Проблемно-орієнтовані методи та засоби інформаційних технологій

Спеціальність: Філологія (прикладна лінгвістика)
Код дисципліни: 6.035.10.O.025
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Системи автоматизованого проектування
Лектор: Ханас Юрій Юрійович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основною метою викладання даної дисципліни є освоєння методів та засобів сучасних інформаційних технологій, вивчення структури та організації систем обробки повідомлень та їх основних складових, ознайомлення з концепціями і принципами їх розробки та реалізації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ? (ЗК4) Здатність бути критичним та самокритичним; ? (ЗК5) Здатність учитися та оволодівати сучасними знаннями; ? (ЗК6) Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел; ? (ЗК7) Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; ? (ЗК10) Здатність до абстрактного мислення, аналізу та мислення; ? (ЗК12) Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій. фахові компетентності: ? (ФК13) Здатність використовувати теоретичні та фундаментальні знання в галузі прикладної лінгвістики для вивчення комп’ютерних систем і технологій, що опрацьовують лінгвальні дані; ? (ФК14) Здатність розуміти та вміло використовувати лінгвістичні, математичні та чисельні методи в професійній галузі; ? (ФК15) Здатність використовувати відповідне програмне забезпечення (мови програмування, пакети) для проведення лінгвістичних та методологічних досліджень. 2.3. Результати навчання відповідно до освітньої програми, методи навчання і викладання, методи оцінювання досягнення результатів навчання ? знати системи числення та одиниці вимірювання інформації в ЕОМ, уміти переводити числа з однієї системи численні в іншу, виконувати арифметичні дії в різних системах числення; ? знати представлення інформації в ЕОМ та одиниці вимірювання інформації; ? уміти здійснювати математичну та інформаційну постановку задачі, вибирати оптимальний метод її розв’язування; ? уміти працювати в сучасних інтегрованих середовищах та редакторах аналізу та обробки даних;
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: ? (ПРН2) Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати та систематизувати; ? (ПРН3) Організовувати процес свого навчання та самоосвіти; ? (ПРН7) Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інформаційних підходів; ? (ПРН18) Мати навички управління комплексними діями або проектами при розв’язанні складних проблем у професійній діяльності в галузі обраної філологічної спеціалізації та нести відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах; ? (ПРН21) Розуміти методи системного аналізу та теоретичної інформатики моделей об’єктів та процесів різної природи, створення електронних словників.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Державний іспит
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «проблемно-орієнтовані методи і засоби інформаційних технологій» належить до обов’язкових дисциплін і викладається протягом одного семестру. Метою вивчення даного курсу є здобуття знань та навиків у сфері комп’ютерних інформаційних технологій, зокрема здобуття практичних навиків у кодуванні та стисненні текстових повідомлень, шифруванні та дешифруванні текстової інформації. Студенти вивчатимуть методи оптимального та завадостійкого кодування, редактори для аналізу та обробки звукових сигналів. Студенти практично будуватимуть оптимальні коди Шеннона – Фано та Хаффмана, завадостійкі коди Хемінга та циклічні коди, проводитимуть стиснення текту методом LZW. Також дисципліною передбачено визначення коефіцієнтів стиснення, виявлення та виправлення помилок у кодах, побудова шифрів та перетворення зашифрованого тесту у відкритий за наявності ключів шифрування. Також студенти будуть використовувати шифри простої заміни, перестановки та арифметичні шифри в межах одного алфавіту.
Опис: методи оптимального кодування, методи завадостійкого кодування, методи шифрування та дешифрування, аналіз та обробка сигналів, стиснення повідомлень
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (35%): письмові звіти з лабораторних, практичних робіт, усне опитування, виконання розрахунково-графічних та контрольних робіт, підготовка презентацій. Підсумковий контроль (65%): іспит – теоретичні та практичні завдання, усна компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи - 35 балів Письмова підсумкова робота - 60 балів Усна компонента -5 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Жураковський Ю.П., Полторак В.П. Теорія інформації та кодування: Підручник.- К.: Вища школа, 2001.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).