Стандарти управління ІТ-проєктами

Спеціальність: Інформаційні системи та технології (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.126.03.E.024
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: д.н.с.к., професор Кунанець Наталія Едуардівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни "Стандарти управління ІТ проектами" полягає у забезпеченні здобувачів освіти знаннями, вміннями та навичками, необхідними для ефективного планування, організації, виконання, моніторингу та контролю проектів на основі міжнародних стандартів та передових методологій. Дисципліна спрямована на розвиток у студентів здатності застосовувати стандарти управління проектами (таких як PMBOK, PRINCE2, Agile) у ІТ галузі, управління ризиками, ресурсами та змінами, а також забезпечення високої якості проектних результатів. Метою є підготовка фахівців, які зможуть успішно реалізовувати проекти в динамічному бізнес-середовищі, дотримуючись етичних норм та правових вимог
Завдання: Завдання навчальної дисципліни "Стандарти управління ІТ проектами" включають: • Ознайомлення з основними міжнародними стандартами та моделями управління ІТ проектами, такими як PMBOK, PRINCE2, Agile, SCRUM, ISO/IEC 27001, та розуміння їхньої ролі у забезпеченні ефективності проектної діяльності. • Вивчення процесів та етапів управління ІТ проектами, включаючи ініціацію, планування, виконання, моніторинг, контроль та завершення проекту, відповідно до стандартів. • Розуміння принципів оцінки ризиків в ІТ проектах та засвоєння методів їх управління на основі встановлених стандартів. • Розвиток навичок розробки проектної документації відповідно до вимог стандартів управління проектами, зокрема технічних завдань, планів, звітів та аналізу результатів. • Формування вмінь використання інструментів і програмного забезпечення для управління ІТ проектами, таких як Microsoft Project, Jira, Asana, або Trello, для ефективного планування та виконання проектів. • Ознайомлення з методами забезпечення якості в ІТ проектах, а також з підходами до стандартизації процесів розробки та впровадження програмного забезпечення. • Вивчення підходів до побудови команд та управління людськими ресурсами в ІТ проектах з урахуванням стандартів та найкращих практик. • Засвоєння основ управління змінами в ІТ проектах і впровадження змін відповідно до процедур, визначених у стандартах. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Загальні компетентності: • здатність аналізувати та оцінювати інформацію, виявляти ключові аспекти проблем та приймати обґрунтовані рішення в контексті ІТ проектів. Фахові (спеціальні) компетентності: • здатність розуміння стандартів управління проектами, зокрема знання основних стандартів (PMBOK, PRINCE2, Agile, SCRUM тощо) та здатність їх застосовувати на практиці для управління ІТ проектами. • вміння ефективно управляти всіма стадіями життєвого циклу ІТ проекту, від ініціації до завершення, використовуючи відповідні методології та стандарти. • знання методів забезпечення якості у проектах та вміння впроваджувати стандарти якості на всіх етапах виконання проекту. • здатність планувати та впроваджувати зміни в проектах, аналізувати їхній вплив та забезпечувати відповідність вимогам стандартів. ФКС2.1 Здатність ефективно здійснювати планування, виконання проєктних дій та прийняття проєктних рішень на основі нормативнометодичних положень, стандартів і норм певної прикладної області для управління ІТ проєктом, формувати вимоги відповідності інформаційної системи технічному завданню.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПРН2.1 Застосовувати міжнародні стандарти управління проєктами в процесі розроблення ІТ проєктів і програм.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Бізнес-аналіз інформаційних процесів Методи обчислень та візуалізація даних Супутні Інноваційні інформаційні технології
Короткий зміст навчальної програми: У курсі визначається сутність таких понять як стандарти з управління проектами міжнародного та національного рівнів, з метою опанування студентами базових теоретичних знань, практичних вмінь і навичок щодо використання відповідного інструментарію з питань виконання робіт проекту. Дисципліна «Стандарти управління проектами» належить до переліку вибіркових навчальних дисциплін, що пропонуються в рамках циклу професійної підготовки магістрів зі спеціальності «Інформаційні системи та технології». Вона забезпечує загальний та професійний розвиток магістранта та спрямована на отримання поглиблених знань з методології управління проєктами на основі профільних міжнародних стандартів, необхідних для подальшої успішної самостійної науково-дослідної роботи. Вивчення дисципліни «Стандарти управління ІТ проєктами» грунтується на основних засадах міжнародних стандартів з управління проектами (Керівництво до зведених знань з управління проектами, РМВоК; Керівництво з управління інноваційними проектами та програмами, Р2М), аналізі методичних рішень з виконання робіт проекту, регламентованих ними, процесів моніторингу та управління.
Опис: Тема 1. Вступ. Поняття стандартів та стандартизації в проектній діяльності. Тема 2. Міжнародні стандарти. Стандарти PMI (Project Management Institute – Інститут управління проектами): основні стандарти, практичні стандарти та структури та додаткові стандарти. Компетенції управління проектом. Тема 3.Інновації проекту, планування проекту, організація виконання, контролю та завершення. Стандарти ICB, PRINCE2, CMMI. Тема 4. Управління інтеграцією проекту. Управління змістом проекту. Управління часом проекту. Управління вартістю проекту. Управління ризиками проекту. Управління якістю проекту. Управління людськими. Управління комунікаціями проекту. Управління поставками проекту. Тема 5. Національні стандарти. NASA Project Management (США); BSIBS 6079 (Великобританія); АРМ Body of Knowledge, (Великобританія); OSCEng (Великобританія); DIN 69901 (Німеччина); V-Modell (Німеччина); VZPM (Швейцарія); AFITEP (Франція); Hermes method (Швейцарія); ANCSPM (Австрія); CAN/CSA-ISO 10006-98 (Канада); C-PMBOK (Китай); South African NQF4 (ПАР); CEPM (Індія); PROMAT (Південна Корея). Тема 6. Соціальні стандарти. Корпоративні стандарти та норми. Керівні вказівки з менеджменту якості проектів. Процеси управління проектом. Процеси, пов’язані з продуктом проекту. Тема 7. Компоненти професійної компетентності менеджерів проектів та їх нормування за допомогою стандартів . Тема 8. Національні асоціація управління проектами. Сертифікація IPMA
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40%): письмові звіти з лабораторних робіт, реферат, усне опитування; • Підсумковий контроль (60%, залік): тестування (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань здобувачів освіти відбувається на основі виконання завдань в межах лабораторних занять (поточний контроль) та виконання екзаменаційного контролю. Рішення викладача про оцінювання рівня знань та умінь студента виявленого під час виконання завдань в межах лабораторних занять та екзаменаційного контролю оцінюється за національною шкалою і 100-бальною шкалою та переводиться у шкалу ECTS відповідно до такої шкали переведення: 100–88 балів – оцінка А (“відмінно”) виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу модуля, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практич¬них задач; 87–80 балів – оцінка В (“дуже добре”) виставляється за знання навчального матеріалу модуля вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 79–71 бал – оцінка С (“добре”) виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу модуля, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70–61 бал – оцінка D (“посередньо”) виставляється за посередні знання навчального матеріалу модуля, малоаргумен¬това¬ні відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 60–50 балів – оцінка Е (“задовільно”) виставляється за слабкі знання навчального матеріалу модуля, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викла¬дення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – оцінка FX (“незадовільно” з можливістю повторного складання екзамену чи заліку) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положен¬ня під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – оцінка F (“незадовільно” з обов’язковим повторним вивченням модуля) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відпо¬відях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання прак¬тичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Anatolii Savin: Українські стандарти з управління проєктами серії ISO 21500 (UA) https://www.slideshare.net/slideshow/anatolii-savin-iso-21500-ua/253145675 2. Блага Н. В. Управління проєктами : навч. посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2021. 152 с 3. Управління якістю в проєктах, стандарти управління проєктами, ризики та можливості в проєкті: методичні вказівки до виконання індивідуальних та розрахунково-графічних робіт : для здобувачів освітнього рівня другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 073 «Менеджмент» / Київ. нац. ун-т буд-ва і архіт. ; укладачі : Н. С. Бушуєва, Д. А. Бушуєв. – Київ : КНУБА, 2024. – 12 с. 4. «Управління проектами»: навчальний посібник до вивчення дисципліни для магістрів галузі знань 07 «Управління та адміністрування» спеціальності 073 «Менеджмент» спеціалізації: «Менеджмент і бізнес-адміністрування», «Менеджмент міжнародних проектів», «Менеджмент інновацій», «Логістика»/ Уклад.: Л.Є. Довгань, Г.А.Мохонько, І.П Малик. – К.: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2017. – 420 с. 5. Сильчук Т. В. Міжнародні стандарти управління проектами у державному секторі / Т. В. Сильчук // Публічне управління: теорія та практика. - 2014. - Вип. 1. - С. 75-79. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pubupr_2014_1_13.с. 6. Рудніченко Є. М., Гавловська Н. І., Сарафинюк Я. М., Кривдик М. О. Теоретичні основи управління проєктами з позиції використання сучасних інструментів цифрового проєктного менеджменту. Український журнал прикладної економіки. 2021. №3. Т. 6. С.72-78. 7. Rudnichenko, Ye., Havlovska, N., Kryvdyk, M., & Balabus, D. (2023). Development of project management standards: International experience. Innovation and Sustainability, 3(1), 133-139. https://doi.org/10.31649/ins.2023.1.133.139 9. Електронні ресурси 1.Сертификация ІРМА. [Електронний ресурс]. – Сайт Українскої асоціації проектних менеджерів UPMA. – Режим доступу: http://upma.kiev.ua/content/ view/373/173/lang,russian/ 2.Стандарти управління проектами: клуб проектних менеджерів. [Електронний ресурс]. – Сайт Клуба проектних менеджерів pm-Club. – Режим доступу: http://info. pm-club.org/standarty 3.Center for adaptation of the civil service to the standards of the European Union. [Електронний ресурс]. – Сайт Нацдержслужби України. – Режим доступу: http:// www.center.gov.ua/en/ 4. Library of PMI Global Standards. [Електронний ресурс]. – Сайт Інституту управління проектами PMI. – http://www.pmi.org/en/PMBOK-Guide-and-Standards/ Standards-Library-of-PMI-Global-Standards-Projects.aspx#Foundational_Standards 5.PRINCE2. [Електронний ресурс]. – Вікіпедія – вільна енциклопедія. – Режим доступу: http://ru.wikipedia.org/wiki/PRINCE2 6. ISO 21500:2021 “Управління проєктами, програмами та портфелями. Контекст та концепції” https://pmdoc.ua/iso/iso21500/ 7.ISO 21502:2020 “Управління проєктами, програмами та портфелями. Настанови щодо управління проєктами” https://pmdoc.ua/iso/iso21502/ 8.ISO 21503:2022 “Управління проєктами, програмами та портфелями. Настанови щодо управління програмами” https://pmdoc.ua/iso/iso21503/ 9.ISO 21504:2022 “Управління проєктами, програмами та портфелями. Настанови щодо управління портфелями” https://pmdoc.ua/iso/iso21504/ 10.ISO 21505:2017 “Управління проєктами, програмами та портфелями. Настанови щодо врядування” https://pmdoc.ua/iso/iso21505/ 11.ISO/TR 21506:2018 “Управління проєктами, програмами та портфелями. Словник” https://pmdoc.ua/iso/iso21506/ 12.ISO 21508:2018 “Управління здобутою цінністю в управлінні проєктами та програмами” https://pmdoc.ua/iso/iso21508/ 13.BS ISO 21510 Project manager competencies https://pmdoc.ua/iso/iso21510/ 14.ISO 21511:2018 “Ієрархічні структури робіт для управління проєктами та програмами” https://pmdoc.ua/iso/iso21511/ 15.ISO/CD 21512 Earned Value Management (EVM) in Project and Programme Management — Implementation Guide https://pmdoc.ua/iso/iso21512/ 16.Management of innovative projects based on knowledge system P2M http://upma.kiev.ua/en/main/trainings/p2m/ 17.PMBOOK https://www.pmi.org/standards/pmbok ISO 10005 "Системи управління якістю ? Керівництво для планів якості" https://itcsua.com/0bd7058ded3430ecd4caa03c05b40993.pdf 18.ISO 10006:2018 “Управління якістю — Настанови щодо управління якістю в проєктах” https://pmdoc.ua/iso/iso10006/ 19.ISO 10007 "Системи менеджменту якості ? Настанови щодо управління конфігурацією" https://pmdoc.ua/iso/iso10007/ 20.ISO 31000 "Управління ризиками – Принципи та настанови" https://pmdoc.ua/iso/iso310006/ 21.ISO 31010 "Керування ризиком. Методи загального оцінювання ризику" https://pmdoc.ua/iso/iso310010/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).