Виробнича практика

Спеціальність: Соціологія та розвиток людських ресурсів
Код дисципліни: 6.054.03.O.035
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Уманець Н.А.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Закріплення практичних навичок у дослідженні малих соціальних груп та організацій. Виробнича практика дає можливість формування у студентів навичок планування, організації і проведення соціологічного дослідження спрямованого на вивчення малих соціальних груп та організацій, самостійного професійного мислення, аналітичної роботи із зібраними матеріалами, навички презентації результатів замовнику та розробки можливих варіантів їхнього практичного застосування.
Завдання: Виконання програми виробничої практики передбачає формування у студента наступних компетентностей: Загальні: ЗК 1. Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях. ЗК 5. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК 6. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. ЗК 13. Здатність планувати та управляти часом. Фахові/спеціальні: СК 2. Здатність до опанування та використання основних класичних та сучасних соціологічних теорій. СК 4. Здатність збирати, аналізувати та узагальнювати соціальну інформацію з використанням соціологічних методів. СК 5. Здатність самостійно планувати, організовувати та проводити соціологічне дослідження. СК 6. Здатність аналізувати та систематизувати одержані результати, формулювати аргументовані висновки та рекомендації. СК 7. Здатність презентувати результати соціологічних досліджень для фахівців та нефахівців. СК 8. Здатність дотримуватися у своїй діяльності норм професійної етики соціолога.
Результати навчання: - Використовувати понятійний апарат соціології в освітній, дослідницькій та інших сферах професійної діяльності. - Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми. - Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі. - Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач. - Вільно спілкуватися державною та іноземною / іноземними мовами усно і письмово з професійних питань. - Ефективно виконувати різні ролі (зокрема організатора, комунікатора, критика, генератора ідей, виконавця тощо) у команді в процесі вирішення фахових задач. - Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку, збору та аналізу соціологічної інформації. - Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури. - Вміти розробляти програму соціологічного дослідження. - Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів. - Презентувати результати власних досліджень для фахівців і нефахівців. - Знати та дотримуватися етичних норм професійної діяльності соціолога. - Концептуальні наукові та практичні знання. - Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання. - Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання. - Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень, власного досвіду та аргументації. - Збір, інтерпретація та застосування даних. - Спілкування з професійних питань, у тому числі іноземною мовою, усно та письмово. - Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами. - Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах. - Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти. - Організація та керівництво професійним розвитком осіб та груп. - Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: • Методи збору соціологічної інформації, Ч.1. • Методи збору соціологічної інформації, Ч.1. (КР) • Методи збору соціологічної інформації, Ч.2. • Методи збору соціологічної інформації, Ч.2. (КР) кореквізити: • Практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи • Логіка наукового дослідження.
Короткий зміст навчальної програми: У процесі оволодіння спеціальністю соціолога теоретичні знання обов’язково повинні підкріплюватись практичними навиками роботи, одержаними безпосередньо на місцях праці майбутніх фахівців, при залученні їх до виконання реальних професійних завдань. Тому проходження виробничої практики є важливою складовою навчального плану для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня „бакалавр”. Цей вид практики передбачає практичне закріплення теоретичних знань, що стосуються дослідження малих соціальних груп та організацій, здобутих на професійно орієнтованих навчальних курсах.
Опис: Під час проходження виробничої практики студенти повинні • взяти участь у роботі функціональних підрозділів бази практики з урахуванням майбутньої професійної діяльності соціолога, ознайомитися із змістом роботи соціолога, його посадовими обов’язками, професійними завданнями, специфікою роботи, інструментарієм, документацією тощо; • ознайомитись з діяльністю баз практики, їх структурою, функціями, змістом роботи соціолога та основними видами його діяльності, з необхідним для роботи соціолога інструментарієм, а також розподілом часу соціолога на різні види діяльності тощо; • виконати один із наступних видів робіт за вибором: 1) провести соціометричне дослідження; 2) здійснити аналіз організаційного розвитку за методикою Рензі; 3) взяти участь у соціологічному дослідженні на етапах програмування, вводу даних, статистичного аналізу даних тощо; • написати та захистити звіт за результатами практики. Під час виробничої практики студенти з дозволу керівника бази практики виконують індивідуальні завдання з метою закріплення знань, отриманих в процесі вивчення теоретичних курсів і спецкурсів, набувають умінь і навичок самостійного розв’язання виробничих, наукових, організаційних завдань. Матеріали, отримані студентом під час проходження виробничої практики чи виконання індивідуального завдання, можуть у подальшому бути використані для виконання курсового та дипломного проекту, а також для підготовки доповіді на науковому семінарі кафедри.
Методи та критерії оцінювання: Звіт за результатами проходження практики, усний захист (100%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Виробнича практика зараховується (диференційований залік) тим студентам, які виконали заплановану програму, а саме: ознайомились з специфікою роботи соціолога на базі практики; виконали один із таких видів робіт за вибором: 1) провели соціометричне дослідження; 2) здійснили аналіз організаційного розвитку за методикою Рензі; 3) взяли участь у соціологічному дослідженні на етапах програмування, вводу даних, статистичного аналізу даних тощо; вели щоденник; склали план роботи та написали звіт за результатами практики; виявили достатній та високий репродуктивно-творчий та творчо-репродуктивний рівень розвитку загально-професійних знань, умінь і навичок. Оцінювання роботи студентів під час виробничої практики здійснює керівник практики від бази практики (подає коротку характеристику роботи студента та рекомендовану оцінку за 100-бальною шкалою), керівник практики від кафедри (оцінює рівень виконання програми, передбаченої кожним видом практики, наявність та правильність ведення звітних документів, старанність при виконанні обов’язків студента-практиканта) та спеціальна комісія, яка формується із керівників практики від кафедри, викладачів кафедри та представників баз практики для заслуховування звітів студентів про результати практики.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Богдан, О. (2015). Що варто знати про соціологію та соціальні дослідження? Посібник-довідник для громадських активістів та всіх зацікавлених. К.: Дух і Літера. 2. Горшков, М., Шерега, Ф. (2011) Прикладная социология: методология и методы М.: Институт социологии РАН. 3. Кількісні та якісні методи збору інформації у соціальних дослідженнях (2014) / Гілета О.П., Климанська Л.Д., Козак М.Я, Савчинський Р.О. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 167 с. 4. Левицький, Ч. (2015). Методологічні проблеми кількісного та якісного аналізу в педагогічних дослідженнях. Професійна освіта: методологія, теорія та технології, (2), 5-20. 5.Методичні вказівки до організації та проведення виробничої практики для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 054 «Соціологія» галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» (2020). /У.В. Яцишин. Львів: КСР. 14 с. 6. Паніотто, В. (2017). Методи опитування. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія. 7. Рабочая книга социолога (2009). Под общ. ред. и с предисл. Г. В. Осипова. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ». 8. Шевчук С.П., Матвієнко Л.П., Шевчук О.С. (2010). Організація та методика соціологічних досліджень: Навчальний посібник. Миколаїв: ММІРЛ «Україна», Атол. 9. Denzin, N. K. (2017). The research act: A theoretical introduction to sociological methds. Transaction publishers. 10. Gordon, L. (2019). Real research: Research methods sociology students can use. SAGE Publications.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).