Теорія механізмів та машин
Спеціальність: Локомотиви та локомотивне господарство
Код дисципліни: 6.273.02.O.021
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: К.т.н., доцент Соболевська Юлія Генріхівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК 4. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
ЗК 8. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
Фахові компетентності:
ФК 2. Здатність розрізняти типи та серії локомотивів та їх складові, визначати вимоги до їхньої конструкції, параметрів та характеристик.
ФК 6. Здатність розробляти з урахуванням безпечних умов використання, міцнісних, естетичних і економічних параметрів технічні завдання і технічні умови на проєктування локомотивів, їх систем та окремих елементів; складати плани розміщення устаткування, технічного оснащення та організації робочих місць; розраховувати завантаження устаткування та показники якості продукції.
Результати навчання:
РН 24 Вміти розрахувати техніко-економічні та експлуатаційні показники локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні та супутні навчальні дисципліни:
Теоретична механіка.
Наступні навчальні дисципліни:
Деталі машин.
Гальма рухомого складу.
Енергетичні установки рейкового транспорту.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо методів дослідження властивостей механізмів і машин різного призначення та проєктування їхніх схем. Теорія механізмів та машин є однією з основних загально-інженерних дисциплін. Задачею навчальної дисципліни є підготовка студентів до вивчення курсу “Деталі машин”, курсів з розрахунку, проєктування та ремонту рухомого складу залізниць. Навчальна дисципліна дає загальні методи дослідження та проєктування механізмів і машин; розуміння принципів реалізації руху за допомогою механізмів, взаємодії механізмів у машині, що обумовлюють кінематичні та динамічні властивості механічної системи; створює системний підхід до проєктування машин і механізмів. Для цього передбачається вивчення методики складання та розв’язування динамічних моделей з жорсткими ланками; обчислення кінематичних і динамічних параметрів механізмів; проведення геометричного синтезу елементарних механізмів; оволодіння сучасними методами дослідження циклових важільних механізмів; синтезування та розрахунку зубчастих передач.
Опис: Перелік тем лекційних заняття:
Класифікація кінематичних пар і ланцюгів. Види механізмів та їх структурні схеми. Основний принцип утворення механізмів. Структурна класифікація плоских механізмів.
Синтез важільних механізмів. Умови існування кривошипа в плоских чотириланкових механізмах.
Дослідження руху механізмів методом кінематичних діаграм та методом планів швидкостей та прискорень. Аналітичний метод кінематичного дослідження.
Динамічний аналіз механізмів.
Зубчасті передачі. Основна теорема зубчастого зачеплення. Ковзання профілів зубів. Геометричний розрахунок зубчастих передач при зміщеннях різального інструменту. Перевірка умов існування зубчастої передачі: загострення зубів, підрізання зубів, інтерференція зубів, коефіцієнт зчеплення. Вибір розрахункових коефіцієнтів зміщення.
Багатоланкові ступінчасті передачі. Передаточні відношення та їх визначення. Планетарні та диференціальні передачі. Їх передаточні відношення. Хвильова передача. Синтез планетарних механізмів. ККД планетарних механізмів. Комбіновані передачі, передачі з замкненим диференціалом.
Перелік тем практичних занять:
Структурний аналіз механізмів.
Синтез важільних механізмів.
Обчислення кінематичних параметрів механізму методом планів.
Кінетостатичний розрахунок механізму.
Геометричний розрахунок циліндричних зубчастих коліс.
Визначення передаточних відношень багатоланкових зубчастих передач.
Визначення передаточних відношень планетарних, диференціальних, комбінованих передач та передач з замкненим диференціалом.
Перелік тем лабораторних занять:
Побудова кінематичної схеми за діючою моделлю механізму.
Структурний аналіз моделі важільного механізму.
Кінематичне та динамічне дослідження механізмів ІІ класу за допомогою комп’ютера.
Визначення механічних параметрів ланок механізму.
Моделювання процесу виготовлення зубчастих коліс способом обкочування.
Кінематичний аналіз і синтез кулачкових механізмів.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Захист звітів до практичних та лабораторних робіт.
2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань.
3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних, лабораторних та практичних занять.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 50 балів.
Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 40 балів; усна компонента – 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кіницький Я.Т. Короткий курс теорії механізмів і машин. [Текст]: підручник для студентів інженерно-технічних спеціальностей вищих навчальних закладів України. – Львів:Афіша, 2004.- 272с.
2. Кіницький Я.Т. Практикум із теорії механізмів і машин. [Текст]: підручник. – Львів:Афіша, 2002.- 454с.
3. Булгаков В. Теорія механізмів і машин [Текст]: підручник для студентів закладів вищої освіти/ Булгаков В., Адамчук В., Яременко В. та ін. – Центр учбової літератури, 2023.- 608с.
4. Попов С.В. Теорія механізмів технологічних машин [Текст] / Попов С.В., Бучинський М.Я., Гнітько С.М. та ін. – Видавництво Ліра - К, 2020.- 268с.
5. Кінденко, М. І. Теорія механізмів і машин: навчальний посібник. для студентів технічних спеціальностей всіх форм навчання / М. І. Кінденко. – Краматорськ: ДДМА, 2018. – 82 с.
6. Мороз В.І., Братченко О.В., Павшенко А.В. Теорія механізмів і машин: дослідження та проектування механізмів типових технічних засобів залізничного транспорту: Навч. посібник. – Харків:УкрДАЗТ, 2013. – 156 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).