Людський капітал в екстремальних умовах

Спеціальність: Соціологія та розвиток людських ресурсів
Код дисципліни: 6.054.03.O.033
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: доц. Савка Віктор Євгенович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: засвоєння студентами основних концепцій управління людським капіталом та отримання відповідних навичок
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти наступних компетентностей: Загальні компетентності: ЗК 1 Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях. ЗК 6 Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. ЗК 8 Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. Фахові (спеціальні) компетентності: ФК 1 Здатність оперувати базовим категоріально-понятійним апаратом соціології. ФК 2 Здатність до опанування та використання основних класичних та сучасних соціологічних теорій.
Результати навчання: РН 01. Використовувати понятійний апарат соціології в освітній, дослідницькій та інших сферах професійної діяльності. РН02.Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми. РН03 Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі. РН04.Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач. РН05 Вільно спілкуватися державною та іноземною / іноземними мовами усно і письмово з професійних питань. РН07.Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку, збору та аналізу соціологічної інформації. РН08. Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури. РН09.Вміти розробляти програму соціологічного дослідження. РН10.Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів. РН11.Презентувати результати власних досліджень для фахівців і нефахівців. Зн1.Концептуальні наукові та практичні знання. Зн2.Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання. Ум1.Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання. К2. Збір, інтерпретація та застосування даних. К3. Спілкування з професійних питань, у тому числі іноземною мовою, усно та письмово. АВ1.Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами. АВ3.Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти. АВ4.Організація та керівництво професійним розвитком осіб та груп. АВ5.Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Соціологія економіки та управління кореквізити: Регулювання соціальних проблем засобами комунікативних кампаній Ресурсний потенціал інформаційного суспільства Суспільство ризику
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Людський капітал в екстремальних умовах» передбачає освоєння студентами основних концепцій управління людським капіталом та їх застосування на різних рівнях суспільної системи для управління ситуаціями ризику.
Опис: Сутність та типологія екстремальних умов. Війна як екстремальна ситуація. Повоєнна ситуація та її ризики. Екстремальні умови та ризики. Ризики як джерела змін. Управління ризиками на різних рівнях суспільної системи. Ризикменеджмент та його завдання. Людський капітал: сутність та види. Джерела формування людського капіталу на мікро-, мезо- та макрорівнях суспільної системи. Перепони у формуванні людського капіталу. Технології формування і нарощення людського капіталу. Соціальна робота як специфічна технологія регулювання людського капіталу (відновлення і нарощення). Екстремальні ситуації в поселенській громаді: суб’єкти реагування та варіанти їхніх дій.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, участь в дискусіях, презентація проекту дослідження (40%) • підсумковий контроль (екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь – 4 б. – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Доповнення – 1 б. - науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей. Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку – 4 б. - послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Втрати людського капіталу: теорія й методологія дослідження та діагностика : монографія / Гальків Л. І. ; НАН України, Ін-т регіон. дослідж. - Л. : Вид-во Львів. комерц. акад., 2010. – 229 c. 2.Кравченко Т. Методи управління ризиками в контексті сучасного державного управління Вісник НУЦЗУ.Серія: Державне управління.2019. № 4. 3.Людський капітал в умовах глобалізації: оцінювання, розвиток та державне регулювання : монографія / Шахно А. Ю. ; Криворіз. нац. ун-т. - Кривий Ріг : Чернявський Д. О. [вид.], 2019. – 356 с. 4. KlimanskaД., Savka V. and other/ Society under construction – opportunities and risks. WydawnictwoNaukowe Akademii techniczno-Humanistyczney w Bielsku – Bialej. 2015 – 207 c. 5.Людський капітал: формування в системі освіти і професійної підготовки / О. А. Грішнова. — К. : «Знання», КОО, 2001. — 180 с. 5.The World Bank. Human Capital Projekt https://www.worldbank.org/en/publication/human-capital 6.Human Capital Umbrella Program Annual Report 2022 htps://www.worldbank.org/en/publication/human-capital/brief/human-capital-project-key-reports 7.Protecting and Strengthening Human Capital Amidst a Global Food and Nutrition Crisis file:///C:/Users/%D0%92%D1%96%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80/Downloads/HCP-Policy-Brief-2023-V3-WEB.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).