Глобальні проблеми сучасності
Спеціальність: Комп'ютерний еколого-економічний моніторинг
Код дисципліни: 7.122.08.E.020
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Економіки і маркетингу
Лектор: Цубов Леонід Володимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання навчальної дисципліни Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним зрозуміти сучасні виклики сьогодення; аналізуючи інформацію про демографічну, екологічну, терористичну та інші загрози, завдяки, порівняльному, діалектичному методам оцінити вплив людської діяльності на планету. Прагнути виробити аналітичні навички у студентів оцінювати результати і наслідки власної підприємницької діяльності у майбутньому.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК03. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК05. Здатність вчитися й оволодівати сучасними знаннями.
ЗК07. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
фахові компетентності:
СК02. Здатність формалізувати предметну область певного проєкту у вигляді відповідної інформаційної моделі.
СК04. Здатність збирати і аналізувати дані (включно з великими), для забезпечення якості прийняття проєктних рішень.
Результати навчання: ПР4. Управляти робочими процесами у сфері інформаційних технологій, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
ПР5. Оцінювати результати діяльності команд та колективів у сфері інформаційних технологій, забезпечувати ефективність їх діяльності.
ПР16. Виконувати дослідження у сфері комп’ютерних наук.
ПР18. Збирати, формалізувати, систематизувати і аналізувати потреби та вимоги до інформаційної або комп’ютерної системи, що розробляється, експлуатується чи супроводжується.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні:
Філософія
Політологія
Наступні:
Захист магістерських робіт
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Глобальні проблеми сучасності» складається з шести тем. Дисципліна формує комплексні знання студентів про сутнісні основи глобальних проблем сучасності; конструктивні і деструктивні складові розвитку суспільства, аналізується коло проблем пов’язаних з глобальними політичними, економічними, екологічними та соціокультурними викликами сьогодення, а також їх можливі наслідки та вплив на розвиток людської цивілізації
Опис: Тема 1 Предмет, структура і місце дисципліни «Глобальні проблеми сучасності» у системі наукового знання
Предмет і структура курсу «Глобальні проблеми сучасності». Сучасні цивілізаційні виклики. Основна проблематика і структура викладу курсу Значення курсу для аналізу сучасних викликів людській цивілізації
Тема 2. Глобалізація сучасної політики. Міжнародний тероризм.
Відмінності політичних систем і глобалізація політичних інтересів у сучасному світі. Війни як метод і аргумент політики. Тероризм: міжнародний, внутрішньодержавний, кримінальний
Тема 3. Глобальні економічні проблеми.
Поняття та суть терміну «глобалізація» світової економіки.
Концепції економічної глобалізації: "сталого розвитку"; "універсального еволюціонізму" В.Вернацького; "мітозу біосфер"; світ системного аналізу"; "контрольованого глобального розвитку"; концепція "межі зростання". Проблема меж економічного зростання. Політика «Римського клубу». Деструктивні зміни у світовій економічній системі. Виснаження ресурсів: Природні ресурси (земля, вода, ліси, повітря) Енергетичні ресурси Біологічні ресурси.
Тема 4. Екологічні проблеми сучасного світу .
Причини і фактори виникнення глобальних екологічних проблем світу. Основні екологічні проблеми світу: - потепління клімату; - винищення лісів Забруднення навколишнього середовища: атмосфери, грунту, води Світового океану, продуктів харчування. Стихійні лиха: тайфуни, цунамі, урагани, землетруси, повені, посухи Порушення у навколишньому середовищі, пов'язані з освоєнням космосу і Світового океану..Напрямки вирішення основних екологічних проблем світу. Участь України в охороні довкілля.
Тема 5. Глобальні проблеми сучасних суспільств.
Загальна характеристика сучасного соціуму. Відкриті і закриті суспільства. Громадянське суспільство та ін.
Основні проблеми сучасних суспільств:
- Бідність та боротьба з нею;
- глобальна проблема голоду у постмодерному техногенному суспільстві;
- продовольча проблема;
- демографічна криза.
- проблеми охорони здоров’я населення планети.
Тема 6. Духовність чи деградація сучасної цивілізації
Духовна криза людського суспільства як основна причина глобальних проблем сучасності. Проблема місця особистості у системі процесів глобалізації та інтеграції у світі. Система відносин та взаємозв’язків у структурі « Людина – суспільство – світ». Духовна криза і світ. Релігійні, етнічні, культурні, мистецькі проблеми. Геополітичне місце української культури у світі. Проблеми та перспективи розвитку.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю знань та умінь здобувача при вивченні дисципліни включають: 1. Поточний контроль роботи здобувача: - Тестове опитування; - Усне та письмове опитування на практичних заняттях; 2. Підсумковий контроль: Складання екзамену (письмової та усної компонент) Письмова компонента: Завдання 1-го рівня – тести; Завдання 2-го рівня – розкрити зміст поняття, дати визначення; Завдання 3-го рівня – дати відповідь на теоретичне питання. Усна компонента: Розкриття суті понять
Критерії оцінювання результатів навчання: В процесі навчання здобувач повинен продемонструвати активну навчальну діяльність протягом семестру і за результатами поточного контролю набрати від 26 до 40 балів. До обов’язкових видів робіт поточного контролю входять: 1. Тестування у ВНС з 8 тем навчальної дисципліни, які оцінюються максимум в 16 балів: 8*2 = 16 балів; Крім того здобувач може отримати бали за активність на заняттях (Усне, фронтальне опитування), доповіді на семінарських заняттях максимально 1-4 бали.
Окремо додатковими балами (від 5 до 20 балів) заохочується здобувач до науково-пошукової роботи – участь в конкурсах науково-пошукових робіт, публікації наукових тез і статей. Підсумковий контроль: За екзаменаційну роботу здобувач може отримати максимум 60 балів. Екзаменаційна робота складається з письмової компоненти. Письмова компонента - тестові завдання, що оцінюються за окремою шкалою: Рівень1 – тести 10 тестів*2 бал = 20 балів; Рівень 2 – Дати визначення та розкрити суть та зміст явища 4 завдання*5 балів =20 балів; Рівень 3 – Відповісти на теоретичні питання по курсу 2 завдання по 10 балів = 20 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Аратюнов В.Х. Філософія глобальних проблем сучасності. Навч. методичний посібник. –К., 2003.
2. Білорус О.Г. Економічна система глобалізму: Монографія. – К.: КНЕУ, 2003. – С.234– 341. 3. Власов В.І. Тенденції та проблеми глобальних процесів у світовій продовольчій сфері // Економіка України. -2006, № 3, -С. 75-80.
4. Глобалізація і безпека розвитку: Монографія / О.Г.Білорус, Д.Г.Лук’яненко та ін.; керівник авт. кол. і наук. ред. О.Г.Білорус. – К.: КНЕУ, 2001. С. 584–607.
5. Коротіч Г.Ф. Філософія глобальних проблем сучасності. Навч. Посібник.: Мін освіти і науки України, ДВНЗ. – Маріуполь, ПДТУ, 2011. -101 с. 6. Книш Мирослава Глобальні проблеми людства : навч. посібник / Мирослава Книш, Любов Котик. — Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2015. — 330 с.
7. Кремень В., Ткаченко В. Україна: ідентичність в добу глобалізації, - К.: Знання, 2013.
8. Лукашевич В.М. Глобалістика. Навч. посібник. –Львів.:Новий світ, 2005.
9. Лібанова Е.М. Людський розвиток в Україні: возможности та напрями СОЦІАЛЬНИХ інвестіцій: монографія / За ред. Е.М. Лібанової. - К .: НАН України, 2006. - 356 с
10. Ляшенко Д.О. Глобальні проблеми сучасності та їх можливий прояв в Україні. //Український географічний журнал. -2002, № 3. – С.63-68
11. Мельник Л.Г. Основи стійкого розвитку: Навчальний посібник для післядипломної освіти. - Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. - 383 с 12. Сусіма Є.М., Шепєлев М.А. Глобалістика. Підручник, -К., «Вища школа» 2010. 13. Титар В.О. Глобалізація та українські культурні ідентичності// Вісник Харк. Ун-ту ім. В. Каразіна, Випуск Теорія культури і філософія науки. - Х., 2013, № 1029Ю –С.252-257. 14. Фідра Н. Глобальні проблеми людства та ідея сталого розвитку суспільства // Краєзнавство. Географія, Туризм. -2005, № 35. – С. 17-21.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).