Електротехніка і електромеханіка транспортних засобів
Спеціальність: Локомотиви та локомотивне господарство
Код дисципліни: 6.273.02.O.008
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: Баб’як Микола Олександрович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійній діяльності у сфері залізничного транспорту відповідно до спеціалізації або у процесі подальшого навчання із застосуванням положень, теорій та методів природничих, технічних, інформаційних та соціально-економічних наук, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов функціонування об’єктів залізничного транспорту.
Загальних:
1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні (ЗК4);
2. Прагнення до збереження навколишнього середовища (ЗК6).
Фахових:
1. Дотримання у професійній діяльності вимог нормативно-правових, законодавчих актів України, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничного транспорту та їх систем (ФК1);
2. Здатність проведення вимірного експерименту з визначення параметрів та характеристик об’єктів залізничного транспорту, їх агрегатів, систем та елементів(ФК3);
3. Здатність розробляти з урахуванням безпечних умов використання, міцнісних, естетичних і економічних параметрів технічні завдання і технічні умови на проєктування локомотивів, їх систем та окремих елементів; складати плани розміщення устаткування, технічного оснащення та організації робочих місць; розраховувати завантаження устаткування та показники якості продукції (ФК6);
4. Здатність організовувати експлуатацію локомотивів, їх систем та елементів, з обґрунтуванням структури управління експлуатацією, технічного обслуговування та ремонту (ФК8).
5. Здатність застосовувати методи та засоби технічних вимірювань, технічні регламенти, стандарти та інші нормативні документи при технічному діагностуванні локомотивів, їх систем та елементів (ФК10).
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент набуває здатності продемонструвати такі результати навчання:
ПРН13. Ідентифікувати типи та серії локомотивів, їх системи, агрегати, вузли та вимоги до їх характеристик та параметрів.
ПРН14. Визначати параметри локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів шляхом проведення вимірювального експерименту з оцінкою його результатів.
ПРН15. Розробляти та впроваджувати основні технологічні операції, технологічне устаткування, технологічне оснащення, засоби автоматизації та механізації, що використовуються в експлуатації, ремонті та обслуговуванні локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів.
ПРН17. Розробляти технічні завдання і технічні умови на проектування локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів; складати плани розміщення устаткування, технічного оснащення та організації робочих місць, розраховувати завантаження устаткування та показники якості продукції.
ПРН18. Виконувати розрахунок основних характеристик та параметрів технологічних процесів виробництва, експлуатації та ремонту локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів з метою їх порівняння та формування управлінських рішень щодо подальшого функціонування підприємства з оцінкою якості його продукції.
ПРН20. Організовувати роботу структурних підрозділів лінійних підприємств та заводів, малих колективів виконавців (бригад, дільниць, пунктів), щодо виробництва, експлуатації, ремонту та обслуговування локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів.
ПРН22. Розробляти проектно-конструкторську та технологічну документацію зі створення, експлуатації, ремонту та обслуговування локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів використовуючи спеціалізовані сучасні програмні засоби.
ПРН24. Розраховувати техніко-економічні та експлуатаційні показники локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні та супутні навчальні дисципліни:
Фізика
Наступні навчальні дисципліни:
Загальний курс залізниць
Енергетичні установки рейкового транспорту, частина 1
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент використовує новітні методи та засоби проєктування, конструювання, налагодження, експлуатації, обслуговування електричного та електромеханічного обладнання.
Він здатен використовувати новітні інформаційні технології, комп’ютерне моделювання і проєктування енергетичного та електромеханічного обладнання, враховуючи енергоефективність та екологічність та набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо техніко-експлуатаційних параметрів та розуміння принципів функціонування об’єктів та пристроїв транспортної інфраструктури на залізничному транспорті.
Весь комплекс такої інформації відповідає вимогам чинних норм та стандартів.
Опис: Перелік тем лекційних заняття:
Загальні поняття про електромеханіку і електротехніку
Магнетизм та електромагнетизм в елементах залізничного транспорту
Змінний струм та кола змінного струму в системах залізничного транспорту
Хімічна дія електричного струму. Гальванічні елементи. Акумулятори
Електричні вимірювання та електровимірювальні прилади електричних кіл
Транспортні засоби з системою тягового електроприводу
Загальна будова електричних двигунів постійного та змінного струму
Перелік тем практичних занять:
Побудова графіків залежності струму та напруги на індуктивності від часу та від фази
Побудовамеханічних характеристик асинхронного двигуна
Побудова механічних характеристик двигуна постійного струму незалежного збудження
Дослідження перехідних процесів при нагріванні іта охолодженні електродвигуна змінного струму
Дослідження перехідних процесів під час пуску і гальмування двигуна постійного струму паралельного збудження
Побудова електромеханічних та електротягових характеристик тягових електродвигунів
Захист контрольних робіт
Перелік тем лабораторних занять:
Дослідження розгалуженої ланки постійного струму
Дослідження електричного кола постійного струму нелінійним елементом
Дослідженнякола змінного струму з послідовним з’єднанням активного опору, індуктивності і ємності
Дослідження трьохфазної системи при з’єднанні споживачів «зіркою»
Дослідження трьохфазної системи при з’єднанні споживачів «трикутником»
Вимірювання електричної енергії за допомогою однофазного індуктивного лічильника
Дослідження однофазного трансформатора
Випробовування асинхронного двигуна з короткозамкнутим ротором
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Захист звітів до лабораторних робіт шляхом проведення усного опитування за тематикою роботи.
2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань.
3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та лабораторних занять.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 45 балів.
Заліковий (екзаменаційний) контроль: письмова компонента – 45 балів; усна компонента – 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Електротехніка. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт [Текст]: у 3 ч. / уклад.: М. О. Костін, О. Г. Шейкіна, О. І. Бондар; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Д.: Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, 2015. – Ч.1. –45 с.
2. А. О. Семенцова, І. Д. Галущак, І. В. Гладь, Р. М Коломойцева, І. І. Сорохтей, І. Ф. Шнурок. Автоматизований електропривід електротехнічних систем. Лабораторний практикум. – Івано-Франківськ: Факел, 2007. – 84 с.
3.Мілих В.І. Електротехніка та електромеханіка. Підручник — К.: Каравела, 2006. — 375 с.
4. Борисенко І. А. Електротехніка.-К.: Вища школа, 1991.-165с.
5.Кевшин А. Г., Новосад О. В., Федосов С. А. Електротехніка: навчальний посібник. Луцьк : Вежа-Друк, 127 с.
6. Галущак І.Д. Основи електроприводу. Конспект лекцій з курсу. – Івано-Франківськ.: Факел, 2001.-66с.
7. Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Електротехніка і електромеханіка транспортних засобів».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).