Системний аналіз

Спеціальність: Системна інженерія (Інтернет речей)
Код дисципліни: 6.122.09.E.057
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Комп'ютеризовані системи автоматики
Лектор: Шпак Оксана Іванівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни СК15 „Системний аналіз” є оволодіння студен-тами необхідних теоретичних знань і практичних навиків з розроблення методів ви-рішення проблем, що виникають у складних системах; розроблення і класифікація методів аналізу систем та вирішення проблеми.
Завдання: Завдання курсу – навчити студентів правильно застосовувати теоретичні знання із курсу СК15 «Системний аналіз» на практиці, кваліфіковано та грамотно ухвалюва-ти рішення в умовах аналізу великої кількості інформації різної природи; застосову-вати системний аналіз до конкретної проблеми; обґрунтовано приймати рішення се-ред безлічі варіантів між якими робиться вибір. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність використовувати теоретичні та фундаментальні знання, уміння і навички для успішного розв’язування складних спеціалізованих задач та практич-них проблем під час професійної діяльності у галузі комп’ютерних наук та інфор-маційних технологій, комп’ютерної техніки та сучасних технологій проектування та програмування інформаційних систем, володіння навичками роботи з комп'юте-ром для вирішення задач спеціальності. загальні компетентності: ЗК4. здатність до аналізу та синтезу. фахові компетентності: ФК2. Здатність використовувати методології та технології проектування, застосу-вання і супроводу програмного забезпечення, підтримка їхнього життєвого циклу. фахові компетентності спеціалізації: ФКС1.1. Здатність розробляти алгоритмічне і програмне забезпечення пристроїв Ін-тернету речей. ФКС1.6. здатність ідентифікувати та використовувати необхідний інструментарій для організації процесу розробки проектів та здійснювати управління проектами. ФКС1.7. здатність забезпечити високу якість розроблених програмних засобів. ФКС2.1. Здатність розробляти алгоритмічне та програмне забезпечення пристроїв управління рухомими об’єктами. ФКС2.6. здатність розробляти системи автоматичного вимірювання та контролю технологічних параметрів та метрологічного забезпечення таких систем. ФКС2.7. здатність забезпечити високу якість розроблених програмних засобів уп-равління рухомими об’єктами.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним про-демонструвати такі результати навчання: 1. Знати особливості побудови та діяльності будь-якої системи. 2. Знати структуру системи та їх класифікацію. 3. Розбиратися в понятті моделі системи та засобах моделювання. 4. Вміти застосовувати математичну логіку та лінгвістичні і семантичні пред-ставлення. Знати графічні та кваліметричні методи. 5. Знати методологію організації системи. Знати теорему Гауса. Вміти застосо-вувати засоби вимірювальної техніки та методи стандартизації вимірювань. 6. Вміти застосувати інформаційний підхід до аналізу системи. 7. Знати технологію організації систем. Вміти формулювати проблеми та ви-значати цілі. 8. Вміти застосовувати різні види вимірювальних шкал для оцінювання якості спроєктованої системи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Комп’ютерна електроніка Проєктування Інтернет речей Алгоритмізація та програмування, ч.1 Мова програмування C++
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна СК15 „Системний аналіз” включена до циклу обов’язкових дисциплін загальної підготовки за переліком освітньо-професійної про-грами бакалавра за спеціальністю 122 Комп’ютерні науки спеціалізації Системна ін-женерія (Інтернет речей). У структурно-логiчнiй схемі навчання зазначена дисципліна розміщена на ІIІ-му курсі. У процесі навчання студенти ознайомлюються з сукупність методів і засобів, що дозволяють досліджувати властивості, структуру й функції об'єктів, явищ або про-цесів у цілому. Досліджують представлення системи з усіма її складними міжелемен-тними взаємозв'язками, взаємовпливом елементів на систему й на навколишнє сере-довище. Вивчають роботу з цілями, організаціями процесу цілеутворення, тобто дос-лідженням факторів, що впливають на мету, формулювання, структуризацію або де-композицію узагальнюючої мети. Проводять вплив самої системи на її структурні елементи. Особлива увага надається системному підходу, головною особливістю яко-го є наявність домінуючої ролі цілого над часткою, складного над простим. Одночас-но розглядають особливий спосіб дослідження явищ і їх взаємозв’язок з іншими яви-щами.
Опис: Тема 1. Вступ в дисципліну. Мета, задачі, структура курсу. Поняття і тлумачення системи. (Розвиток системного підходу для управління технологічними процесами виробництва. Способи підвищення продуктивності та ефективності праці. Поняття і тлумачення системи та її складових елементів). Тема 2. Функціонування та оцінювання стану системи. (Особливості побудови та діяльності будь-якої системи. Процеси у системах, їхня мета. Система та проблема. Властивості систем. Цілі). Тема 3. Структурна побудова систем та їх класифікація. (Структура системи. Види структур. Порівняльний аналіз структур. Класифікація систем). Тема 4. Поняття моделі системи та засади моделювання. (Поняття моделі об’єкта. Призначення моделі. Види моделей. Рівні моделювання. Завдання моделювання). Тема 5. Класифікація методів моделювання систем. (Завдання моделювання. Методи моделювання систем. Аналітичні і статистичні методи). Тема 6. Топологічне, графо-семантичне та кваліметричне моделювання. (Теоретико-множинне представлення моделей систем. Математична логіка. Лінгвістичні і семантичні представлення. Графічні методи. Методи, спрямовані на активізацію використання інтуїції і досвіду фахівців). Тема 7. Проєктування моделі системи. (Моделі систем. Моделі складу і структури системи. Ієрархії і пріоритети). Тема 8. Методологія організації системи. (Теорія інформаційного поля. Теорема Гауса. Поняття інформаційного струму). Тема 9. Інформаційний підхід до аналізу систем. (Дискретні інформаційні моделі. Інформація та ентропія. Кількість інформації та її властивості). Тема 10. Засади теорії системного аналізу. (Поняття системного аналізу та три етапи його проведення. Побудова моделі досліджуваного об’єкта. Постановка задач дослідження. Розв’язання мети і необхідних задач проєктування Суть і завдання системного аналізу. Основні принципи. Етапи і послідовність. Методика проведення. Методи системного аналізу). Тема 11. Характерні задачі системного аналізу. (Основні задачі системного аналізу та їх етапи. Характеристика задач. Особливості та специфіка даних задач. Процедури системного аналізу. Принципи системного аналізу). Тема 12. Технологія організації систем. Формулювання проблеми та визначення цілей. Генерування альтернатив, впровадження результатів аналізу. Методологія побудови або ідентифікації складних систем. Опис системи на вербальному рівні. Історична форма опису системи. Предметна форма опису системи. Функціональна форма опису системи (функціональний аналіз)). Тема 13. Співвідношення системного аналізу з іншими науками. (Основні характеристики системного аналізу. Аналіз сигналів у системі. Властивості каналів системи.) Тема 14. Теоретичні відомості щодо проєктування систем. (Представлення методу аналізу ієрархій. Пріоритети в ієрархіях. Формування матриць. Інтуїтивне обґрунтування методу. Визначення пріоритетів і прийняття рішень). Тема 15. Впровадження результатів системного аналізу. (Співвідношення експерименту і моделі системи. Застосування різних видів вимірювальних шкал для оцінювання якості спроєктованої системи).
Методи та критерії оцінювання: 1. Перевірка готовності та виконання лабораторних робіт. 2. Перевірка виконання індивідуального домашнього завдання. 3. Екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): 1. Виконання лабораторних робіт (20) 2. Виконання індивідуального домашнього завдання (10) Разом за ПК - 30 Екзаменаційний контроль: письмова компонента - 55 усна компонента - 15 Разом за дисципліну - 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу «Системний аналіз». 8. Рекомендована література 1. Растригін Л.А. Адаптація складних систем. Рига: Зинатне, 1981. – 375с. 2. Чернишов В.Н., Чернишов А.В. Теорія систем системний аналіз: навч. пос. StudFiles. [Electronic resourse]. – режим доступу https:// studfiles.net/preview/3188214/. 3. Холл А.Д. Досвід методології для системотехніки. Пер. з англ. М.: Сов. радио, 1975. – 448с. 4. Сааті Т. Прийняття рішень. Метод аналізу ієрархій. Пер. з англ. М.: Радио и связь, 1993. – 278с. 5. Словник основних термінів і понять. Stud.com.ua. [Electronic resourse]. – режим доступу https:// stud.com.ua/53287/economika/slovnic_osnovnih_terminiv_ponjat. 9. Інформаційні ресурси 1. Стопакевич А.О. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт. [Electronic resourse]. – режим доступу https://www.dut.edu.ua/uploads/l_135_31549588.pdf. 2. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт. [Electronic resourse]. – режим доступу https://ua.kursoviks.com.ua/metodychki/117-rekomendatsii-do-laboratornikh-robit-vivchennya-sistemi-matlab-nudpsu. 3. Дьяконов В.П. MATLAB. Полный самоучитель. – М.: ДМК Пресс, 2012. – 768 с.: ил.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).