Наукові дослідження та семінари за їх тематикою
Спеціальність: Архітектура та містобудування (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.191.00.O.013
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Архітектурне проектування
Лектор: д.т.н., проф. Габрель М.М.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
Інтегральної - здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування;
Загальних:
ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
ЗК03. Здатність спілкуватися іноземною мовою;
ЗК04. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології;
Фахових:
СК01. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі архітектури та містобудування у широких або мультидисциплінарних контекстах;
СК04. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії;
СК06. Здатність аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід, збирати, накопичувати і використовувати інформацію, необхідну для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування;
СК11. Здатність критично осмислювати проблеми архітектури та містобудування;
СК12. Здатність планувати і виконувати наукові та прикладні дослідження у сфері архітектури та містобудування.
Результати навчання: РН01. Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері архітектури та містобудування і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень.
РН09. Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проведенні наукових архітектурно-містобудівних досліджень та прийнятті комплексних архітектурно-містобудівних рішень
РН11. Приймати ефективні рішення у сфері архітектури та містобудування, розробляти і порівнювати альтернативи, враховувати обмеження, оцінювати можливі побічні наслідки та ризики
РН15. Аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід щодо проєктування об’єктів архітектури та містобудування
РН16. Планувати і виконувати наукові дослідження в сфері архітектури та містобудування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Інноваційні напрямки прикладних досліджень в архітектурі; Архітектурне проектування, КП
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Спецкурс з наукових досліджень спеціальності; Практикум з підготовки наукових публікацій та доповідей; Захист магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Зміст дисципліни «Наукові дослідження та семінари за їх тематикою», що пропонується до уваги студентів і викладачів вищих навчальних закладів магістерського рівня акредитації базових напрямів «Архітектура та містобудування», дозволяє оволодіти сучасним методичним інструментарієм та розумінням ролі наукових досліджень у вирішенні складних завдань обґрунтування архітектурних проєктних рішень. Дисципліна призначена для підготовки сучасного висококваліфікованого фахівця в галузі архітектури та містобудування.
У дисципліні в логічній послідовності викладено основні поняття та методи аналізу просторових ситуацій, проблеми й невідповідності та фахові задачі, сучасні підходи до обґрунтування проектних рішень з організації простору та громадських об’єктів.
Курс скерований на системне обґрунтування проектних архітектурних рішень на основі спеціальних наукових досліджень.
У змісті послідовно розкрито базові теми дисципліни. Усі лекції та практичні заняття логічно взаємопов’язані. Чимало питань, розглянутих дисципліною, недостатньо висвітлено в сучасній навчальній літературі. Зокрема, це стосується нових методів аналізу та вирішення недетермінованих завдань у просторі міста. Значну увагу приділено категоріально-понятійній базі дисципліни. Дотримано схему викладення матеріалу, яка дозволяє побудувати вивчення предмета за зростанням складності. Усі твердження супроводжуються прикладами. Практичні завдання дозволяють глибше зрозуміти суть та важливість наукових досліджень під час проєктування архітектурно-містобудівних об’єктів, усвідомити значення використання системного підходу в практиці проектування громадських об’єктів і простору міст. Це сприятиме формуванню фахових якостей у студентів та їх використанню в діяльності.
У дисципліні поєднано висвітлення теоретичного та методичного матеріалу з різноманіттям його практичного застосування для вирішення архітектурно-містобудівних завдань. Це робить дисципліну актуальною для практичної діяльності архітектора.
Опис: 1. Елементи категорійно-поняттійного апарату архітектора. Архітектурна діяльність та дослідження в контексті об’єктивних закономірностей формування й розвитку суспільно-просторових систем
2. Головні цілі архітектури та містобудування. Мета і завдання досліджень в архітектурі. Об’єктивні й суб’єктивні чинники та умови розвитку. Системоформуючі фактори, структурна модель фахової діяльності та ієрархія систем дослідження
3. Виділення з зовнішнього середовища, класифікаційні властивості та особливості архітектурно-містобудівних систем. Морфологічний опис та їх життєвий цикл. Особливості дослідження динамічних характеристик архітектури
4. Цілеспрямований розвиток. Основні складові, принципи обґрунтування та прийняття рішень, пов’язаних із трансформацією й розвитком існуючих архітектурних об’єктів і систем
5. Чинники, що визначають зміст суб’єктивного в архітектурно-містобудівних завданнях. Невизначеність просторової ситуації та методи її дослідження
6. Загальні положення дослідження та побудови моделі (моделювання) в архітектурно-містобудівній сфері. Концепції гармонійної архітектури та середовища
7. Структура та зміст «типових» задач в архітектурно-містобудівній сфері. Методи їх дослідження і вирішення
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення усного опитування на практичних заняттях, перевірка групових та індивідуальних завдань
Підсумковий контроль: контрольна робота (тестова форма)
Критерії оцінювання результатів навчання: Завдання 1. Вибір та аналіз об’єкта дослідження на предмет потенціалу та можливостей архітектурних рішень у ньому.
Критерії оцінювання:
• повнота і комплексність аналізу ситуації;
• структурованість і наочність подачі рішення;
• обґрунтованість рішень і висновків щодо стану архітектурного рішення об’єкта та реорганізації простору
Завдання 2. Обґрунтування методів дослідження і результати їх використання для вирішення визначених завдань.
Критерії оцінювання:
• креативність ідей і їх узгодження;
• обґрунтованість запропонованих архітектурних характеристик об’єкта й середовища;
• чіткість пропонованої концепції;
• якість графічного матеріалу
Завдання 3. Обґрунтування на основі наукових досліджень сформульованих висновків.
Критерії оцінювання:
• повнота та наочність демонстрації пропозицій;
• обґрунтованість концептуальних положень рішення;
• чіткість формулювання, структурованість і грамотність усного виступу
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Вступ до архітектурного проектування. Середовищний підхід: Конспект лекцій / [Вдовицька О.В., Дрьомова Л.В., Панова Л.П., Шубович С.О.] – Харків: ХДАМГ, 2003. – 78 с.
2. Технологія архітектурно-проектного процесу: Конспект лекцій для студентів базового напряму 6.060102 «Архітектура» / Укл.: В.Б.
3. Якубовський, І.В. Якубовський. – Львів: Вид-во Нац. ун-ту «Львівська політехніка», 2014. – 119 с.
4. Архітектура: короткий словник-довідник / [за ред. А. П. Мардер]. – К.: Будівельник, 1995. – 333 с.
5. Містобудування. Довідник проектувальника / [за ред. Т. Ф. Панченко]. – К. : Укрархбудінформ, 2006. – 190 с.
6. Безлюбченко О. С. Урбаністика / О.С. Безлюбченко О. С. – Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2015. – 274 с.
7. Білоконь Ю. Функція та структура форми в регіональному плануванні / Ю. Білоконь. – К.: Кий, 2002. – 98 с.
8. Габрель М.М. Просторова організація містобудівних систем. Ін-т регіон. досліджень НАН України. – К.: Видавничий дім А.С.С, 2004. – 400 с.
9. Габрель М.М. Просторовий підхід до обґрунтування архітектурних рішень / М.М. Габрель, М.М. Габрель. – Львів: Сполом, 2016. – 282 с.
10. Осітнянко А. Планування розвитку міста. – К.: КНУБА, 2005. – 385 с.
11. Посацький Б.С. Основи урбаністики: навч. посіб. – Ч. 1: Процеси урбанізації та територіальне розпланування / Б.С. Посацький. – Львів: Арніка, 1997. – 116 с.
12. Плешкановська А.М. Епохи та міста: [вид. 2-ге] / А.М. Плешкановська, О.Д. Савченко. – К.: Ін-т урбаністики, 2019. – 264 с.
13. Тімохін В.О. Основи дизайну архітектурного середовища: підруч. / Тімохін В.О., Шебек Н.М., Малік Т.В., Житкова Н.Ю., Шемседінов Г.І. та ін. – К.: КНУБА, 2010. – 400 с.
14. Черкес Б.С. Архітектура сучасності. Остання третина ХХ - початок ХХІ століть / Б.С. Черкес, С.М. Лінда. – Львів: Вид-во «Львівської політехніки», 2010. – 384 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Наукові дослідження та семінари за їх тематикою
Спеціальність: Архітектура та містобудування (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.191.00.O.016
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Дизайн архітектурного середовища
Лектор: Канд. арх, доц. Яців М. Б.;
ст. викл. Копиляк І. М.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Наукові дослідження – складова професійної підготовки, яка передбачає навчання студентів методології і методики дослідження, а також систематичну участь у дослідницькій діяльності, забезпечення технологіями, вміннями творчого підходу до дослідження актуальних наукових проблем. Науково дослідна робота має важливе значення у формуванні фахового творчого потенціалу студентів. Важливою складовою наукової роботи студента є подання досліджень у формі презентації та усної доповіді.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Сучасні архітектурні теорії та доктрини.;
2. Сучасні концепції та інновації в архітектурі та містобудуванні;
3. Футуристичний дизайн середовища;
4. Спецкурс з наукових досліджень спеціальності.
Короткий зміст навчальної програми: Наукове дослідження в галузі архітектури (дизайну архітектурного середовища) спрямоване на вивчення методів та засобів формування громадських об’єктів та просторів, а також можливостей їхньої модернізації в нових соціально-економічних умовах. Кожне наукове дослідження має свою специфіку, яка пов’язана із формою існування об’єктів архітектури. Ними можуть бути відображення об’єктивної дійсності або явища, які мають значення для певної суб'єктивної мети.
Методи та критерії оцінювання: Диференційований залік. Поточний контроль – 80 б. Підсумковий тест – 20 б.
Рекомендована література: 1. Вихрущ В.О. та ін. Методологія та методика наукового дослідження: Навчальний посібник. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 328 с.
2. Петрушенко В.Л Філософія і методологія науки: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 184 с.
3. Сушенцева Л.Л. та ін. Методика підготовки кваліфікаційної роботи магістра Навчально-методичний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 88 с.
4. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнтів / за ред. А. Є. Конверського. — К.: Центр учбової літератури, 2010. — 352 с.
5. Грабченко А.І., Федорович В.О., Гаращенко Я.М. Методи наукових досліджень: Навч. посібник. – Х.: НТУ "ХПІ", 2009. – 142 с.
6. Юринець В. Є. Методологія наукових досліджень : навч. посібник. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011. – 178 с.
7. Методика та організація наукових досліджень: Навч. посіб./ С. Е. Важинський, Т І. Щербак. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 260 с.
8. Ковальчук В. В. Основи наукових досліджень. Навчальний посібник. — 3-е вид., перероб. і допов. — К. : ВД «Професіонал», 2005. — 240 с
9. Шейко В. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності. Підручник для студентів вищих навч. закладів. — X.: ХДАК, 1998. — 288 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Наукові дослідження та семінари за їх тематикою
Спеціальність: Архітектура та містобудування (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.191.00.O.017
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Містобудування
Лектор: доцент, доктор архітектури Ідак Юлія Володимирівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: - знання наукових понять, принципів та методів, необхідних для розв’язання дослідницьких задач містобудівного характеру;
- знання особливостей організації та порядку проведення наукових досліджень;
- уміння застосовувати інформаційно-комунікаційні технології для розв’язування задач містобудівного характеру та представлення таких результатів;
- уміння застосовувати професійно-орієнтовані знання й практичні навички для розв’язування дослідницьких задач містобудівного характеру;
- здатність інтегрувати знання з інших дисциплін та оцінювати їх доцільність під час проведення досліджень містобудівного характеру;
- здатність застосовувати пріоритетні наукові підходи та враховувати нетипові ситуації під час розв’язання задач містобудівного спрямування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: "Сучасні концепції та інновації в архітектурі та містобудуванні", "Теорія містобудування (комплексне дослідження)"; кореквізити: "Спецкурс з наукових досліджень спеціальності", "Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи"
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Наукові дослідження та семінари за їх тематикою» складається із п’яти лекцій у яких розкрито основні положення про організацію та методологію науково-дослідної роботи. Також навчальною дисципліною передбачено десять практичних занять у межах яких на конкретних прикладах детально розглядаються теоретичні положення навчальної дисципліни та презентується напрацьований матеріал відповідно до тематики магістерської кваліфікаційної роботи у формі наукової публікації, презентації та усної доповіді на науковому семінарі кафедри.
Послідовність викладу навчальної інформації відповідає загальноприйнятному розумінню методології як вчення про науковий метод пізнання й перетворення світу, його філософська, теоретична основа. Особливу увагу приділено побудові логічної структури дослідження, що визначає спосіб і послідовність рішення та необхідна для розв’язання поставленої задачі.
Для поглиблення отриманих знань і вдосконалення практичних навичок, кожна тема супроводжується контрольними заходами (поточним контролем) і завершується публікацією та доповіддю на науковому семінарі кафедри. На заняттях створюються умови для активізації наукового потенціалу, вдосконалення навичок представлення та критичного аналізу наукових рішень, розроблених як в Україні, так і за кордоном
Методи та критерії оцінювання: Основним методом контролю знань студентів є поточний (30 б.), підсумковий (30 б.) та семестровий (40 б.) контроль. Сумарно 100 б.
Рекомендована література: Петришин, Г. П., ред., 2006. Історичні архітектурно-містобудівні комплекси: наукові методи дослідження: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл., які навчаються за напрямом «Архітектура». Львів: Видавництво Національного ун-ту «Львівська політехніка».
Ідак, Ю. В. та Бойко Х. С., 2013. Студентська наукова робота: метод. вказівки для підгот., виконання наук. роботи та участі у СНТК для студентів баз. напряму «Архітектура», «Мистецтво», «Реставрація творів мистецтв» усіх спец. Ін-ту архітектури. Львів : Видавництво Львівської політехніки.
Петришин, Г. П., Посацький, Б. С., Ідак, Ю. В., ред., 2016. Містобудівне проектування. Частина І: Місто як об’єкт проектування. Львів : Видавництво Львівської політехніки.
Петришин, Г. П., Посацький, Б. С., Ідак, Ю. В., ред., 2017. Містобудівне проектування. Частина ІІ: Проектування структурних елементів міста. Львів : Видавництво Львівської політехніки.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Наукові дослідження та семінари за їх тематикою
Спеціальність: Архітектура та містобудування (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.191.00.O.014
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Архітектурне проектування та інженерія
Лектор: к.арх., доц. Гнат Галина
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: ПРН 1 Володіти знаннями основних понять, термінів і значень, мови професійного спілкування в сфері архітектури та містобудування, дотримуватись норм академічної доброчесності
ПРН 2 Застосовувати програмні засоби, сучасні ІТ-технології, інформаційні ресурси у процесі вирішення дослідницьких та проектних архітектурно-містобудівних задач
ПРН 4 Враховувати енергоефективні та інші інноваційні технології, пропагувати ідеї сталого розвитку, гуманізації й гармонізації середовища у прийнятті комплексних архітектурно-містобудівних рішень
ПРН 5 Ініціювати участь у розробці конкурсних проектів, розробляти і презентувати концептуальні архітектурно-містобудівні рішення, застосовувати креативні способи діяльності
ПРН 8 Формувати дані передпроектного аналізу архітектурно-містобудівних об’єктів та територій, відведених під забудову, реконструкцію чи реставрацію
ПРН 12 Проектувати архітектурні будівлі і споруди в історично-сформованому міському середовищі з урахуванням перспектив розвитку територій, регіональних особливостей архітектури
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Основи формування житлових і громадських об'єктів (комплексне дослідження)
Комплексне дослідження архітектурно-містобудівного об'єкту
Кореквізити: Спецкурс з наукових досліджень спеціальності
Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
Практикум з підготовки наукових публікацій, матеріалів конференцій та презентацій наукових доповідей
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена специфіці проведення наукового дослідження, методиці наукового дослідження.
Велика увага приділяється культурі викладу наукової інформації, достовірності отриманих результатів та його графічному оформленню.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: оцінка активності на заняттях, перевірка індивідуальних завдань, оцінювання самостійних робіт та презентацій за темою наукового дослідження.
Підсумковий контроль: диференційований залік.
Рекомендована література: 1.
2.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Наукові дослідження та семінари за їх тематикою
Спеціальність: Архітектура та містобудування (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.191.00.O.015
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Архітектура та реставрація
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна