В. Основи інформаційної безпеки / С. В. Кавун, О. А. Смірнов, В. Ф. Столбов – Кіровоград : Вид. КНТУ, 2012. – 414 с.
7. Кузнецов О. О. Захист інформації в інформаційних системах / О. О. Кузнецов, С. П. Євсеєв, О. Г. Король. – Х. : Вид. ХНЕУ, 2011. – 512 с.
8. Когут Ю.І. Корпоративна безпека. Практичний посібник/ Ю.І.Когут – К.: SIDCON, 2021. – 460с.
9. Остапов С.Е. Кібербезпека : сучасні технології захисту / С.Е.Остапов, С.П. Євсєєв, О.Г. Король – Львів: Новий Світ-2000, 2020. – 676с.
10. Карачка А.Ф. Технології захисту інформації [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://dspace.tneu.edu.ua/retrieve/52646/lekzii.pdf
11. Державна служба спеціального зв‘язку та захисту інформації України. Нормативно-правова база [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://195.78.68.84/dsszzi/control/uk/publish/ article;jsessionid=E04F752BB674B68DF9C37DB6846E694E.app1?art_id=88291&cat_id=38828
12. Тарнавський Ю.А. Технології захисту інформації [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/23896/1/TZI_book.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).