Електронні системи

Спеціальність: Електроніка
Код дисципліни: 6.171.01.E.046
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Електронна інженерія
Лектор: Д.ф-м.н., проф. Фітьо Володимир Михайлович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни та результати навчання полягають у отриманні знань про системи взагалі та електронні системи зокрема, про математичний опис електронних систем, про передачу та кодування інформації в електронних системах.
Завдання: Спеціальні (фахові, предметні) компетентності: СК6. Здатність ідентифікувати, класифікувати, оцінювати і описувати процеси у приладах, пристроях та системах електроніки за допомогою аналітичних методів, засобів моделювання, дослідних зразків та результатів експериментальних досліджень.
Результати навчання: Програмні результати навчання: Р 6. Застосовувати експериментальні навички (знання експериментальних методів та порядку проведення експериментів) для перевірки гіпотез та дослідження явищ електроніки, вміти використовувати стандартне обладнання, планувати, складати схеми; аналізувати, моделювати та критично оцінювати отримані результати. Р 10. Розробляти технічні засоби для побудови та діагностування технічного стану електронних пристроїв та систем, організовувати та проводити плановий та позаплановий ремонт, налагодження та переналагодження електронного устаткування у відповідності до поточних вимог виробництва. Р 16. Застосовувати розуміння теорії стохастичних процесів, методи статистичної обробки та аналізу даних при розв’язанні професійних завдань. Р 17. Демонструвати навички проведення експериментальних досліджень, пов’язаних з професійною діяльністю; вдосконалювати методики вимірювання; контролювати достовірність отриманих результатів; систематизувати та аналізувати дані, отримані експериментальним шляхом. Р 18. Застосовувати методи математичного моделювання і оптимізації електронних систем для розробки автоматизованих та роботизованих виробничих комплексів. Комунікація: К2. Використання комунікативної компетентності для ефективної взаємодії в різних сферах спілкування; відбір і систематизація інформаційних матеріалів з метою спілкування у професійній сфері. Автономія і відповідальність: АВ3. Самостійність при опрацюванні, інтерпретації та узагальненні даних, відповідальність за оперативність, точність і достовірність подачі інформації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Елементна база твердотільної електроніки. Фізичні основи електронної техніки. Квантова електроніка та лазерна техніка. Кореквізити: Проектування електронних пристроїв та систем з використанням SPICE моделей. Експертні системи.
Короткий зміст навчальної програми: Програма навчальної дисципліни “Електронні системи” укладена для студентів інституту телекомунікацій, радіоелектроніки та електронної техніки, які навчаються за спеціальністю Електроніка. Навчальна дисципліна присвячена вивченню електронних систем, принципів побудови, особливостей передачі інформації та її кодування, модуляції електричних сигналів при передачі інформції.
Опис: ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЕЛЕКТРОННІ СИСТЕМИ. Поняття про електронну систему та її характеристики. Класифікація електронних систем. Оптико-електронні системи, основні тенденції розвитку. Приклади електронних систем МАТЕМАТИЧНІ ОСНОВИ АНАЛІЗУ ЕЛЕКТРОННИХ СИСТЕМ. Періодичні функції і розклад їх в ряд Фур’є. Перетворення Фур’є. Теорема про відліки. Дискретне та швидке перетворення Фур’є. Лінійні електронні системи. Імпульсна перехідна функція. Передавальна функція. ІНФОРМАЦІЙНІ ОЦІНКИ ЕЛЕКТРОННИХ СИСТЕМ. Інформація та її характеристики. Ентропія джерела інформації. Передача інформації без завад. Передача інформації із завадами. МОДЕЛЮВАННЯ СИГНАЛІВ ТА ЗАВАД В ЕЛЕКТРОННИХ СИСТЕМАХ. Перетворення сигналів та їх спектральні характеристики. Види модуляції сигналів. Випадкові сигнали та їх характеристики. Білий шум. Проходження випадкових сигналів через ЕС. ДИСКРЕТИЗАЦІЯ, КВАНТУВАННЯ ТА КОДУВАННЯ СИГНАЛІВ В ЕЛЕКТРОННИХ СИСТЕМАХ. Цифрове подання сигналів. Дискретизація сигналів. Квантування сигналів. Аналого-цифрові та цифро-аналогові перетворювачі. ПЕРЕДАЧА ІНФОРМАЦІЇ В ЕЛЕКТРОННИХ СИСТЕМАХ. Типова система передачі даних. Канали зв'язку. Аналогові і цифрові канали. Кодування інформації: завадостійке кодування, коди із заданою виправляючою здатністю, систематичні коди.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: контрольні та лабораторні роботи, виконання індивідуальних домашніх завдань. Підсумковий контроль: екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття – 10 балів, індивідуальне науково-дослідне завдання – 15 балів, Виконання тестів у ВНС – 5 балів. Поточна – 30 балів. Письмова компонента екзамену – 50 балів. Усна компонента екзамену – 20 балів. Разом 100 балів. Навчальна дисципліна, завершується семестровим контролем, форма якого передбачена навчальним планом із виставленням семестрової оцінки. Семестрова оцінка складається із суми балів, передбачених на поточний контроль та екзаменаційний контроль. Цю інформацію викладач доводить студентам на першому занятті з навчальної дисципліни. Критерії оцінювання знань та вмінь студента за результатами вивчення навчального матеріалу компонента у 100-бальній шкалі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література. 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Електронні системи», https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=5716. Базова: 1. Й. Й. Білинський, Електронні cистеми: навчальний посібник / Й. Й. Білинський, К. В. Огороднік, М. Й. Юкиш. – Вінниця : ВНТУ, 2011. – 208 с. 2. Готра З.Ю. Субмікронні та нанорозмірні структури електроніки / З.Ю. Готра, І.І. Григорчак, Б.А. Лукіянець, В.П. Махній, С.В. Павлов, Л.Ф. Політанський, Ежи Потенські. Чернівці: Видавництво та друкарня «Технологічний центр», 2014. 839 с. 3. Готра З.Ю. Технологія електронної техніки: навчальний посібник: у 2 т. - Львів: Видавництво національного університету «Львівська політехніка», 2010. – 888 с. 4. Схемотехніка електронних систем: У 3 кн. Кн. 2. Цифрова схемотехніка: Підручник / В.І. Бойко, А.М. Гуржій, В.Я. Жуйков, та ін. — 2-ге вид., допов. і переробл. — К.: Вища шк., 2004. — 423 с.: іл. 5. Готра З.Ю. та ін. Фізичні основи електронної техніки. Підручник. / Готра З.Ю., Лопатинський І.Є., Лукіянець Б.А., Микитюк З.М., Петрович І.В. – Львів: Видавництво «Бескид Біт», 2004. – 880 с. Допоміжна: 1. Мичуда З.Р. Логарифмічні аналого-цифрові перетворювачі – АЦП майбутнього: Монографія . 2002 – 242 с. Інформаційні ресурси: 1.http://posibnyky.vntu.edu.ua/pdf/000807.pdf 2.http://chtyvo.org.ua/authors/Boiko_Vitalii/Skhemotekhnika_elektronnykh_system_Knyha_2_Tsyfrova_skhemotekhnika/.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).