Технології мінеральних солей

Спеціальність: Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення
Код дисципліни: 7.161.01.E.023
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: доцент Буклів Роксоляна Любомирівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення та комплексна оцінка сучасного стану і перспектив розвитку сировинної бази України та світу, наявних резервів виробництва фосфоровмісних та калійних мінеральних добрив. Вивчення різних аспектів виробництва спеціальних і товарних видів елементної сірки і сульфатної кислоти. Визначення найбільш доцільних пріоритетних шляхів вирішення сировинних, технологічних та енергетичних проблем цих виробництв. Способи утилізації та знешкодження відходів виробництв, маловідходні та безвідходні технології.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: - фахові компетентності професійного спрямування спеціалізовано – професійні фахові компетентності: (ФКС 2.1.) Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в області каталітичних хіміко-технологічних процесів, технологій речовин високої чистоти та мінеральних солей. (ФКС 2.2.) Здатність критично аналізувати сучасні технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів і перспективних каталітичних процесів технологій неорганічних речовин, речовин високої чистоти та мінеральних солей. (ФКС 2.3.) Здатність проводити наукові роботи в області каталітичних хіміко-технологічних процесів, технологій речовин високої чистоти та мінеральних солей.
Результати навчання: ПР1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх під час проведення наукових досліджень та створенні інноваційних процесів. ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР8. Розробляти та модернізувати процеси виробництв неорганічних речовин і матеріалів та наноматеріалів відповідно до сучасних інноваційних технологій. КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Методологія наукових досліджень. Сучасні процеси у технології неорганічних речовин і водоочищенні. Хімія і технологія наноматеріалів. Хіміко-технологічні процеси у підготовці природних вод. Технологія речовин високої чистоти. Каталіз у хімічній технології.
Короткий зміст навчальної програми: Перспективи розвитку сировинної бази виробництв мінеральних солей (МС). Напрямки розвитку технологій МС. Застосування діаграм розчинності для передбачення перебігу процесів виробництва солей та напрямків їх вдосконалення. Теоретичні основи і технології виробництва солей Фосфору, Сульфуру, Купруму, Флуору, Хлору, Хрому. Технології утилізації та знешкодження відходів виробництв МС.
Опис: Теоретичні закономірності перероблення полімінеральних калійних руд у сульфатні калійно-магнієві добрива. Характеристика, основні напрямки і способи перероблення відходів калійних підприємств України. Теоретичні основи застосування органічних речовин у технології перероблення калійних руд. Сировина для виробництва фосфоровмісних продуктів. Виробництво фосфору. Технологія термічної фосфатної кислоти та термічних фосфатів. Технологія рідких комплексних добрив.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, виконання самостійних робіт (30%); • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмова форма 50% - усна форма 20%
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 30 балів Екзаменаційний контроль - 70 балів Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Блажівський К.І., Буклів Р.Л. Хімічна технологія основних солей і мінеральних добрив. Частина 1: навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 220 c. 2. Технологія фосфоровмісних добрив, кислот і солей: Підручник / І.М. Астрелін, Л.Л. Товажнянський, О.Я. Лобойко [та ін.]. - Харків: Вид-во «Підручник НТУ «ХПІ», 2011.-288 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Технології мінеральних солей (курсовий проєкт)

Спеціальність: Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення
Код дисципліни: 7.161.01.E.025
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: доцент Буклів Роксоляна Любомирівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення та комплексна оцінка сучасного стану і перспектив розвитку сировинної бази та наявних резервів виробництва фосфоровмісних та калійних мінеральних добрив. Вивчення різних аспектів виробництва спеціальних і товарних видів елементної сірки і сульфатної кислоти. Визначення найбільш доцільних пріоритетних шляхів вирішення сировинних, технологічних та енергетичних проблем цих виробництв. Способи утилізації та знешкодження відходів виробництв, маловідходні та безвідходні технології.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: спеціалізовано – професійні фахові компетентності: (ФКС 2.1.) Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в області каталітичних хіміко-технологічних процесів, технологій речовин високої чистоти та мінеральних солей. (ФКС 2.2.) Здатність критично аналізувати сучасні технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів і перспективних каталітичних процесів технологій неорганічних речовин, речовин високої чистоти та мінеральних солей. Здійснити огляд джерел інформації щодо промислових методів виробництва цільового продукту і на основі критичного порівняльного аналізу вибрати найбільш раціональний метод; охарактеризувати сировинну базу, реагенти, матеріали, напівпродукти і цільовий продукт відповідно до вимог нормативних документів; розглянути хімізм технологічного процесу, термодинамічні та кінетичні закономірності основних стадій виробництва, методи їх інтенсифікації; визначити оптимальні або раціональні умови здійснення процесу і на основі цього обґрунтувати технологічний режим кожної стадії виробництва; розробити технологічну схему проєктованого процесу із урахуванням вибраного методу виробництва, теоретичних основ процесу і конструктивних особливостей апаратурного оформлення; виконати матеріальні і теплові (енергетичні) розрахунки процесу; обґрунтувати вибір основного та допоміжного обладнання, здійснити його технологічні, механічні та гідравлічні розрахунки; проаналізувати технологічні параметри проєктованого виробництва за стадіями і вказати діапазони їх допустимих коливань, а також навести перелік параметрів контролю; коротко охарактеризувати відходи виробництва, запропонувати можливі шляхи утилізації відходів і рекуперації енергії; сформулювати висновки, у яких відобразити обґрунтованість і доцільність прийнятих рішень.
Результати навчання: ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію). ПР4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. ПР5. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення та презентації результатів професійної діяльності, досліджень та проектів. ПР6.Розробляти та реалізовувати проекти в сфері хімічних технологій та дотичні до неї міждисциплінарні проекти з урахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів. ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР8. Розробляти та модернізувати процеси виробництв неорганічних речовин і матеріалів та наноматеріалів відповідно до сучасних інноваційних технологій. КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Методологія наукових досліджень. Сучасні процеси у технології неорганічних речовин і водоочищенні. Хімія і технологія наноматеріалів. Хіміко-технологічні процеси у підготовці природних вод. Технологія речовин високої чистоти. Каталіз у хімічній технології.
Короткий зміст навчальної програми: Виконання курсового проєкту показує якість фахової підготовки студента та його технічну культуру.
Опис: Курсовий проєкт складається з розрахунково-пояснювальної записки обсягом не менше 35 сторінок та графічного матеріалу обсягом 2 аркуші формату А1, виконаного з використанням систем автоматизованого проєктування (наприклад, AutoCAD, ArchiCAD тощо) або графічних редакторів (наприклад, Microsoft Visio). Графічну частину курсового проєкту (за узгодженням із викладачем, який керує курсовим проєктуванням) представляють у роздрукованому вигляді (на аркушах формату А4). Розрахунково-пояснювальна записка до курсового проєкту повинна відповідати завданню і містити такі розділи (рекомендована структура). 1. Вступ (1…2 стор.). 2. Огляд існуючих способів виробництва продукту. Обґрунтування способу виробництва (7…10 стор.). 3. Характеристика сировини, реагентів, матеріалів і готової продукції (держстандарти і технічні умови) (2…4 стор.). 4. Теоретичні основи процесу (5…6 стор.). 5. Розробка й опис технологічної схеми (2…3 стор.). 6. Матеріальні і теплові (енергетичні) розрахунки (7…10 стор.). 7. Обґрунтування вибору основного та допоміжного обладнання (2…3 стор.). 8. Технологічний, механічний і гідравлічний розрахунок основного та допоміжного обладнання (3…5 стор.). 9. Норми технологічного режиму за стадіями, параметри контролю (2…3 стор.). 10. Відходи виробництва та їх утилізація, рекуперація енергії (2…3 стор.). 11. Висновки (1…2 стор.). 12. Список використаних джерел інформації (1…2 стор.). Додатки (специфікації до графічної частини, таблиці, ілюстрації, фотографії тощо). Графічний матеріал курсового проєкту повинен містити такі складові: 1) технологічна схема процесу; 2) креслення основного апарату.
Методи та критерії оцінювання: Захист курсового проєкту студентом відбувається на кафедрі або в онлайн-режимі (після попередньої перевірки розрахунково-пояснювальної записки і графічної частини керівником проєкту) у присутності комісії, що складається з викладачів кафедри (не менше двох, включно з керівником проєкту). Захист передбачає доповідь студента та його відповіді на запитання членів комісії. Питання можуть стосуватись будь-якої навчальної дисципліни, пов’язаної з виконанням проєкту. За результатами захисту проєкту та з урахуванням якості його виконання студенту виставляють оцінку.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100 %, захист курсового проєкту перед комісією
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Технологія фосфоровмісних добрив, кислот і солей: Підручник / І.М. Астрелін, Л.Л. Товажнянський, О.Я. Лобойко [та ін.]. - Харків: Вид-во «Підручник НТУ «ХПІ», 2011.-288 с. 2. Буклів Р. Л. Неорганічна хімія: Частина 1: практикум / Р. Л. Буклів, О. Г. Курилець, Г. І. Зозуля, А. Б. Гелеш. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2023. – 176 c. 3. Яцюк, Л. А. Основи проектування хімічних виробництв: навч. посібник / Л. А. Яцюк, О. І. Букет, Г. С. Васильєв; «НТУУ КПІ». — Київ : КПІ, 2017. — 72 с. 4. Спорягін Е.О. Основи проектування хімічних виробництв: навчальний посібник до вивчення курсу / Е.О. Спорягін– Д.: РВВ ДНУ, 2012.–с. 251.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).