Моделювання транспортних потоків
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.275.04.O.002
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: професор Форнальчик Євген Юліанович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: - володіти основними поняттями та означеннями з науки про великі складні системи, якими є вулично-дорожні мережі міст з відповідними транспортними потоками та методологією моделювання цих систем;
- аналізувати методи моделювання транспортної мережі міста та транспортних потоків;
- розраховувати числові характеристики нерівномірності транспортних потоків, часових та лінійних інтервалів між ними, швидкісних показників руху ТЗ;
- моделювати на комп’ютерах (з використанням програмних продуктів) транспортні процеси, у т.ч. проїзд через регульовані та нерегульовані перехрестя.
- розробляти алгоритми моделювання кореспонденцій, розподілу транспортних потоків
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• організація дорожнього руху
• інформаційне забезпечення учасників дорожнього руху
• методи і моделі ОДР та спеціальні методи ОДР
• автоматизовані системи управління дорожнім рухом
• транспортне планування великих та значних міст
Короткий зміст навчальної програми: Актуальність моделювання транспортних потоків. Характеристика міської транспортної системи. Основні поняття і означення у науці про великі складні системи та у методології моделювання систем. Елементи теорії імовірностей та матстатистики і застосування їх у МТП. Основні показники дорожнього руху, які характеризують транспортні потоки. Моделювання руху ТП та визначення його основних показників. Фазові переходи у ТП. Оцінювання показників ТП як одно- та багатоканальних СМО. Інтелектуальні транспортні системи та управління ТП і дорожні рухом.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних і практичних робіт, усне опитування (30%)
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: • Форнальчик Є.Ю., Гілевич В.В., Могила І.А. Моделювання транспортних потоків: навч.посібн.- Львів: Вид-во Львівської політехніки,2020.-216 с.
• Форнальчик Є.Ю., Могила І.А. та інші. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія.- Львів: Вид-во Львівської політехніки,2018.-236 с.
• Брайловский Н.О., Грановский Б.И. Моделирование транспортных систем.-М.:Транспорт,1978.-125 с.
• Дрю Д. Теория транспортных потоков и управление ими.-М.:Транспорт,1972.-424 с.
Моделювання транспортних потоків (курсовий проєкт)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.275.04.O.004
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: професор Форнальчик Є. Ю.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальних:
1. Здатність працювати в міжнародному контексті (ЗК1);
2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК3);
3. Здатність розробляти проекти та управляти ними (ЗК5);
4. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні (ЗК7).
Фахових:
1. Здатність до визначення та застосування перспективних напрямків моделювання транспортних процесів (ФК2);
2. Здатність до управління транспортними потоками (ФК7);
3. Здатність використовувати спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання складних задач у сфері транспортних систем та технологій (ФК11);
4. Здатність вибирати та застосовувати на практиці методи дослідження, планування та проведення необхідних експериментів; інтерпретувати результати та робити висновки щодо оптимальності рішень, що приймаються у сфері транспортних систем і технологій (ФК12);
5. Здатність управління транспортними потоками в містах (ФКС3);
6. Здатність моделювання маршрутних систем (ФКС5);
7. Здатність дослідження психології руху та впливу людини на надійність транспортної системи (ФКС11).
Результати навчання:
РН1 – Відшуковувати необхідну інформацію у науково-технічній літературі, базах даних, інших джерелах, аналізувати і об’єктивно оцінювати інформацію у сфері транспортних систем і технологій та з дотичних міжгалузевих проблем
РН4 – Доносити свої знання, рішення і підґрунтя їх прийняття до фахівців і нефахівців в ясній і однозначній формі
РН5 – Забезпечувати безпеку людей і навколишнього середовища під час професійної діяльності та реалізації проектів у сфері транспортних систем і технологій
РН6 – Розробляти нові та удосконалювати існуючі транспортні
системи та технології, визначати цілі розробки, наявні обмеження, критерії ефективності та сфери використання
РН13 – Організувати роботу персоналу, забезпечувати його професійний розвиток та об’єктивне оцінювання
РН14 – Використовувати спеціалізоване програмне забезпечення для аналізу, розробки та удосконалення транспортних систем та технологій
РН15 – Моделювати операції транспортних процесів
РН20 – Оцінювати вплив людини і середовища на безпеку та стабільність міської логістики
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Інформаційне забезпечення учасників дорожнього руху (КП);
• Основи безпеки руху (КП);
• Організація дорожнього руху (КП).
Короткий зміст навчальної програми: Показоно актуальність моделювання транспортнеих потоків; характеризується міська транспортна система з аналізо впливу на неї відповідних чинників, які формують загальну оцінку її розвитку, а також основані аоказники дорожнього руху, які можна отримати моделювання трансполртних потоків; показано використання нга практиці результатів м оделювання в інтелектуальних транспортних системах
Опис: Основні показники транспортних потоків. Основні закономірності у зміні показників транспортних потоків. Побудова залежностей між основними показниками транспортних потоків. Пропускна здатність автомобільних доріг та перехресть. Методи визначення пропускної здатності. Побудова та графічна інтерпретація моделі пропускної здатності автомобільної дороги. Розрахунок пропускної здатності нерегульованого перехрестя. Оцінка режиму руху на ділянці автомобільної дороги. Визначення та розрахунок часткових коефіцієнтів пониження пропускної здатності. Розрахунок пропускної здатності на ділянках дороги. Розрахунок рівня завантаження на ділянках дороги.
Методи та критерії оцінювання: захист курсового проєкту
Критерії оцінювання результатів навчання: захист курсового проєкту(100%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: • Форнальчик Є.Ю., Гілевич В.В., Могила І.А. Моделювання транспортних потоків: навч.посібн.- Львів: Вид-во Львівської політехніки,2020.-216 с.
• Форнальчик Є.Ю., Могила І.А. та інші. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія.- Львів: Вид-во Львівської політехніки,2018.-236 с.
• Брайловский Н.О., Грановский Б.И. Моделирование транспортных систем.-М.:Транспорт,1978.-125 с.
• Дрю Д. Теория транспортных потоков и управление ими.-М.:Транспорт,1972.-424 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).