Автоматизовані системи управління в енергетичних системах відновлювальної енергетики

Спеціальність: Системи енергетики сталого розвитку
Код дисципліни: 6.141.09.E.047
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доц. Покровський Костянтин Борисович
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни є вивчення комплексу питань з організації, експлуатаційних характеристик, елементів та структури сучасних Автоматизованих систем управління в енергетичних системах відновлювальної енергетики (АСУ ЕС ВЕ).
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. здатність продемонструвати знання і розуміння наукових і практичних принципів, необхідних для розв’язування інженерних задач та виконання досліджень в області АСУ ЕС ВЕ; 2. розуміння сучасного стану, тенденції розвитку, найбільш важливі розробки та новітні технологій в галузі АСУ ЕС ВЕ; 3. розуміти сучасну структуру АСУ ЕС ВЕ та вимоги до неї; 4. знати характеристики окремих елементів АСУ ЕС ВЕ; 5. розуміти принципи передачі та обробки вимірної інформації в схемі АСУ ЕС ВЕ; 6. розуміти принципи роботи та характеристики засобів узгодження систем АСУ ЕС ВЕ з елементами ЕС; 7. уміння самостійно спроектувати елементи структурної схеми АСУ ЕС ВЕ з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: 1. здатність демонструвати знання сучасного стану справ та новітніх технологій в галузі відновлюваної енергетики чи електротранспорту(ЗН6); 2. застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу в системах, які характерні обраній спеціалізації(УМ2); 3. ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу систем і їх складових(УМ8); 4. здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення(АіВ1).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Теорія автоматичного керування. • Електричні мережі. • Основи релейного захисту та автоматики електроенергетичних систем супутні: • Стійкість електроенергетичних систем
Короткий зміст навчальної програми: Класифікація автоматичних пристроїв електричних мереж. Автоматичне ввімкнення синхронних машин та частин енергетичних систем. Автоматичне повторне ввімкнення. Автоматичне ввімкнення резервного живлення та обладнання. Автоматичне частотне розвантаження енергосистем. Автоматизовані системи керування.
Опис: В навчальній дисципліні розглядаються питання автоматичного керування режимами паралельно працюючих електростанцій, електричних мереж, приймачів електричної енергії та відновлювальних джерел енергії, об'єднаних загальним режимом з єдиним централізованим оперативно-диспетчерським керуванням на основі автоматизованої системи диспетчерського управління (АСДУ). В дисципліні розглянуто режими роботи схем та обладнання енергосистеми, задачі АСДУ в цих режимах, класифікація та призначення пристроїв автоматичного керування АСДУ, структуру АСДУ, апаратне та програмне забезпечення АСДУ, системи автоматичного керування напругою та частотою, автоматичні пристрої керування аварійними режимами енергосистеми з відновлювальними джерелами енергії.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункової робіт, усне опитування (40%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах Поточний контроль (ПК) Екзаменаційний контроль Разом за дисципліну 1. Виконання лабораторних робіт-20. 2. Виконання КР/РГР-10. Разом за ПК письмова компонента усна компонента 30 55 15 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Букович Н.В. Автоматика електроенергетичних систем. Київ, 1998. – 280 с. 2. Голота А.Д. Автоматика в електроенергетичних системах: Навч. посіб. – К.: Вища шк., 2006. – 367 с. 3. Под редакцией В.Л.Козиса и Н.И.Овчаренко Автоматика электроэнергетических систем. Учебн. пособие для вузов. – М: «Энергоиздат», 1981. – 480 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).