Теорія локомотивної тяги
Спеціальність: Локомотиви та локомотивне господарство
Код дисципліни: 6.273.02.E.047
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: Болжеларський Ярослав Володимирович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання: Надати студентам необхідні знання у галузі тягових розрахунків, що необхідні для проведення модернізації та конструювання локомотивів.
Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійній діяльності у сфері залізничного транспорту відповідно до спеціалізації або у процесі подальшого навчання із застосуванням положень, теорій та методів природничих, технічних, інформаційних та соціально-економічних наук, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов функціонування об’єктів залізничного транспорту.
Загальні компетентності:
ЗК 4. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
ФК 2. Здатність розрізняти типи та серії локомотивів та їх складові, визначати вимоги до їхньої конструкції, параметрів та характеристик
ФК 13. Здатність аналізувати техніко-економічні та експлуатаційні показники локомотивів, їх систем та елементів з метою виявлення та усунення негативних чинників та підвищення ефективності виробничого процесу
ФКС 1.1 Здатність виконувати теоретичні тягові розрахунки локомотивів.
Результати навчання: РН 4 Здійснювати професійну діяльність використовуючи інформаційні технології, «Інформаційні бази даних», системи навігації, Internet-ресурси та сучасні програмні засоби.
РН 13 Ідентифікувати типи і серії локомотивів. їх системи, елементи, характеристики та параметри.
РН 22 Розробляти проєктно-конструкторську та технологічну документацію зі створення, експлуатації, ремонту та обслуговування локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів, використовуючи спеціалізовані сучасні програмні засоби.
РН 23 Знати та розраховувати основні показники звітності та обліку (управлінського, статистичного, бухгалтерського та фінансового) підприємства під час експлуатації та ремонту локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів.
РН 24 Вміти розрахувати техніко-економічні та експлуатаційні показники локомотивів. їх систем, агрегатів та вузлів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Загальний курс залізниць; Теорія та конструкція тягового та моторвагонного рухомого складу (ч.1); Гідравлічні передачі локомотивів; Основи охорони праці та безпека життєдіяльності; Технічні вимірювання та уніфікація на ЗТ; Теорія та конструкція тягового та моторвагонного рухомого складу (ч.2); Основи надійності та технічна діагностика РС. Експлуатація локомотивів та локомотивне господарство. Виконання та захист бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Тягові параметри локомотива є основою для його проектування чи модернізації. Проектування нового локомотива чи модернізація існуючого розпочинається з встановлення значень сили тяги, опору руху, закону зміни сили тяги від швидкості (тягової характеристики), витрати енергоресурсів, які замовних хоче побачити від локомотива. Власне це і складає зміст теорії локомотивної тяги, як навчальної дисципліни.
При вивчені дисципліни «Теорія локомотивної тяги» студенти отримають необхідні знання для розуміння принципів, за якими формуються основні тягові параметри локомотивів, що є основою для розробки проектів їх створення та модернізації. .
Дисципліна охоплює обсяг знань, який необхідний студентам, що вибрали блок «Модернізація та конструювання локомотивів». При її вивчені поглиблено розглядається взаємозв’язок між технічними параметрами локомотива та його тяговими властивостями. Приділена значна увага питанням регулювання швидкості руху, сили тяги та потужності у взяємозв’язку з особливостями конструкції локомотивів.
Опис: Тема 1. Принципи регулювання швидкості руху і сили тяги локомотивів з різними типами приводу. Тягові характеристики.
Тема 2. Рівняння руху поїзда (Модель поїзда, що прийнята у тягових розрахунках, сили, що діють на поїзд, виведення рівняння руху поїзда та способи його вирішення).
Тема 2. Принципи встановлення маси поїзда для локомотивів з різним типом приводу (Тягові властивості профілю колії, розрахунок маси состава та її перевірки для різних типів поїздів та рухомого складу)
Тема 3. Визначення та раціоналізація тягово-енергетичних показників використання рухомого складу (Аналіз проектних та фактичних техніко-економічних показників, принципи раціоналізації режимів ведення поїздів локомотивами різних типів).
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Проведення контролю знань з практичних робіт проводиться за тематикою робіт у вигляді опитування (усної компоненти).
2. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, проводиться у вигляді тестування.
3. Проведення усної компоненти за результатами екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Екзаменаційний контроль з дисципліни «Теорія локомотивної тяги» проводиться у вигляді виконання тестових завдань. Завдання включають запитання одного рівня складності, що охоплюють усі теми занять.
На тестування виноситься 45 питань, кожне з яких оцінюється в один бал.
Сумарна оцінка, яку студент може отримати за результатами семестрового контролю, складається з кількості балів, отриманої за результатами поточного контролю знань під час семестру, та кількості балів, отриманих під час екзаменаційного контролю.
Максимальна оцінка, яку студент може отримати під час екзаменаційного контролю, визначається, як сума балів, що отримані студентом під час тестування та усної компоненти.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова
1. Бобирь Д. В., Грищенко М. А., Сердюк В. Н. Теорія локомотивної тяги : підручник / Під ред. к-та техн. наук, доц. В. Н. Сердюка; УДУНТ; ННІ «Дніпров. ін-т інфраструктури і трансп.». – Дніпро, 2022. – 385 с.
2. Теорія локомотивної тяги. Тягові розрахунки для маневрової роботи: навчальний посібник / Д. В. Бобирь, І. М. Білоконь, О. Б. Очкасов, В. Н. Сердюк; за ред. канд. техн. наук, доц. В. Н. Сердюка; УДУНТ; ННІ «Дніпров. ін-т інфраструктури і трансп.». – Дніпро, 2023. – 130 с.
Допоміжна
1. Теорія локомотивної тяги. Тягові розрахунки для промислового залізничного транспорту: навчальний посібник / Д. В. Бобирь, М. І. Капіца, В. Н. Сердюк; за ред. д-ра техн. наук, проф. М. І. Капіци; Укр. держ. ун-т науки і технологій, Навч.-наук. ін-т «Дніпров. ін-т інфраструктури і трансп.». – Дніпро, 2022. – 113 с.
2. Капіца, М. І. Автоматизація розв’язання рівняння руху поїзда при виконанні тягових розрахунків / М. І. Капіца, Д. В. Бобирь // Збірник наукових праць УкрДАЗТ. – Харків, 2012. – Вип. 132. – С. 96–104.
Інформаційні ресурси: Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Основи локомотивної тяги».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Теорія локомотивної тяги (курсовий проєкт)
Спеціальність: Локомотиви та локомотивне господарство
Код дисципліни: 6.273.02.E.048
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: Болжеларський Ярослав Володимирович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання: Ознайомлення студентів та формування практичних навичок проведення тягових розрахунків, необхідних для встановлення техніко-економічних параметрів локомотивів на етапах проектування та модернізації.
Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійній діяльності у сфері залізничного транспорту відповідно до спеціалізації або у процесі подальшого навчання із застосуванням положень, теорій та методів природничих, технічних, інформаційних та соціально-економічних наук, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов функціонування об’єктів залізничного транспорту.
Компетентності:
ЗК1. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК 5. Здатність розробляти та управляти проектами
ЗК 6 Прагнення до збереження навколишнього середовища
ФК 5. Здатність розробляти, оформлювати та впроваджувати у виробництво документацію щодо технологічних процесів будівництва, експлуатації, ремонту та обслуговування локомотивів, їх систем та інших інструктивних вказівок, правил та методик
ФК 11 Здатність застосовувати сучасні програмні засоби для розробки проектно-конструкторської та технологічної документації зі створення, експлуатації, ремонт}' та обслуговування локомотивів, їх систем та елементів
ФКС 1.1 Здатність виконувати теоретичні тягові розрахунки локомотивів
Результати навчання: РН 6 Дотримуватися норм спілкування у професійній взаємодії з колегами, керівництвом, учнями, ефективно працювати у команді.
РН 13 Ідентифікувати типи і серії локомотивів. їх системи, елементи, характеристики та параметри.
РН 22 Розробляти проєктно-конструкторську та технологічну документацію зі створення, експлуатації, ремонту та обслуговування локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів, використовуючи спеціалізовані сучасні програмні засоби.
РН 23 Знати та розраховувати основні показники звітності та обліку (управлінського, статистичного, бухгалтерського та фінансового) підприємства під час експлуатації та ремонту локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів.
РН 24 Вміти розрахувати техніко-економічні та експлуатаційні показники локомотивів. їх систем, агрегатів та вузлів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Загальний курс залізниць; Теорія та конструкція тягового та моторвагонного рухомого складу (ч.1); Гідравлічні передачі локомотивів; Основи охорони праці та безпека життєдіяльності; Технічні вимірювання та уніфікація на ЗТ; Теорія та конструкція тягового та моторвагонного рухомого складу (ч.2); Основи надійності та технічна діагностика рухомого складу. Експлуатація локомотивів та локомотивне господарство. Виконання та захист бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Тягові розрахунки є основою для визначення техніко-економічних параметрів локомотивів на етапах їх проектування та модернізації. Будь-яка зміна у конструкції вимагає перевірки, того як ця зміна відобразилась на таких тягових параметрах як сила тяги, розрахункова та коснтрукційна швидкість, витрата енергоресурсу.
При виконанні курсового проєкту «Теорія локомотивної тяги» студенти отримають практичні навички тягових розрахунків та встановлення проектованих тягово-енергетичних параметрів нового і модернізованого рухомого складу.
Дисципліна охоплює обсяг знань, який необхідний студентам, що вибрали блок «Модернізація та конструювання локомотивів». При виконанні курсового проєкту поглиблено розглядаються питання узгодження змін у конструкції локомотива та тягово-енергетичних показників.
Опис: Тема 1. Аналіз планованих тягово-енергетичних показників локомотива (Аналіз та побудова тягової характеристики, встановлення розрахункової та конструкційної швидкості руху, розрахункової сили тяги та сили тяги при рушанні з місця)
Тема 2. Тягові властивності профілю колії (Встановлення розрахункового та швидкісного підйому, спрямлення профілю колії).
Тема 3. Встановлення маси составу, який може вести проектований (модернізований) локомотив (розрахунок маси, перевірки за умовами рушання поїзда з місця, розташування поїзда у межах приймально-відправних колій, подолання швидісного підйому)
Тема 4. Розрахунок тягово-енергетичних показників модернізованого (нового) локомотива при ведені поїзда на заданій ділянці.
Методи та критерії оцінювання:
Діагностика знань у студентів відбувається шляхом публічного захисту курсового проєкту та проведення усної компоненти за результатами захисту, питання якої повязані з розділами курсового проєкту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Заліковий контроль курсового проєкту «Теорія локомотивної тяги» проводиться у вигляді усної компоненти, на яку виносяться питання, що повязані з розділами курсового проєкту. Завдання включають запитання одного рівня складності, що охоплюють усі розділи курсового проєкту.
На тестування виноситься 5 питань, кожне з яких оцінюється у 20 балів.
Сумарна оцінка, яку студент може отримати за результатами семестрового контролю складає 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова
1. Бобирь Д. В., Грищенко М. А., Сердюк В. Н. Теорія локомотивної тяги : підручник / Під ред. к-та техн. наук, доц. В. Н. Сердюка; УДУНТ; ННІ «Дніпров. ін-т інфраструктури і трансп.». – Дніпро, 2022. – 385 с.
2. Теорія локомотивної тяги. Тягові розрахунки для маневрової роботи: навчальний посібник / Д. В. Бобирь, І. М. Білоконь, О. Б. Очкасов, В. Н. Сердюк; за ред. канд. техн. наук, доц. В. Н. Сердюка; УДУНТ; ННІ «Дніпров. ін-т інфраструктури і трансп.». – Дніпро, 2023. – 130 с.
Допоміжна
1. Теорія локомотивної тяги. Тягові розрахунки для промислового залізничного транспорту: навчальний посібник / Д. В. Бобирь, М. І. Капіца, В. Н. Сердюк; за ред. д-ра техн. наук, проф. М. І. Капіци; Укр. держ. ун-т науки і технологій, Навч.-наук. ін-т «Дніпров. ін-т інфраструктури і трансп.». – Дніпро, 2022. – 113 с.
2. Капіца, М. І. Автоматизація розв’язання рівняння руху поїзда при виконанні тягових розрахунків / М. І. Капіца, Д. В. Бобирь // Збірник наукових праць УкрДАЗТ. – Харків, 2012. – Вип. 132. – С. 96–104.
Інформаційні ресурси: Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Основи локомотивної тяги».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).