Сучасні системи пересилання електричної енергії

Спеціальність: Системи енергетики сталого розвитку
Код дисципліни: 6.141.09.O.030
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: професор, д.т.н. Сегеда Михайло Станкович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування у студентів необхідних компетентностей, набуття ними знань та умінь стосовно сучасних систем пересилання електроенергії, їх складових та особливостей. Оволодіння необхідними навиками з розрахунку параметрів та аналізу координат усталених режимів систем пересилання ЕЕ також з використанням спеціалізованого програмного забезпечення.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: фахові компетентності: • здатність використовувати професійні знання з електричних систем та мереж, електричної частини станцій і підстанцій та техніки високих напруг для вирішення практичних задач в галузі електроенергетики (ФК4).
Результати навчання: • Знати повітряні та кабельні лінії електропересилання. • Знати силові трансформатори та автотрансформатори. • Знати заступні схеми елементів електричних мереж та систем та обчислити їх параметри. • Вміти аналізувати усталені режими розімкнених електричних мереж. • Вміти аналізувати усталені режими замкнених електричних мереж. • Вміти аналізувати усталені режими електричних мереж та систем формалізованими методами.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Електричні машини та обладнання електроенергетичних систем сталого розвитку Основи відновлювальної енергетики Промислова електроніка і перетворювальна техніка електроенергетичних систем сталого розвитку Автоматичне керування в системах енергетики сталого розвитку Системи нагромадження електричної енергії
Короткий зміст навчальної програми: Загальна характеристика електричних мереж і систем та їхніх режимів. Повітряні лінії електропересилання. Кабельні лінії електропересилання. Силові трансформатори та автотрансформатори. Заступні схеми елементів електричних мереж та систем та їх параметри. Аналіз усталених режимів розімкнених електричних мереж. Аналіз усталених режимів замкнених електричних мереж. Аналіз усталених режимів електричних мереж та систем формалізованими методами. Несиметричні та несинусоїдальні режими. Лінії електропересилання надвисокої напруги.
Опис: 1. Тема. Загальна характеристика електричних мереж і систем та їхніх режимів. Джерела живлення. Споживачі електричної енергії. Класифікація електричних мереж. 2. Тема. Повітряні лінії електропересилання. Конструктивне виконання повітряних ліній електричних мереж (проводи та троси; лінійні ізолятори; лінійна арматура; опори лінії електропересилання). Струмопроводи, шинопроводи і проводи з ізольованих проводів. 3. Тема. Кабельні лінії електропересилання. Загальна характеристика кабельних ліній електропересилання. Конструктивне виконання кабельних ліній електричних мереж. Маркування кабелів. Кабельні муфти та кабельні споруди. 4. Тема. Силові трансформатори та автотрансформатори. Підстанції та розподільні пункти електричних мереж. Силові трансформатори та автотрансформатори. 5. Тема. Заступні схеми елементів електричних мереж та систем та їх параметри. Лінії електропересилання. Трансформатори. Струмообмежуючі та шунтові реактори. Конденсаторні батареї. Джерела живлення. Навантаження. Втрати потужності в елементах електричної мережі. Розрахункове навантаження вузла. 6. Тема. Аналіз усталених режимів розімкнених електричних мереж. Векторна діаграма напруг і струмів лінії електропересилання. Розрахунок усталених режимів радіальної електричної мережі. Розрахунок усталених режимів магістральної електричної мережі. Розрахунок усталених режимів складнорозгалужених електричних мереж. Розрахунок усталених режимів ліній постійного струму. 7. Тема. Аналіз усталених режимів замкнених електричних мереж. Наближений метод знаходження потокорозподілу потужностей в електричній мережі з двохстороннім живленням. Точний метод знаходження потокорозподілу потужностей в електричній мережі з двохстороннім живленням. Аналіз режимів складнозамкнутої електричної мережі методами контурних рівнянь. 8. Тема. Аналіз усталених режимів електричних мереж та систем формалізованими методами. Математична модель аналізу усталених режимів у методі вузлових напруг. Математична модель аналізу усталених режимів у методі контурних струмів. Математична модель аналізу усталених режимів у балансу потужності. 9. Тема. Несиметричні та несинусоїдальні режими. Несиметричні режими. Несинусоїдальні режими. 10. Тема. Лінії електропересилання надвисокої напруги. Лінії електропересилання змінного струму. Підвищення пропускної здатності ліній. Лінії електропересилання постійного струму. Лінії електропересилання пульсуючим струмом.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункових робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання і захист лабораторних робіт – 12 балів Виконання і захист розрахунково-графічної роботи – 18 балів Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 65 балів усна компонента – 5 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електричні мережі та системи : підручник / М. С. Сегеда. - 3-тє вид., доп. Та перероб. - Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. - 540 с. 2. Лінії електропересилання, трансформатори та обчислення їх параметрів: навч. Посібник. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. - 180 с. 3. Правила улаштування електроустановок. Видання офіційне. Міненерговугілля України. – Х.: Форт, 2017. – 760 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).