Прикладна морфологія і синтаксис

Спеціальність: Філологія (прикладна лінгвістика)
Код дисципліни: 6.035.10.E.070
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Прикладна лінгвістика
Лектор: Карп Марта Андріївна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни “Прикладна морфологія і синтаксис” як однієї з дисциплін лінгвістичного циклу є ознайомлення студентів з завданнями і напрямками прикладної морфології та основними підходами до аналізу синтаксичний структур.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни “Прикладна морфологія і синтаксис”: 1. створити у студентів ґрунтовну теоретичну базу про прикладну морфологію і синтаксис як науку разом з типами й методами та основними термінами; 2. розвивати у студентів уміння визначати завдання і напрямки прикладної морфології; 3. ознайомити студентів з особливостями основних підходів до аналізу синтаксичний структур; 4. формування уяви про відповідні автоматичні морфологічні та синтаксичні аналізи. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: загальні компетентності: 1) здатність навчатися; 2) уміння спілкуватися усно та в письмовій формі рідною мовою; 3) здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; 4) уміння застосовувати знання в практичних ситуаціях; 5) знання та розуміння предметної області та розуміння фаху; 6) уміння думати абстрактно, аналізувати та синтезувати; 7) уміння працювати самостійно; 8) здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області. фахові компетентності: 1) здатність використовувати теоретичні та фундаментальні знання в галузі прикладної лінгвістики для вивчення комп’ютерних систем і технологій, що опрацьовують лінгвальні дані; 2) здатність розуміти та уміло використовувати лінгвістичні, математичні та числові методи в професійній галузі; 3) здатність використовувати відповідне програмне забезпечення (мови програмування, пакети) для проведення лінгвістичних та методологічних досліджень; 4) здатність здійснювати зіставний аналіз української, англійської, німецької чи японської, польської, чеської мов з метою правильного відображення позамовних реалій; 5) здатність вільно орієнтуватись у складних соціокультурних обставинах, готовність обслуговувати не тільки інноваційні процеси, а й процеси комунікації у широкому розумінні; 6) здатність здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів; 7) здатність шукати, опрацьовувати та аналізувати інформацію з філології та прикладної лінгвістики з різних джерел; 8) здатність шляхом самостійного навчання освоїти нові галузі, використовуючи здобуті базові знання із філології, а також у галузі інформатики й сучасних інформаційних технологій.
Результати навчання: 1) здатність продемонструвати знання основних світоглядних теорії та концепції в галузі гуманітарних і соціально-економічних наук, етичних і правових норм, які регулюють відносини між людьми, ставлення людини до навколишнього середовища; 2) здатність продемонструвати знання та розуміння еволюції парадигм мовознавства ХІХ-ХХІ століть; мати уявлення про лінгвістику як особливу науку, що вивчає онтологію мови як системи знаків, її структуру та функціональну спрямованість; розуміти принципи взаємовпливів мови й суспільства, мови й культури, мови і мислення, мови і релігії, мови та соціальних стратів; мати уявлення про мову як чинник об’єднання етносу, народу, нації; 3) здатність продемонструвати знання сучасних наукових лінгвістичних методів, які застосовують у лексикографії, корпусній та когнітивній лінгвістиці, соціолінгвістиці, психолінгвістиці, термінології, машинному перекладі та ін; 4) здатність продемонструвати знання та розуміння сутності мови як суспільного явища, її зв’язок з мисленням, культурою та суспільним розвитком народу; принциповий зв’язок мови і світу; походження і розвиток мови, її рівні; основні одиниці мови і мовлення; функціональні властивості мови; 5) здатність творчо підходити до складних, суперечливих проблем сучасної соціальної дійсності, аналізувати сучасні проблеми розвитку суспільства; 6) здатність самостійно опановувати нові знання, критично оцінювати набутий досвід з позицій останніх досягнень філологічної науки та соціальної практики; 7) здатність здійснювати фонологічний, семантичний, лексикологічний, морфологічний та синтаксичний аналіз мовного матеріалу; аналізувати різні типи дискурсу/тексту; 8) здатність застосування операційних систем, системного програмного забезпечення, найбільш розповсюджених пакетів прикладних програм, інформаційних порталів Інтернет, володіння навичками комп’ютерного опрацювання інформації, створення корпусу бази даних з відповідним маркуванням та індексуванням; 9) уміння спілкуватись, як в усній, так і письмовій комунікації українською мовою та двома іноземними мовами (англійською, німецькою чи японською, польською, чеською); здатність використання різноманітних методів, зокрема інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному рівні; 10) здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення; усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни (пререквізити): Вступ до мовознавства Основи прикладної лінгвістики Історія української та зарубіжної літератури Супутні і наступні навчальні дисципліни (кореквізити): Контрастивна лінгвістика Основи лінгвокультурології Основи теорії мовної комунікації
Короткий зміст навчальної програми: Робоча програма навчальної дисципліни “Прикладна морфологія і синтаксис” укладена для студентів спеціальності 035 Філологія Інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій. Цей курс є необхідною складовою частиною вивчення циклу загальнолінгвістичних дисциплін та забезпечує формування в студентів науково-дослідницької професійної компетентності із загальнотеоретичних питань, які стосуються методолого-методичних підходів до вивчення мовних фактів у сучасній лінгвістиці із урахуванням ретроспективи, сучасного стану і перспективи її розвитку. Метою навчальної дисципліни є надання студентам поглибленого уявлення про завдання і напрямки прикладної морфології та основні підходи до аналізу синтаксичний структур. Навчання здійснюється шляхом інтеграції мовленнєвих умінь та мовних знань в рамках знайомого загально-тематичного і ситуативного контексту відповідно до певної академічної та професійної сфери діяльності студентів. Самоосвіта вважається невід’ємною частиною цього навчального курсу, і особливу увагу у програмі приділено самостійній роботі студентів.
Опис: 1 Засади морфології англійської мови. 2 Сполучення слів. 3 Структурний аспект речення. 4 Семантичний аспект речення. 5 Комунікативний аспект речення. 6 Текст як одиниця синтаксису. 7 Граматичний аспект дискурсу. 8 Огляд: засвоєння та повторення вивченого матеріалу.
Методи та критерії оцінювання: Контрольні заходи, які проводяться в університеті, визначають відповідність рівня набутих студентами знань, умінь та навичок вимогам нормативних документів щодо вищої освіти й забезпечують своєчасне коригування навчального процесу. Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання з дисципліни Прикладна морфологія і синтаксис використовуються такі види контролю: вхідний, поточний і підсумковий. Вхідний контроль проводиться на першому практичному занятті з метою визначення рівня підготовки студентів з дисциплін, які є базовими для цього курсу. За результатами вхідного контролю розробляються заходи з надання індивідуальної допомоги студентам. Поточний контроль проводиться на всіх видах аудиторних занять (лекції, семінари, практичні заняття) з метою перевірки рівня підготовки студентів за визначеною темою (навчальним елементом). Основна мета поточного контролю – забезпечення зворотного зв’язку між викладачами та студентами, управління навчальною мотивацією студентів. Інформація, одержана при поточному контролі, використовується як викладачем – для коригування методів і засобів навчання, так і студентами – для планування самостійної роботи. Поточний контроль проводиться у формі усного опитування, тестування, виступів студентів при обговоренні теоретичних питань тощо. Результати поточного контролю є важливою інформацією для визначення підсумкової оцінки з дисципліни при семестровому контролі. Поточний контроль: Опрацювання літературних джерел, виконання індивідуальних завдань, підготовка та захист презентацій. Вихідний контроль проводиться на останньому практичному занятті з метою визначення рівня засвоєння теоретичного матеріалу, набуття практичних вмінь з дисципліни Прикладна морфологія і синтаксис. Підсумковий контроль забезпечує оцінювання результатів навчання студентів під час семестрового контролю, який проводиться відповідно до навчального плану у вигляді семестрового заліку в терміни, встановлені графіком навчального процесу та в обсязі навчального матеріалу, визначеного робочою програмою дисципліни. Форма проведення семестрового контролю - письмова компонента (тестування) та усна компонента. Зміст і структура контрольних завдань, критерії оцінювання визначаються рішенням кафедри ПЛ та зазначаються у робочій програмі навчальної дисципліни й доводяться до відома студентів на першому занятті. Підсумковий контроль: диференційований залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни Прикладна морфологія і синтаксис проводиться відповідно до робочого навчального плану у вигляді поточного та залікового контролів. Поточний контроль знань студентів з дисципліни Прикладна морфологія і синтаксис проводиться за такими формами: усне опитування студентів з теоретичного матеріалу; виконання завдань на практичних заняттях; захист практичних робіт; виконання та захист контрольної роботи.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Вихованець І.Р. Граматика української мови. Синтаксис: Підручник [Текст] / І.Р. Вихованець. – К.: Либідь, 1993. – 368 с. 2. Вихованець І.Р. Нариси з функціонального синтаксису української мови [Текст] / І.Р. Вихованець. – К.: Наук. думка, 1992. – 224 с. 3. Вихованець І. Р. Теоретична морфологія української мови [Текст] / І.Р. Вихованець, К.Г. Городенська. – К.: Пульсари, 2004. – 398 с. 4. Грязнухіна Т.О. Система автоматичного морфологічного аналізу українського наукового тексту [BookSection] // Проблеми українізації комп’ютерів. – К.: [s.n.], 1993. – С. 42–46. 5. Данилюк І.Г. Прикладна морфологія: Навч. посібник [Текст] / І.Г. Данилюк. – Донецьк: ДонНУ, 2010. – 216 с. 6. Загнітко А.П. Теоретична граматика української мови: Синтаксис: Монографія [Текст] / А.П. Загнітко. – Донецьк: ДонНУ, 2001. – 662 с. 7. Загнітко А.П. Теоретична граматика української мови [Текст] / А.П. Загнітко. – Донецьк: ДонДУ, 1996. – 437 с. 8. Загнітко А.П. Теорія сучасного синтаксису [Текст] / А.П. Загнітко. – Донецьк: ДонНУ, 2006. – 378 с. 9. Каранська М.У. Синтаксис сучасної української літературної мови [Текст] / М.У. Каранська. – К.: Либідь. 1992. – 312 с. 10. Клименко Н.Ф. Основи морфеміки сучасної української мови [Текст] / Н.Ф. Клименко. – К.: ІЗМН, 1998. – 182 с. 11. Кондратенко Н.В. Синтаксис українського модерністського і постмодерністського художнього дискурсу : моногр. / Наталія Василівна Кондратенко; за ред. К.Г. Городенської. – Київ: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2012. – 328 с. 12. Путіліна О.Л. Прикладний синтаксис. Навчально-методичний посібник із курсу «Прикладний синтаксис» для студентів спеціальності 6.020303 «Прикладна лінгвістика» [Текст] / О. Л. Путіліна / За ред. А.П Загнітка. – Донецьк: ДонНУ, 2011. – 62 с. 13. Слинько І.І., Гуйванюк Н.В., Кобилянська М.Ф. Синтаксис сучасної української мови. Проблемні питання: Навч. Посібник [Текст] / І.І. Слинько, Н.В. Гуйванюк, М.Ф. Кобилянська. – К.: Вища шк., 1994. – 670 с. 14. Ning Zhang N. Coordination in Syntax // Cambridge Studies in Linguistics. – Cambridge University Press, 2010. 15. Abels K. Phases: An Essay on Cyclicity in Syntax // Linguistische Arbeiten 543. – De Gruyter, 2012. 16. Ford N. Functional Thinking: Paradigm Over Syntax. – O'Reilly Media, 2014. 17. Jacqueline G. Sentence and discourse // Oxford studies in theoretical linguistics 60. – Oxford University Press, 2015. 18. Holmberg A. The Syntax of Yes and No // Rethinking comparative syntax. – Oxford University Press, 2016. 19. Gelderen, van E. Analyzing Syntax through Texts: Old, Middle, and Early Modern English // Edinburgh Historical Linguistics. – Edinburgh University Press, 2018. 20. Tallerman M. Understanding Syntax // Understanding Language. – Routledge, 2019. 21. Freidin R. Adventures in English Syntax. – Cambridge University Press, 2020. 22. H. Pinkster, The Complex Sentence and Discourse, in: volume 2 of The Oxford Latin Syntax, Oxford University Press, 2021.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).