Якість вищої освіти (формування внутрішніх систем забезпечення якості)

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 8.162.00.M.020
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Менеджмент і міжнародне підприємництво
Лектор: Професор кафедри менеджменту і міжнародного підприємництва, д.е.н., проф. Роман Шуляр
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою даної дисципліни є оволодіння актуальною базою знань для розуміння аспірантами освітньої політики щодо забезпечення якості вищої освіти. Розвинути на основі цих знань та навиків їх здатність розробляти власні порівняння та пропозиції для впровадження найкращих практик на національному та рівні закладів вищої освіти (ЗВО).
Завдання: Завдання навчальної дисципліни: 1. Сформувати базові принципи щодо освітньої політики у галузі якості вищої освіти. 2. Порівняти сильні сторони різних підходів до забезпечення якості. 3. Ретранслювати теорію управління якістю на практику управління у вищій освіті 4. Вибудувати першочерговий план практичних заходів для ЗВО щодо забезпечення якості. 5. Здійснити проекцію міжнародного досвіду на проблеми якості вищої освіти в Україні. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: здобуття глибинних знань із спеціальності (групи спеціальностей), за якою (якими) аспірант проводить дослідження, зокрема засвоєння основних концепцій, розуміння теоретичних і практичних проблем, історії розвитку та сучасного стану наукових знань за обраною спеціальністю, оволодіння термінологією з досліджуваного наукового напряму; оволодіння загальнонауковими (філософськими) компетентностями, спрямованими на формування системного наукового світогляду, професійної етики та загального культурного кругозору; набуття універсальних навичок дослідника, зокрема усної та письмової презентації результатів власного наукового дослідження українською мовою, застосування сучасних інформаційних технологій у науковій діяльності, організації та проведення навчальних занять, управління науковими проектами та/або складення пропозицій щодо фінансування наукових досліджень, реєстрації прав інтелектуальної власності.
Результати навчання: Результати навчання Сформувати та актуалізувати базу знань для розуміння аспірантами освітньої політики щодо забезпечення якості вищої освіти. Методи навчання і викладання Лекції, практичні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу, самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування. Результати навчання Розвинути на основі знань та навиків здатність розробляти власні порівняння та пропозиції для впровадження найкращих практик на національному та рівні ЗВО. Методи навчання і викладання Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання Поточний та заліковий контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виступи на семінарах, тести, колоквіум, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Залік – письмове опитування, тестовий контроль
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Професійна педагогіка Академічне підприємництво Педагогічна практика
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна дозволяє аспірантам оволодіти необхідним матеріалом для практичної та дослідницької роботи у сфері внутрішнього та зовнішнього забезпечення якості вищої освіти. Аспіранти будуть отримувати теоретичні та практичні матеріали стосовно становлення та розвитку міжнародного досвіду у контексті інтеграції української вищої освіти у сенсі забезпечення її якості в європейський освітній простір. На лекційних та практичних (семінарських) заняттях аспірантам розкриватимуться основні найважливіші течії та практики у провідних європейських країнах. Розвиватимуться навики аспірантів щодо проекції цього досвіду на українську практику забезпечення якості вищої освіти. Окрім національного контексту та державної політики у сфері якості, нормативного забезпечення цих процесів, слухачі курсу отримають ключові навики стосовно внутрішнього забезпечення якості вищої освіти в ЗВО. Відмінною рисою матеріалів курсу є використаний досвід підготування та участі українських ЗВО у міжнародних проектах та формування на основі цього досвіду внутрішніх систем забезпечення якості освітньої діяльності у ЗВО.
Опис: Вступ до політики якості вищої освіти Розвиток та становлення сучасної політики якості вищої освіти. Історичні етапи становлення науки про якість, розвиток напрямку про якість вищої освіти. Забезпечення якості у вищій освіті: терміни, концепції, принципи, моделі, інструменти Місце забезпечення якості вищої освіти в державній освітній політиці. Об’єкти та суб’єкти державної політики якості вищої освіти. Значення для забезпечення якості новітніх реформ вищої освіти Органи управління, законодавча база з управління якістю вищої освіти. Діяльність університетів у сфері якості вищої освіти: об’єкти та суб’єкти управління якістю у ВНЗ, органи управління, організаційна структура управління, політика ВНЗ у сфері якості освіти. Національні та міжнародні системи, політики та моделі врядування у вищій освіті: порівняльний аналіз Досвід Польщі, Німеччини та Фінляндії в політиці забезпечення якості вищої освіти. Політика якості освіти в Європейському союзі: керівні органи, нормативні документи. Досвід оцінювання якості у різних країнах (1 ЄКТС) Оцінювання якості вищої освіти як елементи виконання функції контролювання вищої освіти: загальнодержавний та університетський підходи. Конкурси, премії та рейтинги університетів як елементи оцінювання та контролювання якості вищої освіти. Стандарти якості як інструменти оцінювання та порівняння вищої освіти.
Методи та критерії оцінювання: Індивідуальна робота
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах - 100 балів Поточний контроль (ПК) - 30 балів Практичні заняття (семестрова робота) - 30 балів Контрольна робота (тест) - 70 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Міжнародні стандарти ESG2015 - 2015 р. 2. Віртуальне навчальне середовище: 1. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти: монографія / Ю. М. Рашкевич. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 168 с. 2. Розвиток системи забезпечення якості вищої освіти в Україні: інформаційно-аналітичний огляд / Укладачі: Добко Т., Золотарьова І., Калашнікова С., Ковтунець В., Курбатов С., Линьова І., Луговий В., Прохор І., Рашкевич Ю., Сікорська І., Таланова Ж., Фініков Т., Шаров С.; за заг. ред. С. Калашнікової та В. Лугового. – Київ : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2015. – 84 с. https://erasmusplus.org.ua/korysna-informatsiia/korysni-materialy/category/3-materialy-natsionalnoi-komandy-ekspertiv-shchodo-zaprovadzhennia-instrumentiv-bolonskoho-protsesu.html?download=88:rozvytok-systemy-zabezpechennia-iakosti-vyshchoi-osvity-ukrainy 3. Імператив якості: вчимося цінувати і оцінювати вищу освіту: навч. посіб. / За ред. Т. Добка, М. Головянко, О. Кайкової, В. Терзіяна, Т. Тііхонена. – Львів: Видавництво «Компанія "Манускрипт"», 2014. – 572 с. http://dovira.eu/Trust_1.pdf 4. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ЄВРОПЕЙСЬКІ КРАЩІ ПРАКТИКИ ДЛЯ УКРАЇНИ Упорядник: Тарас Добко - http://education-ua.org/ua/component/cck/?task=download&collection=blog_files_x&xi=0&file=blog_files&id=666 5. КОНЦЕПЦІЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ (ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ПРОЕКТУ TEMPUS «TRUST» «НАЦІОНАЛЬНА СИСТЕМА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ І ВЗАЄМНОЇ ДОВІРИ В СИСТЕМІ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ»1)“Towards Trust in Quality Assurance System” № 516935–TEMPUS–1–2011-1– Допоміжна 6. FITEMPUS-SMGR, 15.10.2011–14.10.2014) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dovira.eu.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).