Сплави з особливими властивостями
Спеціальність: Прикладне матеріалознавство
Код дисципліни: 6.132.03.E.049
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: Тетяна ТЕПЛА
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
фахових:
- Здатність виконувати аналіз процесів структуроутворення під час кристалізації й подальшого охолодження металу чи сплаву, або подальшої обробки тиском виробів з визначенням кінцевої структури та властивостей.
- Здатність використовуючи відомості щодо складу матеріалу та вимоги до властивостей виробу або заготовки, за допомогою довідкової та спеціальної технічної літератури призначити основні технологічні параметри процесів поверхневої обробки.
- Здатність застосовувати знання сучасних методів дослідження матеріалів для вирішення матеріалознавчих завдань.
Результати навчання: - Знання будови металевих, неметалевих , композиційних та функціональних матеріалів.
- Знання основних груп матеріалів та принципів обґрунтованого їх вибору для виробів.
- Знання природи деформації та руйнування матеріалів, принципів створення матеріалів із заданими механічними властивостями.
- Уміння кваліфіковано вибирати матеріали та керувати їх властивостями для виготовлення виробів різного призначення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Металознавство
Технологія конструкційних матеріалів
Теорія будови сплавів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна характеризує основні групи сплавів з основними властивостями, способи їх отримання, виготовлення з них виробів, переробки, рециклювання та утилізації. Описуються основні переваги та недоліки кожної групи матеріалів, випадки їх використання замість традиційних матеріалів.
Дисципліна вчить здійснювати оптимальний вибір сплавів з особливими властивостями для виготовлення виробів залежно від умов експлуатації, забезпечуючи функціональність, малу матеріалоємність, екологічність, здатність до переробки та утилізації, а також здешевлення виробів.
Опис: Конструкційні леговані сталі. Вплив легувальних елементів на структуру та властивості сталей. Класифікація легованих сталей. Машинобудівні цементовані та нітроцементовані сталі. Пружинно-ресорні сталі загального призначення. Кулькопідшипникові сталі. Корозійнотривкі сталі. Види корозійних ушкоджень. Жаротривкі сталі та сплави. Холоднотривкі сталі та сплави. Жароміцні сталі та сплави. Радіаційнотривкі сплави.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт — 40 балів;
підсумковий контроль (екзамен) — 50 балів;
усна складова екзамену — 10 балів.
Підсумковий контроль: екзамен
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Опитування та допуск до виконання лабораторних робіт.
2. Захист лабораторних робіт, в тому числі виконаних за індивідуальними завданнями.
3. Екзаменаційний контроль з письмовою та усною компонентами.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Сплави з особливими властивостями: Навч. посібник/ Дурягіна З. А., Лизун О. Я., Пілюшенко В. Л. – Львів: Вид-во Національного університету “Львівська політехніка”, 2007. – 236 с.
2. Методичні розробки кафедри.
3. Інформаційні ресурси: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=643
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).