Сучасні процеси у технології неорганічних речовин та водоочищення
Спеціальність: Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення
Код дисципліни: 7.161.01.O.006
Кількість кредитів: 10.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: професор Знак Зеновій Орестович
доцент Буклів Роксоляна Любомирівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальних:
Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різ¬них джерел.
фахових:
Здатність досліджувати, класифікувати та аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв;
Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв;
Здатність використовувати інноваційні досягнення хімічних технологій для вдосконалення виробництв неорганічних речовин і матеріалів та наноматеріалів.
Результати навчання: Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх під час проведення наукових досліджень та створенні інноваційних процесів.
Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, підготовки та очищення вод, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення і презентації результатів професійної діяльності, досліджень та проектів.
Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
Розробляти та модернізувати процеси виробництв неорганічних речовин і матеріалів та наноматеріалів відповідно до сучасних інноваційних технологій.
Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати і вміти:
- знати основні характеристики методів передачі різних видів енергії хіміко- технологічним системам та їх технологічні, екологічні і економічні показники;
- знати фізико-хімічні основи процесів, що відбуваються у хіміко-технологічних системах, під впливом різних видів енергії;
- знати принципи застосування методів передачі енергії хіміко-технологічним системам під час розроблення та оптимізації технологічних процесів хімічної технології та охорони довкілля;
- знати загальні конструкції пристроїв для підведення різних видів енергії у хіміко- технологічні системи;
- вміти аналізувати існуючі технологічні процеси та аргументовано вибирати оптимальний спосіб їх інтенсифікації зі застосуванням інноваційних методів передачі енергії;
- вміти застосовувати сучасні методи передачі енергії хіміко-технологічним системам для вирішення конкретних виробничих завдань.
- нові перспективні технології водоочищення;
- теоретичні закономірності та вплив різних чинників на перебіг процесів перспективних технологій водоочищення;
- основні етапи розроблення нових технологій неорганічних речовин і водоочищення;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хіміко-технологічні процеси у підготовці природних вод
Хімія та технології наноматеріалів
Методологія наукових досліджень
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна охоплює теоретичні засади, технологічні аспекти, апаратурне оформлення для здійснення сучасних інноваційних процесів у технологіях неорганічних продуктів та охорони навколишнього середовища, зокрема, акустичних, електромагнітних, плазмохімічних, мембранних тощо, а також приклади застосування цих процесів у реальних технологіях. Вивчення та комплексна оцінка існуючих і перспективних технологій водоочищення. Визначення найбільш доцільних пріоритетних шляхів водоочищення та їх
технологічних і енергетичних проблем. Способи утилізації та знешкодження відходів водоочищення, маловідходні та безвідходні технології.
Опис: Системний підхід до задач інтенсифікації ХТП.
Сепарація у технологіях неорганічних речовин і водоочищення.
Мембранні процеси.
Механізми мембранного масоперенесення.
Сучасні мікро-, ультра-, нанофільтрація та зворотний осмос у технологічних процесах. Нанопоруваті матеріали для очищення води. Мембрани з додатковими функціональними властивостями
Біполярний мембранний електродіаліз (BMED). Інженерні аспекти мембранного розділення. Біологічні методи очищення: аеробні біологічні процеси, що містять традиційні процеси активного мулу, секвенування партійних реакторів (SBRs), біологічний фільтр
рухомих реакторів та анаеробні біологічні процеси.
Технологія мембранного біореактора (біологічне очищення та
мембранна сепарація). Характеристика акустичних методів інтенсифікації ХТП.
Звук і ультразвук. Удар і ударні хвилі. Явище кавітації. Кавітація як система фізичних і хімічних процесів. Енергетичний баланс кавітаційного процесу.
Кавітаційні методи очищення вод.
Нетрадиційні способи обробки стічних вод: електрофізичні
процеси, інфрачервоне випромінювання, електроконтактний нагрів, обробка в електростатичному полі, електроіскровий розряд в рідині
Електромагнітні методи інтенсифікації ХТП.
Електромагнітні безрозрядні ХТП. Дія ЕМВ на речовину. Генерування ЕМВ, типове обладнання, принцип дії. Плазмохімічні ХТП. Види плазми та її характеристика.
Класифікація плазмотронів.
Схема типового плазмохімічного процесу: підготовка сировини, збудження плазми та плазмохімічна реакція, загартування продуктів плазмолізу, розділення процесів плазмолізу.
Дугові плазмотрони. ВЧ та НВЧ плазмотрони
Плазмохімічне очищення вод
Радіаційно-хімічні процеси у ТНРіВ. Радіоліз, стадії радіолізу. Радіаційно-хімічний вихід.
Електрохімічне очищення вод
Фотохімічні ХТП. Стадії та характеристика фотохімічних ХТП. Пристрої для реалізації фотохімічних ХТП: газорозрядні лампи, лазери. Теоретичні основи застосування ультрафіолетового
випромінювання для знешкодження мікроорганізмів у воді. Процеси Фентона та фотофентона.
Advanced Oxidation Processes.
Адсорбція у сучасних технологіях водоочищення. Адсорбенти з додатковими функціональними властивостями.
Використання окисників з фізичними методами: Advanced
Oxidation Processes.
Застосування сучасних процесів інтенсифікації ХТП у ХТНР і водоочищенні.
Аналіз відповідності українських інноваційних пріоритетів
перспективним світовим науковим та технологічним напрямам у технологіях неорганічних речовин і водоочищення.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, виконання самостійних робіт (30%);
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмова форма 50% - усна форма 20%
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 30 балів
Екзаменаційний контроль - 70 балів
Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Знак З.О., Гелеш А.Б. Інноваційні процеси у хімічних технологіях. Частина І.: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 208 с.
2. Т. А. Донцова. Інноваційні неорганічні технології : підручник для студ. спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія» / КПІ ім. Ігоря Сікорського ; уклад.– Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 291 с.
3. Донцова Т. А Сучасні проблемні питання хімічної технології неорганічних речовин: навч. посіб. / Т. А. Донцова, І. М. Астрелін. — Київ : НТУУ «КПІ», 2011. — 146 с.
4. Знак З.О., Сухацький Ю.В., Мних Р.В., Зінь О.І. Гідродинамічна кавітація. – Львів: Видавництво Львівської політехніки. – 2020. – 232 с.
5. Півоваров О.А., Скиба М.І. Використання нерівноважної низькотемпературної плазми в гідрометалургійній промисловості: монографія. – Дніпропетровськ: Акцент ПП, 2016. –206 с.
6. Шевчук Л.І. Кавітація. Фізичні, хімічні, біологічні та технологічні аспекти. : монографія / Шевчук Л.І., Старчевський В.Л. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014.- 450 с
7. Вітенько Т.М. Гідродинамічна кавітація у масообмінних, хімічних і біологічних процесах: монографія / Вітенько Т.М.– Тернопіль, (видавництво ТДТУ ім. Івана Полюя). 2009. – 224 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).