Журналістика дозвілля
Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 6.061.01.E.049
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Журналістика та засоби масової комунікації
Лектор: Дзьомба Наталія Михайлівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Студенти повинні знати:
- основні дозвіллєзнавчі категорії (поняття «дозвілля», його різновиди та функції);
- періодичні видання, які формували культуру дозвілля з початку участі журналістики у цьому процесі;
- провідні українські та зарубіжні засоби масової інформації сучасності у галузі дозвіллєвої журналістики;
- класифікації журналістики дозвілля як складової журналістської системи.
Студенти повинні вміти:
- оцінювати окремі журналістські матеріали, видання, проекти і журналістику в цілому на предмет формування культури дозвілля;
- створювати авторські журналістські матеріали різних жанрів (від репортажів на культурну тематику до науково-просвітницьких статей) про, для та задля якісного проведення вільного часу аудиторії та формування культури дозвілля у суспільстві.
Результати навчання: Студенти повинні знати:
- основні дозвіллєзнавчі категорії (поняття «дозвілля», його різновиди та функції);
- періодичні видання, які формували культуру дозвілля з початку участі журналістики у цьому процесі;
- провідні українські та зарубіжні засоби масової інформації сучасності у галузі дозвіллєвої журналістики;
- класифікації журналістики дозвілля як складової журналістської системи.
Студенти повинні вміти:
- оцінювати окремі журналістські матеріали, видання, проекти і журналістику в цілому на предмет формування культури дозвілля;
- створювати авторські журналістські матеріали різних жанрів (від репортажів на культурну тематику до науково-просвітницьких статей) про, для та задля якісного проведення вільного часу аудиторії та формування культури дозвілля у суспільстві.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Вступ до журналістики;
Теорія і методика журналістської творчості;
Історія української журналістики.
Кореквізити:
Журналістська майстерність;
Аудіовізуальна журналістика;
Інтернет-, телерадіожурналістика.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Журналістика дозвілля» розроблена для студентів спеціальності 061 «Журналістика» третього року навчання. Вона спрямована на забезпечення майбутніми журналістами двох важливих спеціальних функцій журналістики – культурної та розважальної, яким відповідають окремі потоки інформації у ЗМІ – науково-просвітницька та естетично-розважальна інформація.
Мета вивчення навчальної дисципліни - усвідомлення журналістики як найбільш ефективного засобу формування культури дозвілля людини і відповідальності цього соціального інституту за виховання такої культури у суспільстві; вміння створювати контент для людинотвірного дозвілля (передусім медіадозвілля) аудиторії.
Завдання навчальної дисципліни:
- розкрити спектр можливостей журналістики організовувати дозвілля людини і довести важливість її ролі у цьому процесі;
- продемонструвати видозміну дозвіллєвої журналістики від появи такого типу матеріалів у періодичних виданнях до сьогодні у світовому та локально українському масштабах;
- ознайомити з палітрою спеціалізованих просвітницьких та розважальних засобів масової інформації України і зарубіжжя;
- розкрити позитиви та негативи сучасної журналістики дозвілля загалом та медіатизації дозвілля зокрема.
Опис: Навчальна дисципліна «Журналістика дозвілля» розроблена для студентів спеціальності 061 «Журналістика» третього року навчання. Вона спрямована на забезпечення майбутніми журналістами двох важливих спеціальних функцій журналістики – культурної та розважальної, яким відповідають окремі потоки інформації у ЗМІ – науково-просвітницька та естетично-розважальна інформація.
Методи та критерії оцінювання: Методи діагностики знань:
1. Виконання індивідуально-дослідних завдань
2. Виконання творчих завдань
3. Виконання тестових завдань
Критерії оцінювання результатів навчання студентів:
Поточний контроль - 45 балів
Екзаментаційний контроль - 55 балів
Разом - 100 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Методи діагностики знань:
1. Виконання індивідуально-дослідних завдань
2. Виконання творчих завдань
3. Виконання тестових завдань
Критерії оцінювання результатів навчання студентів:
Поточний контроль - 45 балів
Екзаментаційний контроль - 55 балів
Разом - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова
1. Бочелюк В. Й., Бочелюк В. В. Дозвіллєзнавство : Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 208 с.
2. Дюмазедье Ж. На пути к цивилизации досуга // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 12. Социально-политические исследования. 1993. No 1. С. 83–88.
3. Журналистика сферы досуга : учеб. пособие / под общ. ред. Л. Р. Дускаевой, Н. С. Цветовой. – СПб.: Высш. школа журн. и мас. коммуникаций, 2012. – 304 с.
4. Піча В. Соціологія вільного часу // Соціологія: загальний курс. Навчальний посібник для студентів вищих закладів освіти України. – К.: Каравела, 1999. – С. 163–171.
5. Стеббинс Р. А. Свободное время: к оптимальному стилю досуга (взгляд из Канады) // Социол. исслед. 2000. No 7. С. 64–72.
Додаткова
1. Анашкина Г.Л. Досуг интеллигенции // Социс. 2001. - №12. -С. 34-45.
2. Вишняк А.И. Тарасенко В.И. Культура молодежного досуга. -К.: Выща школа, 1988 - 53 с.
3. Гордон Л. А., Длопов Э.В. Человек после работы. - М., 1972. -153 с.
4. Грушин Б. Творческий потенциал свободного времени. - М: Профиздат, 1990. - 153 с.
5. Киселева Т.Г. Теория досуга за рубежом: курс лекций. - М., 1992. - 163 с.
6. Кулътурно-досуговая деятельность: Учебное пособие / Под ред. Жаркова А.Д., Чижикова В.М. - М.: МГУК, 1991. - 248 с.
7. Минц Г.И. Свободное время: желаемое и действительное. - М, 1998. - 222 с.
8. Мискевич Л.Б. Человек и свободное время: мнение социолога. - Минск, 1998. - 314 с.
9. Піча В.М. Культура вільного часу (філософсько-соціальний аспект). - Львів, 1990. - 29
10. Стрельцова Ю.А. Свободное время // Клуб. - 2000.- № 1. - С. 29-35.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).