Основи електромагнітної сумісності

Спеціальність: Системи енергетики сталого розвитку
Код дисципліни: 6.141.09.O.035
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доц. Лисяк Георгій Миколайович
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є формування у студентів необхідних компетентностей та набуття ними теоретичних знань для розуміння і дослідження проблем якості електроенергії та забезпечення електромагнітної сумісності в електричних мережах, вивчення сучасних методів аналізу якості електроенергії, оволодіння необхідними математичними методами та моделями, одержання практичних умінь і навиків для здійснення аналізу і розроблення заходів з покращення якості електроенергії та забезпечення електромагнітної сумісності для успішного виконання відповідних професійних обов’язків і подальшого навчання за обраною спеціалізацією.
Завдання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Розуміти функціональне призначення електричних систем. 2. Знати основні технологічні показники нормального функціонування електричних систем. 3. Розуміти властивості споживачів електричної енергії та технологічні умови забезпечення їх електричною енергією. 4. Знати конструктивні та функціональні властивості структурних елементів електричних систем та способи регулювання їх режимів. 5. Розуміти цілі і особливості регулювання режимів електричних систем. 6. Знати методи розрахунку режимів електричних систем. 7. Знати принципи та засоби регулювання напруги в електричній системі. 8. Знати принципи та засоби регулювання частоти і активної потужності в електричній системі. 9. Вміти аналізувати режими електричних систем та характеристики систем регулювання, оцінювати їх вплив на показники якості електроенергії.
Результати навчання: • розуміння основних причини погіршення якості електроенергії та проблеми електромагнітної сумісності в електричних мережах; • знання про сучасний стан проблеми якості електроенергії в електричних мережах України; • основні визначення та методи розрахунку показників якості електроенергії; • сучасні знання про можливості вирішення проблеми покращення якості електроенергії; • здатність продемонструвати знання і розуміння наукових і математичних принципів, необхідних для розв’язування інженерних задач та виконання досліджень, пов’язаних з проблемами електромагнітної сумісності в електричних мережах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: немає потреби
Короткий зміст навчальної програми: Викладаються загальні питання застосування методів, способів і засобів розрахунку, аналізу, планування та регулювання усталених режимів електричних систем та їх впливу на якість електричної енергії.
Опис: Особливості роботи електроенергетичної системи. Необхідність аналізу режимів електричних систем та пристроїв їх регулювання. Ієрархія керування енергосистемою. Людина в системі керування.. Загальна характеристика електричних мереж і систем та їх режимів. Класифікація електричних мереж і систем. Режими електричних мереж і систем. Задачі і методи аналізу режимів електричних систем. Класифікація пристроїв автоматичного регулювання. Регулювання збудження синхронних машин. Регулювання напруги за допомогою конденсаторних батарей та синхронних компенсаторів. Регулювання напруги за допомогою шунтувальних реакторів, статичних тиристорних компенсаторів. Регулювання напруги на підстанції. Автоматичне регулювання частоти в системі та на електростанції. Автоматичне регулювання перетоків потужності.
Методи та критерії оцінювання: Захисти звітів з лабораторних робіт, оцінка роботи на практичних заняттях, екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункової робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Жежеленко И.В., ШидловскийА.К., Пивняк Г.Г. и др. Электромагнитная совместимость потребителей. - М., Машиностроение.- 2012. - 351 с. 2. Жежеленко И.В., Саенко Ю.Л. Показатели качества электроэнергии на промышленных предприятиях. – М.,Энергоатомиздат. – 2000. – 252 с. 3. Dugan R.C., McGranaghan M.F., Santoso S., Beaty W.H. Electrical Power System Quality. - McGraw-Hill.-2004 – 521 c. https://docs.google.com/file/d/0B5vXY4-Kg5GeNTVwZG1YMFpRakk/edit
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).