Технології неорганічних речовин, частина 2
Спеціальність: Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення
Код дисципліни: 7.161.01.E.020
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: доцент Зозуля Галина Іванівна,
доцент Буклів Роксоляна Любомирівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 1. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
2. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі хімічної технології неорганічних речовин і водоочищення.
3. Здатність критично аналізувати існуючі технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів і перспективних технологій неорганічних речовин і водоочищення.
4. Здатність проводити наукові роботи в галузі хімічних технологій неорганічних речовин і водоочищення.
Результати навчання: 1. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, підготовки та очищення вод, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
2. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
3. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків га аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Сучасні процеси у технології неорганічних речовин і водоочищенні
Хімія та технології наноматеріалів
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Технології неорганічних речовин (частина 1)
Проектування виробництв неорганічних речовин
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення та комплексна оцінка сучасного стану і перспектив розвитку сировинної бази та наявних резервів виробництва фосфоровмісних та калійних мінеральних добрив. Вивчення різних аспектів виробництва спеціальних і товарних видів елементної сірки. Визначення найбільш доцільних пріоритетних шляхів вирішення сировинних, технологічних та енергетичних проблем цих виробництв. Способи утилізації та знешкодження відходів виробництв, маловідходні та безвідходні технології.
Опис: Стан калійної промисловості України та перспективи її розвитку. Теоретичні закономірності процесів перероблення полімінеральних калійних руд у сульфатні калійно-магнієві добрива. Існуючі способи і технології вдосконалення стадії розчинення руди. Способи і технології вдосконалення стадії кристалізації шеніту та одержання калію сульфату конверсією. Характеристика, основні напрямки і способи перероблення накопичених відходів калійних підприємств України. Принципова (функціональна) схема комплексного перероблення калійних руд Прикарпаття із застосуванням органічних речовин. Технології перероблення важкорозчинних калійних руд у безхлоридне калійно-магнієве і комплексні добрива з використанням мінеральних кислот. Інтенсифікація перероблення руди з підвищеним вмістом важкорозчинних мінералів шенітизацією та конверсією в каїніт.
Сучасний стан і перспективи виробництва та використання фосфорвмісних добрив та кормових фосфатів. Класифікація освоєних і перспективних видів і форм фосфатних добрив. Сировина для виробництва фосфатних добрив. Вимоги промисловості мінеральних добрив до якості фосфатної сировини. Виробництво фосфатної сировини в Україні. Основні типи, родовища і запаси. Основні можливі напрями перероблення фосфатних руд України. Технологія перероблення фосфатної сировини термічними способами. Виробництво фосфору. Теоретичні основи відновлення фосфору із кальцію фосфату. Технологічна схема виробництва фосфору електротермічним способом. Технологія термічної фосфатної кислоти. Термічна фосфатна кислота, властивості, застосування. Теоретичні основи і технологічна схема виробництва термічної фосфатної кислоти. Виробництво термічних фосфатів. Гідротермічні та відновлювальні методи перероблення фосфорвмісної сировини. Фізико-хімічні основи та технологія одержання фосфатвмісних добрив – термофосфатів відновлювальним способом. Технологія рідких комплексних добрив. Технологічна схема, норми режиму і апаратура ви-робництва рідких комплексних добрив на основі орто- і поліфосфатної кислот.
Товарні види сірки, їх характеристика, динаміка виробництва, тенденції в споживанні. Товарні сорти сульфатної кислоти. Спеціальні види сірки, динаміка розвитку виробництва полімерної сірки. Методи одержання полімерної сірки із ромбічної. Одержання полімерної сірки з її розплаву та її пари. Основні шляхи удосконалення технології полімерної сірки. Одержання полімерної сірки кислотним розкладом водних розчинів натрію тіосульфату. Теоретичні основи використання надвисокочастотної плазми для розкладання сірководню. Технологічні схеми виробництва полімерної сірки і водню плазмолізом сірководню. Виробництво 80 %-го змочуваного порошку сірки. Виробництво сірки високої чистоти. Одержання дрібнодисперсної сірки у процесі очищення газів від сірководню хінгідронним методом.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль результатів навчання здобувачів освіти включає виконання та захист лабораторних робіт, усне опитування. Семестровий контроль здійснюється у формі іспиту (письмово-усна форма) - письмове опитування, тестовий контроль, усна компонента.
Екзамен перед комісією студент складає в усній формі з фіксацією запитань та оцінок відповідей на екзаменаційному листі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 30 балів
Екзаменаційний контроль - 70 балів (письмова компонента - 50 балів, усна компонента - 20 балів).
Разом за дисципліну - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Яворський В. Технологія сірки і сульфатної кислоти – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2010. – 404 с.
2. Хінгідронний метод очищення газів від сірководню: монографія / Калимон А. В., Знак З. О., Слюзар А. В. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – 384 с. ISBN: 978-966-941-729-9.
3. Технологія фосфоровмісних добрив, кислот і солей: Підручник / І.М.
Астрелін, Л.Л. Товажнянський, О.Я. Лобойко [та ін.]; за ред. Л. Л.
Товажнянського. - Харків: Вид-во «Підручник НТУ «ХПІ», 2011.-288 с.
4. Технологія неорганічних речовин. Частина 2. Кислоти та луги: навчальний посібник / М. Д. Волошин, А. Б. Шестозуб, Я. М. Черненко, А.В. Іванченко. — Дніпродзержинськ : ДДТУ, 2014. — 349 с.
5. Іванченко Л.В. Технологія сульфатної кислоти: навчальний посібник / Л.В. Іванченко, В.Я. Кожухар, І.І. Усатюк. Одеса: ОП, 2021. 196 с.
6. Кожухар В.Я. Сірчана кислота / В.Я. Кожухар, В.О. Шамшурін, І.М. Попова. – Одеса : Екологія, 2005. – 192 c
7. Денисюк Р. О. Хімічна технологія: Підручник. / Р. О. Денисюк – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2017. – 350 с.
8. Загальна хімічна технологія. Підручник / В.Т. Яворський, Т.В. Перекупко, З.О. Знак, Л.В. Савчук. – 2-ге видання – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. – 401 – 410 с.
9. Підручник “Процеси та обладнання хімічної технології” / Я.М. Корнієнко, Ю.Ю. Лукач, І.О. Мікульонок, B.Л. Ракицький, Г.Л.Рябцев. К.: НТУУ «КПІ», 2011. – [Ч. 1. – 300 с.; Ч. 2.-416 с.
10. Гавриленко М.І. Хімічна технологія. Учбовий посібник до практикуму “Хімічна технологія”. – Одеса:“Астропринт”, 2008. – 228 с.
11. Загальна хімічна технологія. Промислові хіміко-технологічні процеси/ Іванов С.В., Борсук П.С., Манчук Н.М. -Київ: НАУ-друк, 2010. —280
12. Хацевич О.М. Технологія перероблення полімінеральної калійної руди з конверсією важкорозчинних мінералів у каїніт: Дис. канд. техн. наук: 05.17.01 „Технологія неорганічних речовин”. – Львів, 2007. – 184 с.
13. Електронний навчально-методичний комплекс «Технології неорганічних речовин, частина 2» Сертифікат № 03465. https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=8555
14. Перероблення калійної сировини з одержанням калійно-магнієвого концентрату: Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи з курсів «Технології неорганічних речовин (частина 2)» та «Технології мінеральних солей для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 161 Хімічні технології та інженерія /Укл. Буклів Р.Л., Зозуля Г.І., Блажівський К.І. - Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2024. - 12 с.
15. Полімерна сірка. Одержання та визначення її характеристик: методичні вказівки та інструкція до лабораторної роботи з курсу “Технології неорганічних речовин (частина 2)” для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 161. Хімічні технології та інженерія / Укл.: З.О. Знак, Г.І. Зозуля, А.Б. Гелеш., Р.Л. Буклів – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2024. – 20 с.
16. Одержання термофосфатів: Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи з курсів «Технології неорганічних речовин (частина 2)» та «Технології мінеральних солей» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 161 Хімічні технології та інженерія. Укл.: Г.І. Зозуля, Р.Л. Буклів, А.В. Слюзар. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2024. –20 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).