Інформаційно-комп'ютеризовані системи на автомобільному транспорті
Спеціальність: Системна інженерія (Інтернет речей)
Код дисципліни: 6.122.09.E.055
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Комп'ютеризовані системи автоматики
Лектор: Мищишин В.М.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 2.2. Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
Інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі комп’ютерних наук або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів інформаційних технологій і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
загальні компетентності:
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
фахові компетентності:
ФК2. Здатність до виявлення статистичних закономірностей недетермінованих явищ, застосування методів обчислювального інтелекту, зокрема статистичної, нейромережевої та нечіткої обробки даних, методів машинного навчання та генетичного програмування тощо.
фахові компетентності професійного спрямування (ФКС)
для блоку Інтернет речей на автотранспорті:
2.1. Здатність розробляти алгоритмічне та програмне забезпечення пристроїв управління рухомими об’єктами, застосовувати типові аналітичні методи та комп'ютерні програмні засоби для розв'язування завдань технічної діагностики автомобільних електронних систем.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ЗН1. Застосовувати знання основних форм і законів абстрактно-логічного мислення, основ методології наукового пізнання, форм і методів вилучення, аналізу, обробки та синтезу інформації в предметній області комп'ютерних наук.
ЗН2. Використовувати сучасний математичний апарат неперервного та дискретного аналізу, лінійної алгебри, аналітичної геометрії в професійній діяльності для розв’язання задач теоретичного та прикладного характеру в процесі проектування та реалізації об’єктів інформатизації.
ЗН7. Розуміти принципи моделювання організаційно-технічних систем і операцій; використовувати методи дослідження операцій, розв’язання одно– та багатокритеріальних оптимізаційних задач лінійного, цілочисельного, нелінійного, стохастичного програмування.
уміння (УМ)
4) Оцінювати предмет навчальної діяльності, визначати загальну мету і конкретні задачі, вибирати адекватні засоби їх розв’язання для досягнення результату, здійснювати необхідний самоконтроль, використовувати довідкову літературу і технічну документацію, розвивати та застосовувати у професійній діяльності свої творчі здібності, організовувати робоче місце, планувати робочий час.
7) Будувати зв’язки та відносини з людьми, враховувати думку колег, розуміти інших людей, виражати довіру команді, визнавати свої помилки, уникати та запобігати конфліктам, стримувати особисті амбіції. Здійснювати підбір і підготовку інформації та задач проектній команді, ставити цілі, формулювати завдання для реалізації проектів і програм.
12) Використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
для блоку інтернет речей на автотранспорті:
17) здатність оцінювати різні варіанти проектних рішень, вибираючи серед них оптимальні;
18) уміння розробляти проектну та конструкторську документацію під час розроблення пристроїв управління рухомими об’єктами з врахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів, стандартів та інструкцій;
20) здатність використовувати сучасні методи та засоби для тестування автомобільних систем.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Аналогова мікросхемотехніка
2. Комп'ютерна електроніка
3. Мікроконтролери
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна ВБ2.2. Інформаційно-комп’ютеризовані системи на автомобільному транспорті включена до циклу дисциплін професійної підготовки за переліком освітньо-професійної програми бакалавра за спеціальністю 122 Комп’ютерні науки спеціалізації Системна інженерія (Інтернет речей). У структурно-логiчнiй схемі навчання зазначена дисципліна розміщена на ІІІ-му курсі.
У процесі навчання студенти ознайомлюються з сучасними інформаційно-комп’ютеризованими системами на автомобільному транспорті та отримують практичні навички розробки інформаційно-комп’ютеризованих систем, розуміння їх функціонування та подальшого використання в різних галузях науки й техніки.
Опис: Вступ. Інформаційно-комп`ютеризовані системи в організації перевізного процесу автомобільним транспортом. Особливості сучасних інформаційно-комп`ютеризованих систем на транспорті.
Поняття нова інформаційна комп’ютерна технологія на транспорті. Засоби електронної ідентифікації вантажів. Системи RFID маркування. Недоліки та переваги радіочастотної ідентифікації. Позначення вантажів та їх характеристики. Символіки лінійного штрихового кодування. Типи логістичних етикеток. Сканери штрих-кодів. QR-кодування.
Навігаційні системи та електронні карти. Класифікація систем контролю за переміщенням автотранспорту. AVL-системи. Методи визначення місцеположення транспортних засобів. Методи навігаційного обчислення. Принцип GPS-навігації. Метод диференційної корекції.
Характеристика систем автоматизованого управління транспортною логістикою. Інформаційні потоки в транспортних системах. Елементи транспортної логістики. Управління інформаційними ресурсами в логістиці. Автоматизація транспортної логістики: огляд сучасних TMS.
Сучасні інформаційні комп’ютерні технології для управління рухом автомобіля. Системи керування двигуном внутрішнього згоряння. Електронна система керування впорскуванням палива. Система керування вмістом відпрацьованих газів. Електронна системи керування паливоподачею дизеля. Автоматичне керування мотором.
Системи керування трансмісією. Автоматизація керування механічними трансмісіями. Автоматичні коробки передач.
Керування гальмівною системою. Система ABS. Система ESP. Система TCS.
Інтелектуальні транспортні системи. Визначення «інтелектуальна транспортна система» (ІТС). Класифікація ІТС. Параметри ІТС. Технології моделювання. Комунікаційні технології. Обчислювальні технології.
Системи керування мікрокліматом автомобіля. Керування мікрокліматом в салоні автомобіля. Мета та умови керування. Основні компоненти системи кліматконтролю. Особливості роботи електронного блока керування.
Охоронні системи. Способи реалізації електронного захисту автомобіля від викрадення. Класифікація автомобільних охоронних систем. Датчики охоронних систем. Імобілайзери. Робота охоронної системи з дистанційним керуванням. Пристрої розкриття кодів сигналізації. Допоміжні пристрої охоронних систем.
Системи визначення місцезнаходження автомобілів га навігаційне устаткування.
Автомобільна навігація. Технологія обчислення оптимального маршруту проїзду транспортного засобу по дорогах і подальшого ведення за маршрутом за допомогою візуальних і голосових підказок про маневри. Використання GPS / інерціальної навігації. Автомобільні навігаційні карти і інформація про корки.
Методи та критерії оцінювання: Контрольні заходи: залік— 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Інформаційні комп'ютерні системи автомобільного транспорту навчальний посібник / А. А. Кашканов, В. П. Кужель, О. Г. Грисюк. -Вінниця: ВНТУ, 2010. -230с.
2. Кашканов А.А. МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до виконання контрольних робіт та вивчення дисципліни “ІНФОРМАЦІЙНІ КОМП’ЮТЕРНІ СИСТЕМИ АВТОТРАНСПОРТУ” для студентів спеціальності «Автомобілі та автомобільне господарство» заочної форми навчання Вінниця ВНТУ 2010-16с.
3. Ротштейн А. П. Интеллектуальные технологии идентификации: нечеткие множества, генетические алгоритмы, нейронные сети / А. П. Ротштейн. - Винница : УНШЕРСУМ-Винница, 1999. - 230с. – ISBN 966-7199-49-5.
4. http://www.dstu.dp.ua/index.shtml
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).