Інтелектуальні інформаційні системи

Спеціальність: Інформаційні системи та технології (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.126.00.M.016
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: д.т.н., проф. Назаркевич М.А.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: • знати основи побудови інтелектуальних інформаційних технологій, як систем, заснованих на знаннях. • вивчити засоби для реалізації підтримки інтелектуальних інформаційних систем для здійснення підтримки діяльності людини. • вміти здійснювати аналіз, проектування, адміністрування та експлуатацію інтелектуальних інформаційних систем.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми системного аналізу у професійній діяльності або в процесі навчання, що передбачають застосування теоретичних положень та методів системного аналізу та інформаційних технологій і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. загальні компетентності: К01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. К02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. К03. Здатність планувати і управляти часом. К04. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. К13. Здатність працювати в міжнародному контексті. К14. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. К16. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. фахові компетентності: К22. Здатність до комп’ютерної реалізації математичних моделей реальних систем і процесів; проектувати, застосовувати і супроводжувати програмні засоби моделювання, прийняття рішень, оптимізації, обробки інформації, інтелектуального аналізу даних. К23. Здатність використовувати сучасні інформаційні технології для комп’ютерної реалізації математичних моделей та прогнозування поведінки конкретних систем а саме: об’єктно-орієнтований підхід при проектуванні складних систем різної природи, прикладні математичні пакети, застосування баз даних і знань. К24. Здатність організовувати роботу з аналізу та проектування складних систем, створення відповідних інформаційних технологій та програмного забезпечення.
Результати навчання: Предмет та задачі дисципліни інтелектуальні інформаційні системи. • знання орієнтовані інформаційні технології, призначені для аналізу, розуміння, інтерпретації, генерації текстової інформації, та цифрові технології змістовної обробки текстової інформації; • інформаційні нейромережеві технології для ефективної обробки знань. • зорові інтелектуальні інформаційні технології, призначені для сприйняття та розпізнавання зображень; • мовленнєві інформаційні технології, призначені для сприйняття, розпізнавання та синтезу природної людської мови
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Системний аналіз • Операційні системи • Об’єктно-орієнтоване програмування • Організація баз даних та знань. • Криптографія
Короткий зміст навчальної програми: Підготовка ІТ-фахівців, здатних на високому професійному рівні здійснювати постановку та вирішення складних виробничих завдань щодо розробки, забезпечення якості впровадження та супроводження інтелектуальних інформаційних технологій, забезпечувати сталий розвиток ІТ-компаній щодо використання методів та засобів штучного інтелекту під час вирішення прикладних і наукових завдань в області інформаційних систем і технологій. Студенти мають змогу глибше оволодіти методами штучного інтелекту, інтелектуальними ІТ, методикою розроблення та застосування технологій інженерії, методологічними принципами аналізу та синтезу інтелектуальних ІТ різного призначення; професійним прикладним ПЗ, сучасними мовами програмування, технологіями та концепціями софторингу
Опис: 1. Методи штучного інтелекту 2 Нейронні мережі 3.Навчання з учителем (Supervised Learning). Навчання без вчителя (Unsupervised Learning) Навчання з підкріпленням (Reinforcement Learning) Типи задач машинного навчання: а. Регресія б. Класифікація. с. Кластеризація d. Прогнозування e. Зменшення розмірності f. Виявлення аномалій g. Пошук правил 4. Генетичні алгоритми 5. Методи евристичного пошуку 6. Розгортання ML
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань відбувається шляхом оцінювання виконаних лабораторних робіт та залікового контролю (письмової компоненти) у формі тестових запитань трьох рівнів складності.
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (45%) • підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (55%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Носенко Т.І. Інформаційні технології навчання: начальний посібник / Т.І. Носенко. – К.: Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, 2011. – 184 c. 3. Нікітін С. О. Основи комп’ютерних ігор та ігрових програм : довідник модуля. / С. О. Нікітін, Л. О. Нікітіна. – Х. : «Друкарня Мадрид», 2018. – 138 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).