Моделювання вантажних перевезень
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.275.04.E.018
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: канд. техн. наук, доцент Гілевич Володимир Васильович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
Інтегральної:
Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
Загальних:
1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК3);
2. Здатність генерувати нові ідеї (креативність) (ЗК8).
Фахових:
1. Здатність до визначення та застосування перспективних напрямків моделювання транспортних процесів (ФК2);
2. Здатність до управління ланцюгами поставок та логістичними центрами (ФК4);
3. Здатність до управління вантажними перевезеннями за видами транспорту (ФК5).
Фахові компетентності спеціалізації:
1. Здатність проведення консолідації вантажних потоків (ФКС7);
2. Здатність використання мультимодальних транзитних систем (ФКС8);
3. Здатність визначення впливу транспорту на навколишнє середовище (ФКС14).
Результати навчання: Результат навчання:
РН8 – Розробляти технології вантажних та пасажирських перевезень за видами транспорту на основі досліджень і релевантних даних;
РН9 – Досліджувати вплив митних процедур на ефективність транспортних технологій;
РН10 – Розробляти і застосовувати сучасні технології транспортно-експедиторського обслуговування;
РН11 – Аналізувати та оцінювати ефективність ланцюгів поставок і логістичних центрів, здійснювати розрахунки відповідних показників;
РН12 – Керувати складними технологічними та виробничими процесами транспортних систем та технологій, у тому числі непередбачуваними і такими, що потребують нових стратегічних підходів;
РН15 – Планувати і виконувати наукові дослідження в сфері транспортних систем і технологій, обирати ефективні методи дослідження, аналізувати результати та обґрунтовувати висновки.
Методи навчання і викладання:
Лекції та лабораторні роботи – рецептивний метод, репродуктивний метод, еврастичний метод, метод проблемного викладу; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод.
Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання:
Поточний контроль – виконання та захист лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування, проміжне тестування; підсумковий (екзаменаційний) контроль – виконання трирівневого тесту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
1. Спецкурс з наукових досліджень спеціальності (частина 1);
2. Інтелектуальний транспорт і міська логістика;
3. Моделювання транспортних потоків.
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
1. Інтелектуальні транспортні системи;
2. Інтегровані транспортні системи у міській логістиці;
3. Спецкурс з наукових досліджень спеціальності (частина 2);
4. Управління транспортними потоками у центрі міст (частина 1).
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо розроблення технологічних процесів та організації і управління вантажними перевезеннями, у тому числі змішаних перевезень, ґрунтуючись на результатах виконання лабораторних та практичних робіт, проведення окремих досліджень з моделювання цих процесів на комп’ютерах. Тут докладно розглядаються різні варіанти моделювання з використанням програмного продукту VISUM та визначення основних показників надійності та ефективності вантажних перевезень з урахування вимог логістики. Весь комплекс такої інформації відповідає вимогам чинних норм та стандартів, а також сучасним методам безпеки дорожнього руху.
Опис: Лекційні заняття:
Актуальність моделювання процесів вантажних перевезень. Вантажі та вантажообіг. Особливості вантажних перевезень. Моделювання процесу планування вантажних перевезень. Застосування математичних методів в організації перевезень вантажів. Надійність логістичної системи доставки вантажів. Методи формування моделей вантажних перевезень. Моделювання вантажних перевезень у міжнародному сполученні. Організація та управління на магістральних і централізованих перевезеннях вантажів. Безпека транспортних процесів.
Лабораторні заняття:
Визначення об’ємно-масових характеристик вантажу та виду тари для його перевезення. Розрахунок основних показників процесу перевезення вантажів. Вивчення особливостей використання програмного середовища VISUM у дослідженні параметрів організації вантажних перевезень. Формування маятникових маршрутів для обслуговування клієнтів під час перевезення насипних вантажів. Формування кільцевих маршрутів обслуговування клієнтів під час перевезення тарно-штучних вантажів. Використання методів математичного моделювання в оптимізації процесів перевезення вантажів. Використання мережевих графів в оптимізації процесів перевезення вантажів. Дослідження показників функціонування навантажувально-розвантажувальних пунктів та їх пропускної здатності. Техніко-економічна оцінка показників маршрутів перевезень.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Захист звітів за виконані лабораторні роботи в усній формі методом опитування теоретичного матеріалу за темами робіт і методикою їх виконання;
2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань;
3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль:
захист звітів за виконані лабораторні роботи в усній формі методом опитування теоретичного матеріалу за темами робіт та методикою їх виконання – 30 балів;
Екзаменаційний контроль:
письмова компонента – 60 балів;
усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення:
1. Форнальчик Є.Ю. Вантажні перевезення: конспект лекцій /
Є.Ю. Форнальчик, Г.В. Півторак. – Львів: НУЛП, 2013. – 189 с.
2. Форнальчик Є.Ю. Моделювання вантажних перевезень: методичні вказівки до виконання практичних робіт з дисципліни «Моделювання вантажних перевезень» для студентів спеціальності 275 «Транспортні технології» спеціалізації 275.03 «Транспортні технології (на автомобільному транспорті)» освітньо-наукової програми «Розумний транспорт і логістика для міст» / Укл.: Є.Ю. Форнальчик, В.В. Гілевич, Г.В. Півторак. – Львів: Видавництво ТзОВ «Ліга-Прес», 2019. – 52 с.
3. Форнальчик Є.Ю. Дослідження основних параметрів організації вантажних перевезень з використанням програмного продукту VISUM: Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисципліни «Моделювання вантажних перевезень» для студентів стаціонарної форми навчання спеціальності 275 «Транспортні технології» / Укл.: Є.Ю. Форнальчик, Г.В. Півторак. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2019. – 44 с.
Рекомендована література:
Базова:
1. Кузькін О.Ф. Прикладні задачі дослідження операцій в транспортних системах/ Навч. посібник // О.Ф. Кузькін, О.А. Лащених, С.М. Турпак. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2013. – 371 с.
2. Nuzzolo A. Modelling Intelligent Multi-Modal Transit Systems / Agostino Nuzzolo, William H. K. Lam. – CRC Press, 2021. – 338 с.
3. Taniguchi E. Urban Transportation and Logistics: Health, Safety, and Security Concerns / Eiichi Taniguchi, Tien Fang Fwa, Russell G. Thompson. – CRC Press, 2007. – 456 с.
4. Cascetta E. Transportation Systems Analysis: Models and Applications / Ennio Cascetta. – Springer, 2009. – 760 с.
Допоміжна:
1. Редзюк А.М. Автомобільний транспорт України: стан, проблеми, перспективи розвитку: монографія / Державний автотранспортний науководослідний проектний інститут; за заг. ред. А. М. Редзюка. – К.: ДП «ДержавтотрансНДІпроект», 2005. – 400 с.
2. Методичні рекомендації з питань безпеки автомобільних перевезень від 19.09.2003. – К.: Держдепартамент автотранспорту, 2003. – №11. – 23 с.
3. Положення про робочий час і час відпочинку водіїв автотранспортних засобів http://zakon.rada.gov.ua/.
Інформаційні ресурси:
Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Моделювання вантажних перевезень».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).