Сплави з особливими властивостями
Спеціальність: Прикладне матеріалознавство
Код дисципліни: 6.132.03.E.049
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: Тетяна ТЕПЛА
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
фахових:
- Здатність виконувати аналіз процесів структуроутворення під час кристалізації й подальшого охолодження металу чи сплаву, або подальшої обробки тиском виробів з визначенням кінцевої структури та властивостей.
- Здатність використовуючи відомості щодо складу матеріалу та вимоги до властивостей виробу або заготовки, за допомогою довідкової та спеціальної технічної літератури призначити основні технологічні параметри процесів поверхневої обробки.
- Здатність застосовувати знання сучасних методів дослідження матеріалів для вирішення матеріалознавчих завдань.
Результати навчання: - Знання будови металевих, неметалевих , композиційних та функціональних матеріалів.
- Знання основних груп матеріалів та принципів обґрунтованого їх вибору для виробів.
- Знання природи деформації та руйнування матеріалів, принципів створення матеріалів із заданими механічними властивостями.
- Уміння кваліфіковано вибирати матеріали та керувати їх властивостями для виготовлення виробів різного призначення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Металознавство
Технологія конструкційних матеріалів
Теорія будови сплавів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна характеризує основні групи сплавів з основними властивостями, способи їх отримання, виготовлення з них виробів, переробки, рециклювання та утилізації. Описуються основні переваги та недоліки кожної групи матеріалів, випадки їх використання замість традиційних матеріалів.
Дисципліна вчить здійснювати оптимальний вибір сплавів з особливими властивостями для виготовлення виробів залежно від умов експлуатації, забезпечуючи функціональність, малу матеріалоємність, екологічність, здатність до переробки та утилізації, а також здешевлення виробів.
Опис: Конструкційні леговані сталі. Вплив легувальних елементів на структуру та властивості сталей. Класифікація легованих сталей. Машинобудівні цементовані та нітроцементовані сталі. Пружинно-ресорні сталі загального призначення. Кулькопідшипникові сталі. Корозійнотривкі сталі. Види корозійних ушкоджень. Жаротривкі сталі та сплави. Холоднотривкі сталі та сплави. Жароміцні сталі та сплави. Радіаційнотривкі сплави.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт — 40 балів;
підсумковий контроль (екзамен) — 50 балів;
усна складова екзамену — 10 балів.
Підсумковий контроль: екзамен
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Опитування та допуск до виконання лабораторних робіт.
2. Захист лабораторних робіт, в тому числі виконаних за індивідуальними завданнями.
3. Екзаменаційний контроль з письмовою та усною компонентами.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Сплави з особливими властивостями: Навч. посібник/ Дурягіна З. А., Лизун О. Я., Пілюшенко В. Л. – Львів: Вид-во Національного університету “Львівська політехніка”, 2007. – 236 с.
2. Методичні розробки кафедри.
3. Інформаційні ресурси: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=643
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).