Кольорові метали та сплави
Спеціальність: Прикладне матеріалознавство
Код дисципліни: 6.132.03.O.032
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: канд. техн. наук, доцент Богун Лідія Ігорівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: фахових:
ФК2 – Здатність забезпечувати якість матеріалів та виробів
ФК7 – Здатність застосовувати знання і розуміння наукових фактів, концепцій, теорій, принципів і методів, необхідних для підтримки діяльності в сфері матеріалознавства
ФК9 – Здатність застосовувати сучасні методи математичного та фізичного моделювання, дослідження структури, фізичних, механічних, технологічних та функціональних властивостей матеріалів для вирішення матеріалознавчих проблем
ФКС 1.1 – Здатність за допомогою нормативно–технічних документів, в умовах лабораторії дати комплексну оцінку матеріалу щодо їх відповідності вимогам.
ФКС 1.3 – Здатність використовуючи відомості щодо технології виробництва матеріалу та виробу, за допомогою певних положень та науково–технiчної лiтератури, в умовах лабораторії або контрольного підрозділу цеху прогнозувати можливі види дефектів та визначати засоби їх виявлення.
ФКС 1.4 – Здатність виконувати аналіз процесів структуроутворення під час кристалізації й подальшого охолодження металу чи сплаву, або подальшої обробки тиском виробів з визначенням кінцевої структури та властивостей
ФКС 2.2 – Здатність дати комплексну оцінку структури та фазового складу матеріалу щодо їх відповідності вимогам.
ФКС 2.4 – Здатність, використовуючи відомості щодо умов експлуатації та вимоги до властивостей виробу або заготовки, за допомогою довідкової та спеціальної технічної літератури вибрати сплави, які мають спеціальне функціональне призначення.
ФКС 2.5 – Здатність прогнозувати й забезпечувати матеріалам виробів необхідні властивості залежно від умов їх експлуатації.
Результати навчання: ЗН 4 - Знання будови металевих, неметалевих , композиційних та функціональних матеріалів.
ЗН 5 - Знання основних груп матеріалів та принципів обґрунтованого їх вибору для виробів.
УМ 2 - Уміння кваліфіковано вибирати матеріали та керувати їх властивостями для виготовлення виробів різного призначення.
УМ 3 - Уміння застосовувати у професійній діяльності принципи проектування нових матеріалів
КОМ 3 - Навички вербального та письмового презентування практичних розробок в напрямку матеріалознавства
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізит: фізика, хімія, фізична хімія, металознавство, термічна обробка;
- кореквізит: фізичні властивості матеріалів; ливарне виробництво; поверхнева обробка та відновлення виробів; сплави з особливими властивостями.
Короткий зміст навчальної програми: На основні вивчених понять теорії будова сплавів, фізичного металознавства та термічної обробки, поверхневої обробки та відновлення виробів, структурного аналізу студенти вивчають структуру, властивості та використання кольорових металів та сплавів на їхній основі. На основі набутих знань студенти повинні вміти обґрунтувати вибір та спрогнозувати властивості різних елементів конструкцій, проаналізувати вплив різних чинників на структуру та властивості кольорових металів. В результаті вивчення дисципліни студенти набувають навички правильного вибору кольорових металів та сплавів, призначати необхідну термомеханічну обробку для отримання оптимального комплексу фізико-механічних властивостей та забезпечення довготривалого та надійного ресурсу експлуатації виробу, аналізувати явища, які виникають у процесі експлуатації
Опис: Класифікація кольорових металів та сплавів. Сплави купруму. Алюміній та його сплави. Характеристика, класифікація алюмінієвих сплавів. Становлення титану, як важливого конструкційного металу. Легування, фазовий склад, класифікація, механічні властивості, маркування сплавів на основі титану. Фізико-хімічні властивості та металургія берилію. Характеристика, властивості, класифікація магнію та його сплавів. Кольорові метали, стійкі до дії температур, робочого середовища. Шляхетні метали. Тугоплавкі метали - характеристика, застосування.
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (30 %): виконання індивідуальних завдань; опитування на лабораторних заняттях, захист звітів;
- підсумковий контроль (70%): іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: повнота розкриття питання;
• цілісність, систематичність та аргументованість;
• логіка викладення, культура мовлення;
• аналітичні міркування, уміння робити порівняння, висновки;
• акуратність оформлення письмової роботи.
Оцінювання результатів навчання студента здійснюють відповідно до 100-бальної шкали
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кольорові метали та сплави Ч. 1 : Мідь та мідні сплави / Л. Богун [та ін.]. навч. посіб. / за заг. ред. З. Дурягіної; Нац. ун-т "Львів. політехніка". - Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2017. - 122 с.
2. П. Лобода, В. Федорчук, Г. Кисла, М. Сисоєв «Матеріалознавство тугоплавких металів та сполук», Центр навчальної літератури, Київ, 2017. — 320 с.
3. В.І. Пожуєв, В.І. Іващенко, І.Ф. Червоний, В.П. Грицай. Металургія кольорових металів. Підручник. 4.1 / Під ред.. докт. техн.. наук, професора Червоного І.Ф. - ЗГИА, Запоріжжя, ч.І, 2007, 351 с.
4. Julius Sedlacek, Vladimir, Freundlich. Non-ferrous metals and alloys (Materials science monographs) Elsevier Science Ltd, Hardcover – January 1, 1986. —
5. Franc Zupani?c, Matej Steinacher, Sandi Zist and Tonica Bon? ? cina Microstructure and Properties of a Novel Al-Mg-Si Alloy AA 6086 Reprinted from: Metals 2021, 11, 368, doi:10.3390/met11020368
6. Federico Mazzolani. Aluminium Alloy Structures. 2nd Edition. CRC Press. Published October 23, 2019 — 714 P.
7. Jurgen Hirsch, Birgit Skrotzki, Gunter Gottstein. Aluminium Alloys: The Physical and Mechanical Properties. John Wiley & Sons, 17 лист. 2008? - 2504 р.
8. Christoph Leyens, Manfred Peters. Titanium and Titanium Alloys: Fundamentals and Applications. Wiley -VCH, 2003. — 532 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).