Enterprise Competitiveness

Major: Marketing
Code of subject: 7.075.00.M.009
Credits: 3.00
Department: Marketing and Logistics
Lecturer: Igor P. Taranskiy, PhD, Associate Professor of Economics
Semester: 2 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: Plan and conduct their own research in the field of marketing, analyze its results and justify the adoption of effective marketing decisions in conditions of uncertainty. Be able to increase the effectiveness of a marketing activities of market entity at different levels of management, develop projects in the field of marketing and manage them. Use the methods of marketing strategic analysis and interpret its results in order to improve the marketing activities of the market entity. Manage the marketing activities of the market entity, as well as its divisions, groups and networks, determine the criteria and indicators of its evaluation. Collect the necessary data from various sources, process and analyze their results using modern methods, and specialized software.
Required prior and related subjects: Special Course of Scientific Research in the Field of Specialty; Workshop on Writing of Scientific Publications, Conference Proceedings and Presentation of Scientific Reports; Research and Educational Experience.
Summary of the subject: Modern theories of competition. Government control of competition. Diagnostics of competition environment of enterprise. to изначення potential of competitiveness of enterprise and his constituents. Forming of competitive edges of enterprise. Methods of providing of competitive edges of enterprise. Technology of providing of competitive edges of enterprise. Features of management of products a competitiveness. Management of enterprise a competitiveness. Social responsibility and competitiveness of enterprise. Development and realization of the programs of increase of competitiveness of enterprise. Evaluation of efficiency of modern case a competitiveness frames
Assessment methods and criteria: • current control (30%, laboratory work, verification work) • final control (70%, differentiated test)
Recommended books: 1. Таранський І.П., Рикованова І.С. Електронний навчально-методичний комплекс «Конкурентоспроможність підприємства». URL.: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=13834. 2. Конкурентоспроможність підприємства: навчальний посібник / І.А. Дмитрієв, І.М. Кирчата, О.М. Шершенюк. Харків: ФОП Бровін О.В., 2020. 340 с. 3. Цибульська Е.І. Конкурентоспроможність підприємства : навч. посіб. для студентів, які навчаються за спец. 051 – Економіка Харків: Видавництво НУА, 2018. 320 с. 4. Юхименко П. Конкурентоспроможність підприємства. Київ: Центр навчальної літератури, 2020. 320 с. 5. Конкурентоспроможність аграрного підприємства: навчальний посібник / А.С. Даниленко, О.М. Загурський, П.І.. Юхименко та ін. За заг. ред. д-ра екон. наук, професора, академіка НААН України Даниленка А.С. Біла Церква: БНАУ, 2018. 248 с. 6. Управління конкурентоспроможністю підприємства : посібник. КНЕУ імені Вадима Гетьмана. URL.: https://posibniki.com.ua/catalog-upravlinnya-konkurentospromozhnistyu-pidpriemstva---klimenko-sm (дата звернення 20.06.2022).