Принципи та етика публічного управлінця
Спеціальність: Публічне управління та адміністрування
Код дисципліни: 7.281.06.E.025
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Державна політика і врядування
Лектор: Панфілова Т.О.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти таких компетентностей (або їх складових):
загальні компетентності: здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу та прогнозу ситуацій та процесів; здатність аналізувати відповідну інформацію, оцінювати повноту та можливості її використання; здатність навчатися, вдосконалювати свій інтелектуальний і загальнокультурний рівень, зокрема з питань етики та розвитку особистості;
фахові компетентності: здатність визначати рівні конфліктності міжособистісного етичного спілкування для формування високої культури поведінки, етики і етикету публічного управлінця у колективі та на державному, регіональному, місцевому рівнях; здатність вести дослідницьку діяльність, включаючи аналіз проблем, постановку цілей і завдань, вибір способу й методів дослідження культурно-етичних процесів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
здатність визначати рівень професійності управлінців у напрямку розвитку етичної складової професіоналізму державно-управлінської діяльності на державному, регіональному та місцевому рівнях,
вміти адаптувати кращий досвід у практику міжособистісних комунікацій;
запроваджувати високий стандарт етичної місії публічних управлінців, державну мову і культуру поведінки для забезпечення результативної професійної діяльності.
Завдання навчальної дисципліни передбачає формування у слухачів загальних компетентностей:
• у практиці використання у публічній службі здобутих навичок культури та етичності;
• застосування у своїй діяльності знань вітчизняної нормативної бази з питань, що стосуються етики публічного управлінця;
• основних положень кодексів етичності державних управлінців, відомих світовій практиці;
• формувати високу культуру поведінки, етики і етикету публічного управлінця у колективі;
• у дипломатичних підходах до прийняття рішень і етичних процесів у публічному управлінні України і світу у цій галузі;
• аналізувати умови інтеграції у процеси суспільного розвитку культурних надбань України та світу;
• визначати чинники, які перешкоджають консолідації демократичних інституцій та їх функціонуванню для вчасного їх усунення;
• аналізувати статистичний та соціологічний матеріал для викорінення негативних проявів, які перешкоджають виконанню основних завдань установи, галузі чи держави;
• досягати компромісів, а також попереджати та врегульовувати конфлікти у колективі чи на міждержавному рівні;
• налагоджувати консолідацію в колективі і суспільстві через шанобливе ставлення керівника і підлеглого та міжособистісних комунікацій;
• дотримуватись норм етикету.
Очікувані фахові компетентності:
По завершенню вивчення модуля слухачі повинні вміти:
• грамотно використовувати на практиці термінологію та застосовувати концептуальні підходи з теорії етичності на публічній службі та етикету;
• розуміти та повсякчасно застосовувати знання законодавства про поведінку управлінця як на робочому місці, так і за його межами, гідно представляти свою установу і державу;
• володіти стандартами нормативного застосування у щоденній практиці зразків поведінки та реакції на критику задля консолідації колективу і установи загалом та співпраці з громадою;
• аналізувати можливості публічного управління в умовах норми і ненормативних випадків для уникнення проявів дестабілізації у колективі й спілкуванні з громадою;
• розуміти відповідальність за неетичну поведінку;
• застосовувати на практиці знання про сучасні ціннісно-нормативні методи та принципи аналізу політики етичності у державних органах влади, знати кращі зразки сучасного світового етичного надбання;
• поширювати розуміння необхідності професійної етичної культури у суспільстві та установах публічної влади;
• розуміти феномен етичних процесів, зародження, історичний процес формування національних і світових особливостей;
• виховати у собі та членів колективу високі етичні стандарти;
• виховувати в собі еталон культури, освіти і контролювати в установі;
• розпізнавати сучасні ціннісно-нормативні методи та технології управління конфліктними ситуаціями в освіті, культурі, етнічній сфері суспільного буття;
• організовувати та запроваджувати інституційне, кадрове, фінансове забезпечення норм етичності в управлінській сфері;
• володіти специфікою аналізу, прогнозування, планування та моделювання публічної політики етичності у всіх її проявах;
• формувати позитивний імідж органів державної влади та публічних управлінців.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: -
Короткий зміст навчальної програми: Принципи та етика публічного управлінця, це навчальна дисципліна з практичної складовою, внаслідок вивчення якої, можна сформувати єдине спільне бачення еталону етичної людини: управлінця, керівника, громадянина, яке не контрастувало б з міжнародними усталеними принципами і поєднувало б та гармонізувало різні підходи до етики управління в українській практиці.
Професійна етика – це суспільна необхідність, породжена специфікою професійної діяльності управлінців та соціальним контекстом, у якому вона функціонує, набуваючи усталеності й визнаної нормативності, стає важливим засобом соціалізації й, навіть, визначенням професійної відповідності. Визначальними категоріями професійної етики є честь і обов’язок. Це головний елемент структури професійної свідомості і стрижень обов’язковості, які разом забезпечують соціальну і професійну відповідальність службовця. Аналізуючи ситуацію в Україні, слід наголосити, що професійна етика не є вузькопрофільним витвором функціонерів, ізольованих від пануючої в суспільстві моралі, а зумовлена її існуванням у суспільстві. Вона визначає засади взаємовідносин керівників державних і недержавних установ, службовців усіх рангів із громадянами, суспільством і державою, а також ставлення службовця до самого себе як до людини і громадянина, що виконує особливі соціально-значущі функції.
Опис: Розділ 1. Принципи та етика публічного управлінця
Професійна етика: специфіка, проблематика, місце в системі етичного знання
Етична місія публічних управлінців
Громадянське суспільство і публічна служба
Взаємовідносини всередині професійних колективів державних управлінців
Соціально-етичний портрет керівника.
Способи морального впливу підлеглого на керівника у сфері державного управління
Розділ 2 Європейська система цінностей та управлінська етика держав світу
Етичний простір держав світу
Інституційна інфраструктура державного контролю за етичністю управлінців європейських та Америки.
Етична модель управління в державах Сходу та Азії.
Розділ 3. Професійний етикет
Професійний етикет.
Етикет як сукупність правил поведінки.
Основні форми ділового спілкування.
Професійна культура спілкування та діловий етикет.
Вербальне та невербальне спілкування.
Конфлікти, шляхи їх попередження та розв’язання.
Ділові зустрічі та переговори.
Ділове листування.
Етикет ділового одягу.
Столовий етикет.
Методи та критерії оцінювання: - Активна участь (виступи та доповнення) на заняттях
- Захист індивідуальних навчально-практичних завдань
- Тестовий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: Контроль знань здійснюється за такими видами робіт: активність на лекціях (запитання до викладача, реагування у вигляді коментарів і реплік), виступи на семінарах, участь на практичних заняттях, дискусіях, індивідуальна та самостійна робота (на основі написання контрольних робіт і виконання ІНПЗ)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Панфілова Т.О. Принципи та етика публічного управлінця: методичні рекомендації / Т.О.Панфілова. – Методичні рекомендації. [Текст]. – Львів: ЛРІДУ НАДУ, 2020. – 96 с.
Василевська Т.Е. Етика державних службовців і запобігання конфлікту інтересів: навч.-метод. матеріали / Т.Е.Василевська; уклад. О.М.Руденко. – К.: НАДУ, 2013. – 76 с.
Верех С.М. Етика поведінки державних службовців: стан, проблеми і шляхи їх вирішення. – [Електронний ресурс] / С.М.Верех – Режим доступу: http://www.kds.org.ua/ blog/etika-povedinki-derzhavnich-slugbovtciv-stan-problemi-i-shlyahi-ih-virishennya.
Державна антикорупційна політика і запобігання та протидія корупції на публічній службі в органах державної влади і органах місцевого самоврядування: монографія / кол.авт. В.В.Василевич, Т.Е.Василевська, В.Ф.Нестерович та ін./ За ред. Ю.В.Ковбасюка, В.Л.Федоренка. – Вид-воЛіра-К НАДУ, 2016. – С.398-405, 411-424.
Етика державного службовця / Сайт Національного агентства з питань державної служби. – Режим доступу: http://nads.gov.ua/sub/nikolaivska/ ua/publication/ content/ 6088.htm?s398224032=7b53904cc0bc 6635d524c0263768b703.
Загальні правила поведінки державних службовців // Державна служба в Україні. Бюлетень законодавства і юридичної практики України. – Київ, 2016. – 314с.
Куракова Т.В. Публічний виступ: „Професійна етика публічного службовця та запобігання конфлікту інтересів” [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.kds.org.ua/article/kurakova-tv-publichnij-vistup-profesijna-etika-publichnogo-sluzhbovtsya-ta-zapobigannya-konf.
Модернізація державного управління та державної служби: проблеми, ресурси, результати / Сайт Національного агентства з питань державної служби. - Режим доступу: http://nads.gov.ua^ontшl/uk/puЫish/artide?art_id=291420&cat_id=41071.
Особливості ділового етикету в західноєвропейських країнах: Режим доступу: http://www.pravilaetiketa.com/national meal/
Панфілова Т.О. Принципи та етика публічного управлінця: методичні рекомендації / Т.О.Панфілова. – Методичні рекомендації. [Текст]. – Львів: ЛРІДУ НАДУ, 2020. – 96 с.
Рудакевич М.І. Професійна етика державних службовців: теорія і практика формування в умовах демократизації державного управління. Монографія. – Тернопіль6 вид-во „Астон”, 2017. – 782с.
Суслова І., Ф.Флурі, В.Бадрак Парламентська етика в Україні. Реалії, потреби, перспективи. За матеріалами Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння та Інституту соціальних технологій „Соціополіс”. – Женева-Київ, 2017. – 56 с.
Система впровадження норм службової етики: міжнародний досвід Національне агенство з питань запобігання корупції постійно діючий семінар 21 березня 2017 року Центр адаптації державної служби до стандартів ЄС.
Допоміжна
Административная этика / Под общ. ред. В.Л.Романова [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www. msses.ru/win/science/mpp/ethic.rtf.
Довідник типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних службовців \\ http://www.gov.ua/control/uk/publish/article.
27 українських університетів мають кодекси честі студента або його аналоги, 23 – етичні кодекси викладача або його аналоги у відкритому доступі, – дослідження МОН [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/ 2016/08/09/ doslidzhennya-27-ukrayinskix-universitetiv-mayutkodeksi/
Alan Lawton (ed.), Ethics in public policy and management : a global research companion, London, Routledge, 2016.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).