Евристика та синектика

Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 8.076.00.O.003
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: д.е.н, проф. Князь С.В.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є сформувати у молодих науковців системні знання щодо: володіння методами вибору цілей або напрямків в розв'язуванні задач у сфері підприємництва торгівлі та біржової діяльності, правильність яких на кожному кроці невідома або не може бути підтверджена; застосування синектики для пошуку нових методичних, технічних та організаційних рішень у сфері підприємництва, торгівлі та біржової діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні: - здатність генерувати нові ідеї (креативність). - здатність проведення досліджень на відповідному рівні. фахові: - здобуття глибинних знань із спеціальності, за якою аспірант проводить дослідження, зокрема, основних концепцій, розуміння теоретичних і практичних проблем, історії розвитку та сучасного стану наукових знань за обраною спеціальністю, оволодіння термінологією з досліджуваного наукового напряму в обсязі кредитів ЄКТС відповідно до стандартів вищої освіти.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти овинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Концептуальні та методологічні знання в галузі чи на межі галузей знань або професійної діяльності 2. Уміння критично аналізувати, оцінювати і синтезувати нові та складні ідеї. 3. Вільне спілкування з питань, що стосуються сфери наукових та експертних знань, з колегами, широкою науковою спільнотою, суспільством у цілому 4. Використання академічної української та іноземної мови у професійній діяльності та дослідженнях 5. Демонстрація значної авторитетності, інноваційність, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, постійна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки Дослідницький семінар у галузі управління та адміністрування Іноземна мова для академічних цілей, частина 1 Методи дослідження у підприємництві, торгівлі та біржовій діяльності
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються питання: сутності поняття «евристика», історія виникнення евристики; види евристичних методів (за сферою придатності; за етапом проектування; за наявністю критерію переваги; за спрямованістю; за ступенем алгоритмізації); евристичні функції менеджменту (креативний менеджмент; інноваційний менеджмент; венчурний менеджмент); евристичні методи активізування творчого мислення; метаевристика або стохастична оптимізація; евристичні моделі; теорія розв’язання наукових задач. сутності та місця синектики як методу пошуку нових рішень у ринковій економіці, соціально-психологічного портрету академічного підприємця, феномен стартап-компанії, рамка підприємницької компетентності, управлінські аспекти власної справи, побудова команди та управління нею, формування перспективної бізнес-ідеї, втілення ідеї у цінність для споживачів і зацікавлених сторін, етапи процесу бізнес-планування, чинники, які визначають успішну комерціалізацію технології, ресурсне забезпечення академічного підприємництва, показники ефективності інвестиційного рішення
Опис: Сутність поняття «евристика», історія виникнення евристики. Види евристичних методів (за сферою придатності; за етапом проектування; за наявністю критерію переваги; за спрямованістю; за ступенем алгоритмізації) Евристичні функції менеджменту (креативний менеджмент; інноваційний менеджмент; венчурний менеджмент). Евристичні методи активізування творчого мислення Метаевристика або стохастична оптимізація; евристичні моделі; теорія розв’язання наукових задач Поняття наукового мислення. Синектика як метод наукового пошуку. Прийоми синектики Створення синектичної групи. Синектична сесія. Синекторна програма. Метод синектики в процесі навчання студентів. Синектика як метод активізації творчого мислення студентів
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здійснюється у таких напрямках: наявність конкретних умінь, їхня глибина, стійкість і гнучкість; ступінь опанування основних положень дисципліни та їх творче застосування під час розв'язання ситуаційних задач та кейсів. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену. Методи оцінювання: вибіркове усне опитування; підготовка презентацій, доповідей; відповіді при допуску та захисті лабораторної роботи, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень i визначень тощо).
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю (30 балів) та виконання екзаменаційної роботи (70 балів). Робота на практичних заняттях (10 балів): - розв’язок задач, ситуаційних вправ, кейсів (10 балів); - опитування, тестування (10 балів) Разом за ПК 30 балів Письмова компонента 50 балів Усна компонента 20 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Евристика – Сертифікат E 41-293-69/2017 від 4.09.2017 р. 2. Методичні вказівки до виконання контрольної роботи з дисципліни з “Евристика та синектика” для здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії усіх форм навчання / Укл.: Князь С.В.– Львів, 2022. – 12 с. 3. Методичні вказівки до виконання практичних занять з дисципліни “Евристика та синектика” для здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії усіх форм навчання / Укл.: Князь С.В.– Львів, 2022. – 20 с. 4. Методичні вказівки для самостійного вивчення дисципліни для здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії усіх форм навчання “Евристика та синектика” / Укл.: Князь С.В.– Львів, 2022. – 33с. Рекомендована література 1. Fernandez, S.R., Argate, R., Nimor, C.F., Sasil, L.V.O., 2021. Synectics in Teaching Grade 9 Science. Journal of World Englishes and Educational Practices 3, 10–15.. doi:10.32996/jweep.2021.3.8.2 2. Kurniawan, E.S., Mundilarto, M., Istiyono, E., 2020. Synectic HOTS Oriented: Development of Teaching Materials for High School Physics Learning. Universal Journal of Educational Research 8, 5547–5554.. doi:10.13189/ujer.2020.081158 Допоміжна 1. Pearl, Judea (1983). Heuristics: Intelligent Search Strategies for Computer Problem Solving. New York, Addison-Wesley, p. vii. ISBN 978-0-201-05594-8 2. Jump up Emiliano, Ippoliti (2015). Heuristic Reasoning: Studies in Applied Philosophy, Epistemology and Rational Ethics. Switzerland: Springer International Publishing. pp. 1–2. ISBN 978-3-319-09159-4. 3. Jump up Polya, George (1945) How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method, Princeton, NJ: Princeton University Press. ISBN 0-691-02356-5 ISBN 0-691-08097-6 Інформаційні ресурси 1. How To Solve It: Modern Heuristics, Zbigniew Michalewicz and David B. Fogel, Springer Verlag, 2000. ISBN 3-540-66061-5 2. Russell, Stuart J.; Norvig, Peter (2003), Artificial Intelligence: A Modern Approach (2nd ed.), Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall, ISBN 0-13-790395-2 3. The Problem of Thinking Too Much, 2002-12-11, Persi Diaconis
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).