Структура залізничного транспорту: система та її підсистеми

Спеціальність: Функціональна безпека залізничного транспорту
Код дисципліни: 7.273.01.O.004
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: к.т.н. Терещак Юрій Володимирович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення здобувачів освіти з структурою залізничного транспорту України й інших країн, зокрема країн ЄС. Оволодіння знаннями, що стосуються структури існуючих систем та підсистем, які функціонують на залізницях ЄС і їх основними функціями з наступним порівнянням до вітчизняних.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК 01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК 02. Здатність спілкуватися іноземною мовою ЗК 04. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні ЗК 05. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел ЗК 08. Здатність працювати в міжнародному контексті Фахові компетентності: ФК 02. Здатність застосовувати системний підхід до вирішення інженерних проблем в рамках спеціалізації. ФК 03. Здатність враховувати потреби користувачів і клієнтів і важливість таких питань як естетика у процесі проєктування у сфері залізничного транспорту. ФК 06. Здатність вирішувати поставлені задачі, демонструючи розуміння необхідності дотримання професійних і етичних стандартів високого рівня, а також правових рамок, що мають відношення до функціонування об’єктів залізничного транспорту України, зокрема питання персоналу, здоров'я, безпеки і ризику (у тому числі екологічного ризику).
Результати навчання: Програмні результати навчання: РН 03. Вільно презентувати та обговорювати наукові результати державною мовою та англійською або однією з мов країн Європейського Союзу в усній та письмовій формах. РН 07. Організувати та керувати роботою первинного виробничого, проєктного або дослідницького підрозділу. РН 09. Вміти передавати свої знання, рішення і підґрунтя їх прийняття фахівцям і неспеціалістам в ясній і однозначній формі, представляти підсумки виконаної роботи у вигляді звітів, рефератів, наукових статей, доповідей і заявок на винаходи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні навчальні дисципліни: Технічна та експлуатаційна сумісність підсистеми "Інфраструктура" колій 1520 мм і 1435 мм Технічна та експлуатаційна сумісність підсистеми "Рухомий склад" колії 1520 мм і 1435 мм Виконання магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань й розуміння, що стосуються структури залізничного транспорту України та інших країнах. Також здобувач освіти ознайомлюється із системами та підсистемами які вже функціонують на залізничному транспорті в країнах ЄС та взаємозв’язки даних підсистем та систем між собою, а саме TSI ENE, TSI INF, TSI PRM, TSI WAG, TSI LOC &PAS, TSI SRT, TSI CCS, TSI NOI, TSI OPE, TSI TAP-TAF. Пройшовши даний курс здобувач набуде теоретичних знань, що стосуються функцій та призначення кожної системи та підсистеми, а також практичних навиків що до підбору та розрахунку життєвого циклу рухомого складу (вантажні та пасажирські вагони, локомотиви, колійне господарство (колія). У курсі детально акцентувались основні функції кожної системи та підсистеми залізничного транспорту країн ЄС відповідно до останніх Директив ЄС та вимог нормативних документів країн Європи, які повинні бути інтегровані в залізничний транспорт України. Під час проведення занять здобувачам приводиться всі чинні та нормативні документи, які визначають функції та процедури взаємодії між системами та підсистемами на залізничному транспорті з офіційного сайту https://www.era.europa.eu. Детально по кожній із систем та підсистем, зроблені порівняння, які відносяться до залізничного транспорту України та країн ЄС, останні які вже ввійшли в спільне загальноєвропейське залізничне агентство ERA.
Опис: Вступ та загальні питання функціонування залізничного транспорту. Структура управління АТ «Укрзалізниця» та її реформування. Загальні засади функціонування європейської залізничної системи. Огляд основних положень та сфери застосувань підсистем TSI ENE, TSI INF, TSI PRM, TSI WAG, TSI LOC &PAS, TSI SRT, TSI CCS, TSI NOI, TSI OPE, TSI TAP-TAF. Структура управління та функціонування залізниць ЄС (Німеччина, Польща, Франція, Іспанія, Італія, Австрія, Нідерланди), Швеції, США, Японії та Великої Британії. Практичні заняття пов’язані з використання набутих знань по структурі систем та підсистем та їх взаємозв’язків. Також виконуються практичні розрахунки життєвого циклу конструкцій вантажних та пасажирських вагонів, локомотивів та деяких об’єктів інфраструктури.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист практичних робіт. 2. Проведення письмового заліку за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних тестових завдань. 3. Проведення усної компоненти за результатами написання заліку, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 50 балів. Заліковий контроль: письмова компонента – 40 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Технічні специфікації інтероперабельності у різних видах транспорту. Частина 1. Інтероперабельність залізниць : навч. посіб. / [уклад. : Н. Б. Чернецька-Білецька, Г. І. Нестеренко, С. І. Бібік, М. І. Музикін, Є. В. Михайлов, С. О. Семенов]. — Сєвєродонецьк : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2020. — 96 с. Табл. 8. Іл. 22. Бібліогр. 32 назв. DOI: https://doi.org/10.33216/TutorialSNU(978-617-11-0169-2)-2020-96 2. Cheng. Y. High-speed rail networks, economic integration and regional specialization in China and Europe [Text] / Yuk-shing Cheng, Becky P.Y. Loo, Roger Vickerman // Travel Behaviour and Society, Volume 2, Issue 1, January 2015. – P. 1-14 3. Directive (EU) 2016/798 of the European Parliament and of the Council of 11 May 2016 on railway safety (Text with EEA relevance) OJ L 138, 26.5.2016, p 4. Національна економічна стратегія України на період до 2030 року, затверджена постановою КМУ від 3.03.2021 р. № 179. 5. Directive (EU) 2016/797 of the European Parliament and of the Council of 11 May 2016 on the interoperability of the rail system within the European Union. 6. Сommission regulation (EU) No 321/2013 of 13 March 2013 concerning the technical specification for interoperability relating to the subsystem ‘rolling stock — freight wagons’ of the rail system in the European Union and repealing Decision 2006/861/EC [Электронный документ] Режим доступа: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid= 1536757458116&uri=CELEX%3A32013R0321 7. Угода про асоціацію | Кабінет Міністрів України. Урядовий портал. [Электронный документ] Режим доступа: https://www.kmu.gov.ua/ua/diyalnist/yevropejska-integraciya/ugoda-pro-asociacyu 8. TSI – COMMISSION DECISION of 28 July 2006 concerning the technical specification of interoperability relating to the subsystem “rolling stock – freight wagons” of the trans-European conventional rail system. 9. COMMISSION REGULATION (EU) No 1303/2014 of 18 November 2014 concerning the technical specification for interoperability relating to ‘safety in railway tunnels’ of the rail system of the European Union
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).