Технології енергоконденсованих речовин і матеріалів

Спеціальність: Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення
Код дисципліни: 7.161.01.E.027
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: проф. Знак Зеновій Орестович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Засвоєння базових технологій енергоконденсованих речовин, матеріалів та виробів на їх основі, а також методів дослідження їх експлуатаційних характеристик.
Завдання: Фахові компетентності професійного спрямування: 3.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі хімічних технологій енергоконденсованих речовин і матеріалів та їх використання у виробах спеціального призначення. 3.2. Здатність критично аналізувати сучасні технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів у технологіях енергоконденсованих речовин і матеріалів. 3.3. Здатність проводити наукові роботи в галузі технологій енергоконденсованих речовин і матеріалів та дослідження їх властивостей.
Результати навчання: ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, підготовки та очищення вод, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР 7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Методологія наукових досліджень Хімія та технології наноматеріалів Сучасні процеси у технологіях неорганічних речовин і водоочищенні Фізико-хімія енергоконденсованих речовин і матеріалів Основи проектування виробництв енергоконденсованих речовин і матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна охоплює класифікацію та аналіз властивостей речовин як компонентів енергоконденсованих матеріалів різного функціонального призначення, основи базових технологічних процесів, а також технології енергоконденсованих речовин і матеріалів та виробів на їх основі.
Опис: 1.Базові відомості про енергоконденсовані речовини (ЕКР), матеріали (ЕКМ), системи (ЕКС) та вироби на основі ЕКМ. Головні положення про ЕКР і ЕКМ. Головні типи ЕКМ і виробів на їх основі. Головні вимоги техніки безпеки у технологіях ЕКР і ЕКМ. 2. Компоненти ЕКМ і ЕКС. ЕКМ і ЕКС різного функціонального призначення. Окисники, пальне (відновники), в’яжучі (цементатори); пластифікатори, барвники та аерозольгенеруючі речовини. Склади первинного запалювання. Запалювальні склади. Сповільнюючі склади. Газогенеруючі склади. Маскувальні аерозолі. Композиції для сигнальних димів. Композиції для гасіння пожеж. Звукові та світлозвукові композиції. 3. Технології азотвмісних компонентів ЕКМ з окисними властивостями. Технології калійної та амонійної селітри. Фізико-хімічні основи технологій калійної та амонійної селітри. Функціональні та принципові технологічні схеми отримання калійної та амонійної селітри, у тому числі пористої. 4. Технології хлорвмісних компонентів ЕКМ з окисними властивостями. Фізико-хімічні основи технологій хлоратів та перхлоратів. Принципові технологічні схеми отримання хлоратів та перхлоратів. 4 5. Технології отримання речовин і матеріалів з відновними властивостями для виготовлення енергоконденсованих матеріалів і систем. Питання: технології антрацену, гексахлоретану 6. Технології додатків-барвників як компонентів ЕКМ і ЕКС. Питання. Отримання нітратів барію, стронцію та натрію та їх прекурсорів. 7. Технології метальних композицій. Питання. Технологія чорного (димного) пороху; отримання сірки та вуглецевих матеріалів; технології нітросполук на основі целюлози та крохмалю. 2 8. Технології компонентів для композицій аерозольного захисту. Питання: отримання амонію хлориду, фосфору, мангану(IV) оксиду, технологія графену. 9. Технології компонентів ЕКМ і ЕКС спеціального призначення. Питання: технології компонентів протипожежних гранат та пірорезистентних речовин (натрію та калію гідрогенкарбонатів тощо). 2 10. Технології приготування ЕКМ та ЕКС. Вимоги до типового технологічного обладнання. Основи техніки безпеки у технологіях ЕКР і ЕКМ та виробів на їх основі. 11. Головні технологічні операції та технології виготовлення виробів спеціального призначення на основі ЕКМ і ЕКС. Типові технології виготовлення димових гранат та шашок. Типові технології виготовлення піротехнічних виробів спеціального призначення.
Методи та критерії оцінювання: Виконання та захист лабораторних робіт, семестровий іспит, який проводять у письмово-усній формі; екзамен перед комісією з фіксацією питань та відповідей на них.
Критерії оцінювання результатів навчання: Здобувач освіти допускається до складання семестрового контролю (у формі іспиту) лише після обов’язкового виконання індивідуального науково-дослідного завдання. Максимальна сума балів за поточний контроль – 30 балів; -залік складається з двох компонент: письмової (60 балів) та усної (10 балів); -оцінювання результатів навчання здобувачів освіти здійснюють відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої у Національному університеті «Львівська політехніка». Методику розподілу та нарахування балів здобувачам вищої освіти регламентовано Положенням про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання здобувачів освіти Національному університеті «Львівська політехніка». (https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/2028/svo0309polozhennyaproorganizaciyutaprovedennyapotochnogoisemestrovogokontrolyu.pdf).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Технології виробництва вибухових речовин. М. Ф. Буллер, В. А. Роботько. – Суми : Сумський державний університет, 2022. – 211 с. 2. Устаткування виробництва високомолекулярних сполук / укладач В. К. Лукашов. – Суми : Сумський державний університет, 2021. ? 275 с. 3. Спорягін Е.О. Фізико-хімічні та експлуатаційні властивості спецматеріалів : Навчальний посібник / Е.О. Спорягін, К.Є. Варлан. – Д.: РВВ ДНУ, 2011. – 68 с. 4. Горбачов А. К. Технічна електрохімія. Ч. І. Електрохімічні виробництва хімічних продуктів: Підручник / За ред. д-ра техн. наук, проф. Б. І. Байрачного.— X.: ВАТ «Видавництво «Прапор», 2002.— 254 с. 5. «Дослідження оптичних характеристик димів»: Методичні вказівки та інструкція до лабораторної роботи з дисциплін «Технології енергоконденсованих речовин і матеріалів», «Фізико-хімія енергоконденсованих речовин і матеріалів», «Основи проектування виробництв енергоконденсованих речовин і матеріалів» для студентів спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія» другого (магістерського) рівня освіти / Укладачі Зеновій Знак, Роман Мних, Юрій Сухацький, Андрій Гелеш – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2023. – 16 с. 6. «Дослідження оптичних характеристик аерозолів»: Методичні вказівки та інструкція до лабораторної роботи з дисциплін «Технології енергоконденсованих речовин і матеріалів», «Фізико-хімія енергоконденсованих речовин і матеріалів», «Основи проектування виробництв енергоконденсованих речовин і матеріалів» для студентів спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія», освітня програма «Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення» другого (магістерського) рівня освіти / Укладачі Зеновій Знак, Роман Мних, Юрій Сухацький, Андрій Гелеш – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2024. – 16 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).