Методи біотестування біологічно активних речовин

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 8.162.00.M.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доцент Комаровська-Порохнявець Олена Зорянівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у забезпеченні здобувачів набуття знань, розумінь і компетентностей з сучасних теоретичних принципів та практичної методології виконання та раціонального використання методів дослідження біологічної активності речовин різної природи та механізму дії; оволодіння методами інтерпретації та аналізу отриманих результатів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні технологічні задачі і проблеми біотехнологій та біоінженерії, що передбачає проведення досліджень та здійснення інновацій з урахуванням економічного стану, загальнолюдських цінностей та особистісних, суспільних і виробничих інтересів. загальні компетентності: ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. фахові компетентності: ФК6. Здатність планувати і виконувати експериментальні роботи в галузі біотехнології з використанням сучасних обладнання та методів, інтерпретувати отримані дані на основі сукупності сучасних знань та уявлень про об’єкт і предмет дослідження, робити обґрунтовані висновки. ФК26. Здатність застосовувати знання сучасних методів біотестування біологічно активних речовин, проводити скринінг сполук, субстратів тощо, які можуть проявити певний вид біологічної активності.
Результати навчання: ПРН4. Вміти обирати та застосовувати найбільш придатні методи математичного моделювання та оптимізації при розробленні науково-технічних проектів. ПРН5. Знати молекулярну організацію та регуляцію експресії генів, реплікації, рекомбінації та репарації, рестрикції та модифікації генетичного матеріалу у про- та еукаріотів, стратегію створення рекомбінантних ДНК для цілеспрямованого конструювання біологічних агентів. ПРН6. Знати та оцінювати основні методичні прийоми культивування еукаріотичних клітин тваринного та рослинного походження, розробляти нові технології їх застосування у наукових цілях, медицині, сільському господарстві тощо. ПРН7. Мати навички виділення, ідентифікації, зберігання, культивування, іммобілізації біологічних агентів, здійснювати оптимізацію поживних середовищ, обирати оптимальні методи аналізу, виділення та очищення цільового продукту, використовуючи сучасні біотехнологічні методи та прийоми, притаманні певному напряму біотехнології. ПРН13. Оцінювати актуальність досліджуваних наукових проблем, придатність відомих наукових методів для їх дослідження на основі аналізу наявних даних та публікацій у провідних виданнях. ПРН15. Мати навички планування та виконання експериментальних досліджень як особисто, так і у колективі, критичного аналізу отриманих результатів; оформлення результатів досліджень у вигляді звіту, наукової публікації, презентації на наукових та інших заходах. КОМ 2. Здатність до використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Експерементальні методи досліджень біомолекул Біоінформатика та інформаційні технології в біотехнології Кореквізити: Молекулярна біотехнологія та біоінженерія Належні практики у біотехнології( належна виробнича практика, належна технологічна, належна лабораторна, належна дистрибюторська) Оцінка якості біопрепаратів та біопродукції
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Методи біотестування біологічно активних речовин» формує у здобувачів сучасні явлення про поняття біологічної активності біологічно активних сполук а також знайомить здобувачів з основними методами експериментального дослідження біологічної активності хімічних субстанцій in vitro та in vivo та методами віртуального скринінгу БАР. У результаті вивчення цієї дисципліни здобувач набуває вміння обирати та застосовувати біологічну модель у дослідженні біологічної дії субстанцій, проводити порівняльний аналіз результатів віртуального комп’ютерного скринінгу і даних експериментальних досліджень біологічної активності нових хімічних сполук та встановлювати взаємозв'язок між будовою, реакційною здатністю і біологічною активністю БАР .
Опис: Поняття біологічної активності БАР. Проблеми, завдання та перспективи у вивченні біологічної дії хімічних субстанцій. Тестові системи та біологічні моделі дослідження біологічної активності сполук. Характеристика методів вивчення біологічної активності нових хімічних субстанцій. Прогнозування біологічної активності in silico. Комп’ютерні програми PASS (Prediction of Activity Spectra for Substances), AVCpred (Antiviral Compound Prediction), CLC-Pred (Cell Line Cytotoxicity Predictor). Експериментальні методи вивчення біологічної активності сполук in vitro та in vivo.
Методи та критерії оцінювання: • поточний контроль: письмові звіти з практичних робіт, усне опитування, експрес-тестування (40 балів) • підсумковий контроль: контрольний захід (екзамен) письмово-усна форма (60 балів)
Критерії оцінювання результатів навчання: - Письмово-усний експрес-контроль – 10 балів - Захист практичних робіт – 15 балів - Виконання індивідуального науково-дослідного завдання -15 балів - Екзамен - 60 балів (письмова компонента 50 балів, усна компонента - 10 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Державна Фармакопея України : в 3 т. / Державне підприємство «Український науковий фармакопейний центр якості лікарських засобів». — 2-е вид. — Харків: Державне підприємство «Україн ський науковий фармакопейний центр якості лікарських засобів», 2015. — Т. 1. — 1128 с. 2. PASS [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www. ibmh.msk.su/PASS. 3. Наказ МОЗ України №167 від 05.04.2007 р. про затвердження методичних вказівок «Визначення чутливості мікроорганізмів до антибактеріальних препаратів» // Новости медицины и фармации. – 2008. - №236. – С.2-4. [Електронний ресурс. – Режим доступу: h://www.mif-ua.com/archive/article print /4835].
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Методи біотестування біологічно активних речовин

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 8.162.00.M.036
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна