Архітектура вибору у складних життєвих обставинах

Спеціальність: Соціологія та розвиток людських ресурсів
Код дисципліни: 6.054.03.E.060
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.політ.н., ст.викл. Яцишин Уляна Володимирівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення соціологічних та управлінських аспектів прийняття рішень в умовах складності та невизначеності, з метою розкриття внутрішніх механізмів, що керують архітектурою вибору, розвитку теоретичних підходів та формування практичних навичок студентів у галузі управління ризиками та прийняття оптимальних управлінських рішень.
Завдання: Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. Здатність оперувати базовим категоріально-понятійним апаратом соціології. Здатність до опанування та використання основних класичних та сучасних соціологічних теорій. Здатність приймати рішення в ситуаціях невизначеності та ризику в організаційному середовищі.
Результати навчання: Використовувати понятійний апарат соціології в освітній, дослідницькій та інших сферах професійної діяльності. Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми. Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі. Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач. Вільно спілкуватися державною та іноземною / іноземними мовами усно і письмово з професійних питань. Ефективно виконувати різні ролі (зокрема організатора, комунікатора, критика, генератора ідей, виконавця тощо) у команді в процесі вирішення фахових задач. Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку, збору та аналізу соціологічної інформації. Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури. Вміти розробляти програму соціологічного дослідження. Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів. Презентувати результати власних досліджень для фахівців і нефахівців. Знати та дотримуватися етичних норм професійної діяльності соціолога. Концептуальні наукові та практичні знання. Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання. Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень, власного досвіду та аргументації. Спілкування з професійних питань, у тому числі іноземною мовою, усно та письмово. Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах щодо розвитку людських ресурсів на всіх рівнях. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пре-реквізити: Людський капітал в екстремальних умовах, Особистісна і комунікаційна ефективність керівника, Аналіз та діагностика соціальних процесів в організації
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна передбачає детальне вивчення процесу прийняття рішень в умовах складності, невизначеності та ризику. Ця дисципліна об'єднує соціологічні та управлінські підходи з метою розкриття внутрішнього механізму вибору та розуміння факторів, що впливають на процес прийняття рішень. Ціллю цієї дисципліни є розвиток у студентів навичок критичного мислення, аналітичних та управлінських компетенцій, необхідних для прийняття оптимальних управлінських рішень в складних життєвих обставинах.
Опис: Роль ризику у процесі прийняття управлінських рішень у складних життєвих обставинах. Психологічні аспекти сприйняття та оцінки ризиків у процесі вибору. Поняття раціональності та ірраціональності у контексті вибору. Вплив політичних, економічних та соціокультурних факторів на прийняття управлінських рішень у складних життєвих обставинах. Вплив організаційної культури на архітектуру вибору в управлінських рішеннях у складних обставинах. Спільне прийняття управлінських рішень: роль групової динаміки та соціальних взаємодій. Управління конфліктами в процесі прийняття управлінських рішень у складних обставинах. Роль медіа та комунікації у процесі прийняття управлінських рішень в умовах невизначеності та ризику.
Методи та критерії оцінювання: робота на практичних заняттях (вибіркове усне опитування, доповіді, презентації), екзаменаційний контроль (тестовий контроль).
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь (якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки), презентація (відповідність тематиці практичного заняття; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання; посилання на джерела).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Герасим, Г. З., & Климанська, Л. Д. (2015). Медіа як ретранслятор соціальних проблем. Канеман Д. Мислення швидке й повільне. К.: НАШ ФОРМАТ, 2017. 480 с. Радзіховська, Л. Використання ймовірнісних методів при прийнятті управлінських рішень в ситуаціях економічного ризику. In Соціально-політичні, економічні та гуманітарні виміри європейської інтеграції України: зб. наук. пр. ІХ Міжнар. наук.-практ. конф., м. Вінниця (p. 223). Ризики в сучасному нестабільному суспільстві: соціальні і культурні виміри; за ред. Л.Г. Скокової. Київ: Інститут соціології НАН України, 2021. 295 с. Тарасова О. А. У. Бек і Е. Гідденс про суспільство ризику / О. А. Тарасова, Л. С. Черноус // Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики : зб. наук. праць / Класичний приватний університет. – Запоріжжя, 2019. – Вип. 83. – С. 53-58.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).