Основи охорони праці та безпека життєдіяльності
Спеціальність: Локомотиви та локомотивне господарство
Код дисципліни: 6.273.02.O.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: канд.техн.наук, доцент Литвиняк Оксана Ярославівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійній діяльності у сфері залізничного транспорту відповідно до спеціалізації або у процесі подальшого навчання із застосуванням положень, теорій та методів природничих, технічних, інформаційних та соціально-економічних наук, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов функціонування об’єктів залізничного транспорту.
загальні компетентності:
ЗК 5. Здатність розробляти та управляти проектами.
ЗК 6. Прагнення до збереження навколишнього середовища.
ЗК 9. Здатність реалізовувати свої права і обв’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
фахові компетентності:
ФК 1. Дотримання у професійній діяльності вимог нормативно-правових, законодавчих актів України, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничного транспорту та їх систем.
Результати навчання: РН 1. Проводити професійну діяльність у соціальній взаємодії основаній на гуманістичних і етичних засадах
РН 5. Використовувати принципи формування трудових ресурсів; виявляти резерви підвищення ефективності праці співробітників при проектуванні, виробництві, експлуатації та ремонті локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів
РН 12. Знати основні положення нормативно-правових та законодавчих актів України у сфері залізничного транспорту, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту, та обслуговування локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів
РН 20. Знати призначення та специфіку роботи структурних підрозділів лінійних підприємств та заводів, малих колективів виконавців (бригад, дільниць, пунктів), щодо будівництва, експлуатації, ремонту та обслуговування локомотивів, їх систем, агрегатів та вузлів
РН 25. Знати основні вимоги охорони праці, техніки безпеки, протипожежної безпеки та санітарно-гігієнічного режиму при здійсненні професійної діяльності
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Безпека інфраструктури та рухомого складу залізниць
Кореквізити:
Виконання та захист дипломного проекту
Короткий зміст навчальної програми: «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» це комплексна дисципліна, яка надає студентові теоретичні знання та практичні вміння із правових й організаційних питань охорони праці, організації охорони праці на підприємстві, соціальних і психологічних аспектів безпеки, небезпек і теорії ризику, гігієни праці та виробничої санітарії, безпеки праці на залізничному транспорті, охорони праці для локомотивних бригад, безпечних методів виконання робіт у вагонному господарстві, вимог безпеки для монтерів колії, оглядачів вагонів, оглядачів-ремонтників вагонів та слюсарів з ремонту рухомого складу, техніки безпеки та пожежної безпеки, захисту від техногенних і природних загроз, а також активної позиції щодо практичної реалізації принципу пріоритетності охорони життя та здоров'я працівників по відношенню до результатів виробничої та невиробничої діяльності.
Опис: Правові й організаційні основи охорони праці та безпеки життєдіяльності
Організація охорони праці на підприємстві
Виробничий травматизм і професійні захворювання
Соціальні аспекти безпеки
Психологічні аспекти безпеки
Небезпеки та теорія ризику
Гігієна праці та виробнича санітарія
Безпека праці на залізничному транспорті
Охорона праці для локомотивних бригад
Вимоги охорони праці та безпечні методи виконання робіт у вагонному господарстві
Охорона праці для монтерів колії
Охорона праці для оглядачів вагонів, оглядачів-ремонтників вагонів та слюсарів з ремонту рухомого складу
Техніка безпеки
Пожежна безпека
Техногенні небезпеки
Природні небезпеки
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль:
1. Засвоєння теоретичного матеріалу – тестування у системі «Віртуальне навчальне середовище», усне опитування.
2. Виконання індивідуальних практичних завдань.
3. Виконання лабораторних робіт.
4. Засвоєння теоретичного матеріалу для лабораторних робіт – тестування у системі «Віртуальне навчальне середовище».
5. Виконання розрахунково-графічної роботи (контрольної роботи).
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Засвоєння теоретичного матеріалу – 50 балів
2. Виконання індивідуальних практичних завдань – 15 балів
3. Виконання лабораторних робіт – 8 балів
4. Засвоєння теоретичного матеріалу для лабораторних робіт – 12 балів
5. Виконання розрахунково-графічної роботи (контрольної роботи) – 15 балів
Разом за дисципліну – 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
1. Електронний навчально-методичний комплекс «Охорона праці та безпека життєдіяльності» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=16225
2. Литвиняк О.Я. Охорона праці та безпека життєдіяльності: Конспект лекцій для студентів галузі знань 27 «Транспорт» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти денної та заочної форм навчання.
3. Литвиняк О.Я. Охорона праці та безпека життєдіяльності: Методичні вказівки до виконання індивідуальних практичних завдань для студентів галузі знань 27 «Транспорт» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти денної та заочної форм навчання.
4. Литвиняк О.Я. Охорона праці та безпека життєдіяльності: Методичні вказівки до виконання розрахунково-графічної (контрольної) роботи для студентів галузі знань 27 «Транспорт» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти денної та заочної форм навчання.
5. Литвиняк О.Я. Охорона праці та безпека життєдіяльності: Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт для студентів галузі знань 27 «Транспорт» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти денної та заочної форм навчання.
Рекомендована література
Базова
1. Почапська І. Я., Литвиняк О.Я. Основи охорони праці та безпека життєдіяльності: навч. посібник / І. Я. Почапська, О. Я. Литвиняк. – Львів: Видавництво "Левада", 2021. – 326 c.
2. Почапська І.Я., Литвиняк О.Я. Практикум з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» Львів, 2018. – 240с.
3. Почапська І. Я., Литвиняк О.Я. «Безпека праці та життєдіяльності: основні поняття та дефініції»: українсько-англійський термінологічний словник – Львів: Видавництво «Левада», 2022. – 216 c.
4. Вахонєва Т. Основи охорони праці в Україні: навч. посібник / Т. Вахонєва. – Видавництво "Дакор", 2019. – 508 c.
5. Запорожець О.І. Основи охорони праці: навч. посібник / О. І. Запорожець. – ЦУЛ, 2019. – 264 с.
6. Стиценко Т.Є., Пронюк Г.В., Сердюк Н.М., Хондак І.І. «Безпека життєдіяльності»: навч. посібник / Т.Є Стиценко, Г.В. Пронюк, Н.М. Сердюк, І.І. Хондак. – Харкiв: ХНУРЕ, 2018. – 336 с.
Допоміжна
1. НПАОП 0.00-4.21-04. Типове положення про службу охорони праці.
2. Закон України «Про охорону праці».
3. Управління охороною праці: Навч. посібник. / Ткачук К.Н., Мольчак Я.О., Каштанов С.Ф., Полукаров О.І., Ткачук К.К., Полукаров Ю.О., Стасюк В.М. - Луцьк: РВВ ЛНТУ, 2011. – 288 с.
4. НПАОП 0.00-4.12-05. Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці.
Інформаційні ресурси
1. Нормативно-правова база з охорони праці http://dnaop.com/
2. Нормативні документи з охорони праці http://online.budstandart.com/ua/
3. Державна служба з питань праці http://dsp.gov.ua/
4. Державна служба України з надзвичайних ситуацій https://dsns.gov.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).