Електропривод електромобіля (курсовий проєкт)

Спеціальність: Системи енергетики сталого розвитку
Код дисципліни: 6.141.09.E.057
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Електромехатроніка та комп'ютеризовані електромеханічні системи
Лектор: Д.т.н., проф. Щур Ігор Зенонович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета виконання курсового проекту полягає у набутті навиків застосування знань, отриманих під час вивчення лекційного матеріалу та виконання лабораторних робіт з дисципліни, для вирішення конкретної практичної задачі – розроблення системи електропривода повного електромобіля із заданими споживчими параметрами та заданої конфігурації. Друга мета виконання курсового проекту – набуття навиків оформлення проектної роботи (креслень, пояснювальної записки) згідно вимог стандартів та підготовка до оформлення майбутньої бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Завдання: Загальні компетентності: • здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; Фахові компетентності: • здатність використовувати базові знання з фізики, вищої математики та теоретичних основ електротехніки для вирішення практичних задач в галузі електромеханіки; • здатність використовувати знання з теорії електричних машин, апаратів та електроприводу для вирішення практичних задач в галузі приводів транспортних засобів (ТЗ); • здатність використовувати сучасні методи розрахунку, проектування та аналізу роботи систем електроприводів ТЗ; • здатність до вивчення та аналізу науково-технічної інформації в галузі електроприводів повних та гібридних ЕМ, а також міського електротранспорту; • здатність до моделювання режимів роботи електроприводів повних та гібридних ЕМ, а також міського електротранспорту. Фахові компетентності професійного спрямування: • розуміння процесів та знання особливостей конструкцій електричних машин, привідних механізмів та електронних систем керування їх роботою для систем електричного транспорту; • розуміння вимог та особливостей систем електроприводів ТЗ різного типу, а також уміння розрахунку їх параметрів; • набуття уміння проектувати елементи та системи повних і гібридних ЕМ та міського електротранспорту; • знання систем діагностики, а також особливостей розрахунку і оцінки надійності систем та електрообладнання повних і гібридних ЕМ та міського електротранспорту; • здатність застосовувати знання та уміння для побудови математичних моделей елементів та систем електричного транспорту в середовищі MATLAB з метою проведення теоретичних досліджень.
Результати навчання: • здатність демонструвати знання і розуміння принципів, що лежать в основі електротранспорту, • здатність демонструвати знання та розуміння методологій проектування, відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов, • уміння застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу систем електроприводів ТЗ, • уміння застосовувати знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування та обладнання для вирішення технічних задач, • уміння розраховувати, конструювати, проектувати, досліджувати, експлуатувати, ремонтувати, налагоджувати типове для обраної спеціалізації устаткування та обладнання, • здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи електротранспорту, Електричні машини та обладнання електроенергетичних систем сталого розвитку, Основи теорії автоматичного керування та принципи побудови САК, Основи проектування елементів та систем повних і гібридних електромобілів та міського електротранспорту, Електрообладнання та енергетичні системи живлення повних і гібридних електромобілів та міського електротранспорту, Інженерія систем та електрообладнання повних і гібридних електромобілів та міського електротранспорту.
Короткий зміст навчальної програми: У курсовому проекті (КП) необхідно розробити проект системи електропривода повного електромобіля (ЕМ) згідно з сучасними вимогами до таких об’єктів. Конкретні вхідні дані до КП для студентів усіх форм навчання задаються керівником. Для виконання КП потрібні такі вхідні дані: 1) споживчі показники ЕМ: - повна споряджена маса; - максимальна швидкість руху; - максимальне прискорення (час розгону від нульової до швидкості 100 км/год); 2) тягова конфігурація: - однодвигунна з фіксованою передачею; - дводвигунна задньопривідна з планетарними редукторами на півосях; - дводвигунна задньопривідна з моторколесами; 3) тип електродвигуна: - асинхронний двигун (АД); - синхронний двигун з постійними магнітами (СДПМ); - безщітковий двигун постійного струму (БДПС) з постійними магнітами; 4) бортова мережа повинна – Li-Ion акумуляторна батарея (АБ).
Опис: Орієнтовний зміст пояснювальної записки основної частини КП: Вступ. 1. Розрахунок параметрів тягового електродвигуна(ів). 1.1 Знаходження складових тягового зусилля. 1.2 Вибір передавального числа редуктора(ів) та знаходження максимальних та номінальних значень механічних параметрів двигуна(ів) – електромагнітного моменту та кутової швидкості. 1.3 Знаходження номінальних електричних параметрів тягового двигуна(ів). 1.4 Побудова комп’ютерної моделі електродвигуна(ів) в середовищі Matlab/Simulink. 2 Розрахунок параметрів та вибір силової АБ. 3 Розрахунок параметрів силового напівпровідникового перетворювача. 3.1 Вибір типу перетворювача та опис його принципової схеми. 3.2 Розрахунок параметрів та вибір силових транзисторів. 4 Вибір структури системи керування. 4.1 Обґрунтування структури системи керування та опис її функціональної схеми. 4.2 Вибір основних елементів системи керування. 5 Розроблення та опис загальної принципової схеми системи електропривода. 6 Синтез системи керування тяговим електроприводом. 6.1 Побудова комп’ютерної моделі системи керування в середовищі Matlab/Simulink. 6.2 Налаштування параметрів системи керування на моделі та отримання осцилограм її роботи. Висновки. Перелік посилань.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань забезпечується поточним контролем та підсумковим контролем. Поточний контроль здійснюється під час консультацій з курсового проектування шляхом усного опитування. Підсумковий контроль знань проводиться у вигляді захисту курсового проекту перед комісією.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: 20 балів. Захист курсового проекту: Повнота та якість виконання - 60 балів, доповідь та відповіді на запитання – 20 балів. Разом за захист – 80 балів. Разом за КП – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електромеханічні системи автоматичного керування та електроприводи / М.Г. Попович, О.Ю. Лозинський, В.Б. Клепіков та ін. – К.: Либідь, 2005. – 680 с. 2. Шевченко І.С., Морозов Д.І. Спеціальні питання теорії електропривода. Динаміка синхронного електропривода: навч. Посіб. – К.: Кафедра, 2014. – 276 с. 3. Закладной О.М., Праховник А.В., Соловей О.І. Енергозбереження засобами промислового електропривода. Навчальний посібник. – К.: Кондор, 2005. – 408 с. 4. Chan C.C., Chau T. Modern Electric Vehicle Technology. – New York: Oxford Univ. Press, 2001. – 302 p. 5. Larminie J., Lowry J. Electric Vehicle Technology Explained. – John Wiley & Sons, Ltd, 2003. – 296 p. 6. Guzzella L., Sciarretta A. Vehicle Propulsion Systems. Introduction to Modelling and Optimization. – Springer–Verlag Berlin Heidelberg, 2007. – 338 p. 7. Emadi A. Handbook of Automotive Power Electronics and Motor Drives. Taylor & Francis Group, 2005. – 689 p. 8. Bimal K. Bose. Power Electronics and Motor Drives. Academic Press is an imprint of Elsevier. – 917 p. 9. Energy consumption of full electric vehicles. URL: https://ev-database.org/cheatsheet/energyconsumption-electric-car 10. IGBT Modules. URL: https://www.semikron.com/products/product-classes/igbtmodules.html#view/table/items/60/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).