Технології енергоконденсованих речовин і матеріалів
Спеціальність: Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення
Код дисципліни: 7.161.01.E.027
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: проф. Знак Зеновій Орестович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Фахові компетентності професійного спрямування:
3.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі хімічних технологій енергоконденсованих речовин і матеріалів та їх використання у виробах спеціального призначення.
3.2. Здатність критично аналізувати сучасні технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів у технологіях енергоконденсованих речовин і матеріалів.
3.3. Здатність проводити наукові роботи в галузі технологій енергоконденсованих речовин і матеріалів та дослідження їх властивостей.
Результати навчання: ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, підготовки та очищення вод, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
ПР 7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Методологія наукових досліджень
Хімія та технології наноматеріалів
Сучасні процеси у технологіях неорганічних речовин і водоочищенні
Фізико-хімія енергоконденсованих речовин і матеріалів
Основи проектування виробництв енергоконденсованих речовин і матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна охоплює класифікацію та аналіз властивостей речовин як компонентів енергоконденсованих матеріалів різного функціонального призначення, основи базових технологічних процесів, а також технології енергоконденсованих речовин і матеріалів та виробів на їх основі.
Опис: 1.Базові відомості про енергоконденсовані речовини (ЕКР), матеріали (ЕКМ), системи (ЕКС) та вироби на основі ЕКМ.
Головні положення про ЕКР і ЕКМ. Головні типи ЕКМ і виробів на їх основі. Головні вимоги техніки безпеки у технологіях ЕКР і ЕКМ.
2. Компоненти ЕКМ і ЕКС. ЕКМ і ЕКС різного функціонального призначення.
Окисники, пальне (відновники), в’яжучі (цементатори); пластифікатори, барвники та аерозольгенеруючі речовини. Склади первинного запалювання. Запалювальні склади. Сповільнюючі склади. Газогенеруючі склади. Маскувальні аерозолі. Композиції для сигнальних димів. Композиції для гасіння пожеж. Звукові та світлозвукові композиції.
3. Технології азотвмісних компонентів ЕКМ з окисними властивостями.
Технології калійної та амонійної селітри. Фізико-хімічні основи технологій калійної та амонійної селітри. Функціональні та принципові технологічні схеми отримання калійної та амонійної селітри, у тому числі пористої.
4. Технології хлорвмісних компонентів ЕКМ з окисними властивостями.
Фізико-хімічні основи технологій хлоратів та перхлоратів. Принципові технологічні схеми отримання хлоратів та перхлоратів. 4
5. Технології отримання речовин і матеріалів з відновними властивостями для виготовлення енергоконденсованих матеріалів і систем.
Питання: технології антрацену, гексахлоретану
6. Технології додатків-барвників як компонентів ЕКМ і ЕКС.
Питання. Отримання нітратів барію, стронцію та натрію та їх прекурсорів.
7. Технології метальних композицій.
Питання. Технологія чорного (димного) пороху; отримання сірки та вуглецевих матеріалів; технології нітросполук на основі целюлози та крохмалю. 2
8. Технології компонентів для композицій аерозольного захисту.
Питання: отримання амонію хлориду, фосфору, мангану(IV) оксиду, технологія графену.
9. Технології компонентів ЕКМ і ЕКС спеціального призначення.
Питання: технології компонентів протипожежних гранат та пірорезистентних речовин (натрію та калію гідрогенкарбонатів тощо). 2
10. Технології приготування ЕКМ та ЕКС. Вимоги до типового технологічного обладнання. Основи техніки безпеки у технологіях ЕКР і ЕКМ та виробів на їх основі.
11. Головні технологічні операції та технології виготовлення виробів спеціального призначення на основі ЕКМ і ЕКС.
Типові технології виготовлення димових гранат та шашок. Типові технології виготовлення піротехнічних виробів спеціального призначення.
Методи та критерії оцінювання: Виконання та захист лабораторних робіт, семестровий іспит, який проводять у письмово-усній формі; екзамен перед комісією з фіксацією питань та відповідей на них.
Критерії оцінювання результатів навчання: Здобувач освіти допускається до складання семестрового контролю (у формі іспиту) лише після обов’язкового виконання індивідуального науково-дослідного завдання. Максимальна сума балів за поточний контроль – 30 балів;
-залік складається з двох компонент: письмової (60 балів) та усної (10 балів);
-оцінювання результатів навчання здобувачів освіти здійснюють відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої у Національному університеті «Львівська політехніка». Методику розподілу та нарахування балів здобувачам вищої освіти регламентовано Положенням про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання здобувачів освіти Національному університеті «Львівська політехніка».
(https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/2028/svo0309polozhennyaproorganizaciyutaprovedennyapotochnogoisemestrovogokontrolyu.pdf).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати, явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв'язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв'язання практичних задач;
87-71 бал - («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу' компонента, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв'язання практичних задач;
70-50 балів - («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу' компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв'язання практичних задач;
49-00 балів - («незадовільно») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв'язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Технології виробництва вибухових речовин. М. Ф. Буллер, В. А. Роботько. – Суми : Сумський державний університет, 2022. – 211 с.
2. Устаткування виробництва високомолекулярних сполук / укладач В. К. Лукашов. – Суми : Сумський державний університет, 2021. ? 275 с.
3. Спорягін Е.О. Фізико-хімічні та експлуатаційні властивості спецматеріалів : Навчальний посібник / Е.О. Спорягін, К.Є. Варлан. – Д.: РВВ ДНУ, 2011. – 68 с.
4. Горбачов А. К. Технічна електрохімія. Ч. І. Електрохімічні виробництва хімічних продуктів: Підручник / За ред. д-ра техн. наук, проф. Б. І. Байрачного.— X.: ВАТ «Видавництво «Прапор», 2002.— 254 с.
5. «Дослідження оптичних характеристик димів»: Методичні вказівки та інструкція до лабораторної роботи з дисциплін «Технології енергоконденсованих речовин і матеріалів», «Фізико-хімія енергоконденсованих речовин і матеріалів», «Основи проектування виробництв енергоконденсованих речовин і матеріалів» для студентів спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія» другого (магістерського) рівня освіти / Укладачі Зеновій Знак, Роман Мних, Юрій Сухацький, Андрій Гелеш – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2023. – 16 с.
6. «Дослідження оптичних характеристик аерозолів»: Методичні вказівки та інструкція до лабораторної роботи з дисциплін «Технології енергоконденсованих речовин і матеріалів», «Фізико-хімія енергоконденсованих речовин і матеріалів», «Основи проектування виробництв енергоконденсованих речовин і матеріалів» для студентів спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія», освітня програма «Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення» другого (магістерського) рівня освіти / Укладачі Зеновій Знак, Роман Мних, Юрій Сухацький, Андрій Гелеш – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2024. – 16 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).