Практична стилістика української мови

Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 6.061.00.O.022
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Українська мова
Лектор: викладач Шмілик Ірина Дмитрівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Удосконалювати мовні знання, систематизувати їх і на цій основі сформувати розуміння сучасних стилістичних норм української літературної мови та особливостей мови майбутнього фаху.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: здатність розв'язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі соціальних комунікацій, що передбачає застосування положень і методів соціальнокомунікаційних та інших наук і характеризується невизначеністю умов. Загальні компетентності: 1. здатність застосовувати знання в практичних ситуаціяї. 2. здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. 3. здатність спілкуватися державною мовою.
Результати навчання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі соціальних комунікацій, що передбачає застосування положень і методів соціальнокомунікаційних та інших наук і характеризується невизначеністю умов. Загальні компетентності: 1. Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях. 2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. 3. Здатність спілкуватися державною мовою. Результати навчання 1. Оцінювати діяльність колег з точки зору зберігання та примноження суспільних і культурних цінностей і досягнень. 2. Вільно спілкуватися з професійних питань, включаючи усну, письмову та електронну комунікацію, українською мовою. 3. Використовувати необхідні знання й технології для виходу з кризових комунікаційних ситуацій на засадах толерантності, діалогу й співробітництва.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Українська мова (за професійним спрямуванням) Сучасна українська мова в засобах масової комунікації
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна передбачає вивчення стилістично-практичних аспектів сучасної української літературної мови; публіцистичного стилю і його засобів; нормативності мови на рівні орфоепії, акцентуації, орфографії, лексики, фразеології, морфології, синтаксису, пунктуації, стилістики; культури усного та писемного мовлення; особливостей стилістичного використання в мові ЗМК лексичних, фразеологічних, морфологічних, синтаксичних засобів; наукових принципів орфографії та пунктуації; стилістичного редагування журналістських текстів. Основні завдання курсу практичної стилістики української мови для журналістів – розширити сферу використання сучасної української літературної мови у всіх її функціональних різновидах, підвищити загальну культуру мови засобів масової інформації, сприяти глибокому оволодінню стилістикою української мови як цілісною системою, виробити в майбутніх журналістів уміння визначати й оцінювати жанрово-стильові особливості медіатекстів, виробити в майбутніх працівників ЗМК навички конструювання стилістично довершеного тексту, сприяти піднесенню культури фахового мовлення, розвивати мовне чуття і мовний смак.
Опис: - Стилістичний аспект дослідження української мови на сучасному етапі. -Стилістичне використання багатозначності слова та омонімії. Пароніми. -Лексика іншомовного походження зі стилістичного погляду. -Комунікативні та стилістичні функції неологізмів. - Художні засоби мови. -Власні й загальні іменники. -Стилістичне використання прикметників. - Стилістичне використання числівників. - Зв'язок числівників з іменниками та займенниками. - Стилістичні можливості дієслова. Типові порушення мовної норми у використанні дієслів. - Синонімія прийменникових конструкцій.
Методи та критерії оцінювання: залік: поточний контроль: 100 балів (усне опитування, контрольні роботи)
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів відбувається на підставі таких критеріїв: • правильність відповідей (правильне, чітке, достатньо глибоке викладення теоретичних понять); • ступінь усвідомлення програмного матеріалу і самостійність міркувань; • рівень використання наукових (теоретичних) знань; • вміння використовувати засвоєний теоретичний матеріал під час виконання творчих практичних завдань. • відповіді студентів оцінюють з погляду логічності, чіткості, виразності викладу.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Вознюк Г. Л., Булик-Верхола С. З., Василишин І. П., Гнатюк М. В., Ментинська І. Б., Шмілик І. Д. Українська мова (за професійним спрямуванням). За новою програмою: навчальний посібник-практикум. Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2020. 324 с. 2. Капелюшний А. О. Практична стилістика української мови: навч. посібник. Львів: ПАІС, 2007. 224 с. 3. Микитюк О. Р. Культура мовлення: особливості, завдання, цікавинки: навч. посібник. 2-е вид. ., зі змінами та доп. Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2017. 236 с. 4. Середницька А. Я., Куньч З. Й. Українська мова за професійним спрямуванням: навч. посіб. / За ред. Г.Л. Вознюка. Київ: Знання, 2010. 211 с. 5. Фаріон І. Д. Мовна норма: пошук істини: навчальне видання, посібник. Івано-Франківськ: Місто НВ, 2017. 256 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).