Національна безпека в контексті сучасних європейських геополітичних трансформацій
Спеціальність: Публічне управління та адміністрування
Код дисципліни: 8.281.00.M.030
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: Доцент Данилович-Кропивницька М.Л.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність (ІНТ):
- набуття універсальних навичок дослідника, зокрема здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в сфері публічного управління та адміністрування, проводити оригінальні наукові дослідження на міжнародному та національному рівні
загальні компетентності (ЗК):
- ЗК2: абстрактне обґрунтування та моделювання задачі. Здатність визначати відповідні задачі та окреслювати їх таким чином, щоб просувати та трансформувати наукові знання та розуміння;
- ЗК5: міжнародний кругозір. Здатність працювати у великій інтернаціональній групі, ставитися із повагою до національних та культурних традицій, способів роботи інших членів групи. Здатність представлення та обговорення результатів наукової роботи іноземною мовою в усній та письмовій формах;
- ЗК9: етичні зобов’язання. Демонструвати прихильність до етичних зобов’язань та етики поведінки в наукових дослідженнях, застосування сучасних інформаційних технологій у науковій діяльності.
фахові компетентності спеціальності (ФК):
- ФК2: дослідницькі здатності в сфері публічного управління та адміністрування. Виконувати оригінальні дослідження в сфері публічного управління та адміністрування та досягати наукових результатів, які створюють нові знання, із звертанням особливої уваги до актуальних задач/проблем та використанням новітніх наукових підходів.
Результати навчання: - здобуття знань і розумінь поглибленого рівня у сфері публічного управління та адміністрування та споріднених областях, включаючи методологію проведення наукового дослідження. Рівень цих знань повинен бути достатнім для проведення наукових досліджень на рівні останніх світових досягнень і направленим на їх розширення та поглибленнях;
- здатність детально розробляти та переконливо презентувати групі кваліфікованих дослідників обґрунтований план дослідження для вирішення важливої задачі;
- здатність представляти свої результати дослідження іноземною мовою.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Управління науковими проектами
Стратегії конкурентного розвитку держави
Методологія підготовки наукових публікацій
Короткий зміст навчальної програми: Програмою дисципліни „Національна безпека в контексті сучасних європейських геополітичних трансформацій” передбачено вивчення основ державної політики забезпечення та управління національною безпекою, її організаційного та нормативно-правового забезпечення. В контексті сьогоднішньої ситуації буде вивчатися воєнна безпека України, загрози територіальної цілісності України. Також значна увага буде присвячена вивченню тероризму як глобальній загрозі міжнародній і національній безпеці.
Основу сучасної концепції безпеки створює формування механізмів, що дають змогу ефективно реалізовувати економічні цілі та пріоритети, нейтралізуючи при цьому ряд загроз. Проблема забезпечення безпечного розвитку національних та міжнародних соціально-економічних систем, ефективного реагування на виклики та загрози сучасності виходять на перше місце в системі пріоритетів людства.
Сучасні проблеми формування світових відносин, поєднані з війною всередині України, змушують до опанування основ національної безпеки. За умов військової агресії та економічної кризи виникає ряд нових загроз національній безпеці, що потребує підготовки нової генерації менеджерів з безпеки.
Навчальна дисципліна „Національна безпека в контексті сучасних європейських геополітичних трансформацій” викладається здобувачам третього освітньо-наукового рівня вищої освіти (доктор філософії) та покликана забезпечити формування у аспірантів вмінь та навиків розв’язання проблем з національної безпеки.
Опис: Лекція 1.Основні аспекти національної безпеки України.
Лекція 2. Економічні злочини як загроза національній безпеці держави.
Лекція 3. Тіньова економіка як загроза національній безпеці України.
Лекція 4. Недобросовісна конкуренція як загроза національній безпеці держави.
Лекція 5. Система економічної безпеки держави.
Лекція 6-7. Внутрішні складові національної безпеки України.
Лекція 8. Зовнішньоекономічна безпека України.
Лекція 9. Геополітика як наукова дисципліна.
Лекція 10. Геополітичні і геоекономічні аспекти європейської інтеграції/
Лекція 11. Європейський вектор української геополітики.
Методи та критерії оцінювання: Форма підсумкового контролю – іспит. Засоби діагностики успішності навчання: усне опитування, індивідуальні завдання, активність та креативність на практичних заняттях, вміння працювати із творчими завданнями, презентації власних проектів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): індивідуальна робота (5), презентація результатів досліджень (5), поточні тестові завдання та ситуаційні вправи (30) = 40
Екзаменаційний контроль: письмова компонента (40),
усна компонента (20) = 60
40+60=100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Андрєєва О. М. Національна безпека України в контексті національної ідентичності і взаємовідносин з Росією / О. М. Андрєєва ; Ін-т політ. і етнонац. дослідж. ім. І.Ф. Кураса НАН України. Київ : Парлам. Вид-во, 2009. 359 c.
2. Андрущенко (Гринько) С. В. Україна в сучасному геополітичному середовищі / С. В. Андрущенко (Гринько). Київ : Логос, 2005. 288 c.
3. Ворович Б. О. Оцінка геополітичної обстановки та прийняття стратегічних рішень щодо запобігання воєнним конфліктам / Б. О. Ворович, Ю. В. Єгоров, Г. Ф. Костенко ; Нац. ун-т оборони України, Центр воєнно-стратег. досліджень. Київ : [Паливода А. В.], 2011. 172 c.
4. Геополітика : енциклопедія / Є. М. Суліма, М. А. Шепєлєв, І. П. Білецький [та ін.]. Київ : Знання, 2013. 919 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).