Технічна та експлуатаційна сумісність підсистеми "Рухомий склад" колій 1520 мм і 1435 мм

Спеціальність: Функціональна безпека залізничного транспорту
Код дисципліни: 7.273.01.E.020
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: к.т.н., доцент кафедри "Залізничний транспорт" Терещак Юрій Володимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення здобувачів освіти з конструкційними особливостями , будовою, характеристиками об’єктів підсистеми "Рухомий склад" колії 1520 мм і 1435 мм. Формування системного уявлення про технічну та експлуатаційну сумісність рухомого складу для залізниць із різною шириною колії (1520 мм і 1435 мм), з наступною здатністю вирішувати прикладні інженерні та логістичні завдання, пов’язані з міжсистемною взаємодією.
Завдання: 1. Знати особливості конструкції вітчизняного та закордонного рухомого складу з метою порівняння та вибору кращого варіанту для конкретних умов його використання в перевізному процесі залізничним та комбінованими видами транспорту. 2. Проводити аналіз відмінностей у технічних характеристиках та параметрах підсистеми «Рухомий склад» вітчизняного та закордонного виробництва на основі будови, особливостей конструкції, вимог нормативних документів, що стосуються як виробництва та його експлуатації. 3. Вивчити конструктивні та технологічні рішення для адаптації вітчизняного та закордонного рухомого складу з можливістю курсування його по різних ширинах колії. 4. Розробляти та пропонувати нові технічні рішення в конструкції рухомого складу Укрзалізниці та закордонних країн, які основані на передовому досвіді європейських та інших закордонних країн. 5. Вміти та проводити аналіз нормативно-правової бази технічної сумісності для рухомого складу вітчизняного та закордонного виробництва. 6. Проводити аналіз та дослідження розвитку інтероперабельних транспортних систем з наявним рухомим складом та його напрямків модернізації, підвищення безпеки руху для інтенсифікації залізничних сполучень між Україною та країнами ЄС. 7. Знати технічні засоби та технології, пов’язані з експлуатаційними процедурами при проходженні кордонів при зміні ширини колії. 8. Вміти проводити аналітичні дослідження основних параметрів рухомого складу та порівнювати отримані дані з нормативними документами України та країн ЄС.
Результати навчання: РН 01. Знати і розуміти сучасні методи наукових досліджень, організації та планування експерименту, комп’ютеризованих методів дослідження та опрацювання результатів. РН 02. Вирішувати задачі зі створення, експлуатації, утримання, ремонту та утилізації об’єктів залізничного транспорту, у тому числі на межі із суміжними галузями, інженерними науками, фізикою, екологією та економікою. РН 10. Керувати технологічними процесами у відповідності з посадовими обов’язками, забезпечувати технічну безпеку виробництва в сфері своєї професійної діяльності. РН 11. Виконувати техніко-економічні розрахунки, порівняння та обґрунтування процесів проєктування, конструювання, виробництва, ремонту, реновації, експлуатації об’єктів залізничного транспорту відповідно до спеціалізації. РН 12. Знати та визначати можливі ризики, забезпечувати особисту безпеку та безпеку інших людей у сфері професійної діяльності. РН 14. Розраховувати характеристики об’єктів залізничного транспорту відповідно до спеціалізації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Структура залізничного транспорту: система та її підсистеми. Міжнародна залізнична термінологія та методологія вибору оптимальних рішень. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань й розуміння, що стосуються конструкції рухомого складу колії 1520 мм і 1435мм. Також, вивчаючи дану дисципліну, здобувач освіти ознайомлюється із конструкцією, особливостями будови вузлів та елементів рухомого складу колії 1520 мм та 1435 мм. По завершенні вивчення даного курсу здобувач набуде теоретичних та практичних знань, що стосуються основних функцій та призначення елементів рухомого складу (кузов, візок, ударно- тягові пристрої, поглинаючі апарати, гальмівна система та інші), а також практичних навиків щодо підбору та розрахунку елементів рухомого складу відповідно до нормативних вимог України та країн ЄС. На лекційних та практичних заняттях акцентується увага на основних відмінностях рухомого складу та його вузлів й елементів. Під час занять здобувачі ознайомлюються з чинним нормативними документами, які визначають порядок розрахунку та можливості функціонування ( вимоги, параметри, характеристики), а також технології та технічні можливості, які дозволяють курсувати рухомому складу по коліям1520 мм та 1435 мм. Відповідно вимоги беруться з офіційних сайтів https://www.era.europa.eu, https://www.uz.gov.ua, https://online.budstandart.com , https://www.rada.gov.ua та інші. В результаті успішного опанування курсу в здобувача освіти накопичиться база знань, яка дозволить проводити розрахунки основних параметрів, аналізувати тип рухомого складу, відповідність його нормативним документам для курсування та експлуатації по коліям 1520 мм та 1435 мм, основних напрямків для здійснення сумісної роботи та експлуатації як існуючого, так і перспективного рухомого складу.
Опис: Лекції Вступ до дисципліни. Суть технічної та експлуатаційної сумісності залізничної підсистеми «Рухомий склад» Основні типи рухомого складу для сумісної експлуатації з різною шириною колії Конструктивні особливості ходових частин рухомого складу та їх вузлів. Візки для сумісного рухомого складу для колії 1520 мм та 1435 мм Технічні рішення та технології для зміни ширини колії рухомого складу: адаптація рухомого складу для здійснення зміни ширини колії Сумісність енергоживлення та гальмівних систем рухомого складу для колії 1520 мм та 1435 мм Конструкція та особливості будови ударно-тягових пристроїв рухомого складу для колії 1435 мм та 1520 мм. Сумісність роботи ударно-тягових пристроїв рухомого складу та основні напрямки розвитку. Організація процесу перестановки вантажних та пасажирських вагонів на пунктах перестановки вагонів зі зміною ширини колії. Нормативно-правова база і технічні регламенти сумісності рухомого складу на коліях 1520 мм і 1435 мм Огляд світового досвіду впровадження та роботи сумісного рухомого складу Інновації та перспективи розвитку систем сумісності рухомого складу. Практичні Розрахунок основних техніко - економічних параметрів вантажних вагонів для сумісної експлуатації по коліям 1520 мм та 1435 мм. Розрахунок основних техніко - економічних параметрів пасажирських вагонів для сумісної експлуатації по коліям 1520 мм та 1435 мм.. Розрахунок основних техніко - економічних параметрів тягового рухомого складу для сумісної експлуатації по коліям 1520 мм та 1435 мм. Розрахунок та побудова габариту несамохідного рухомого складу відповідно до нормативних документів України Розрахунок та побудова габариту несамохідного рухомого складу відповідно до нормативних документів EN та UIC. Розрахунок основних параметрів санітарно – гігієнічних вимог для пасажирського рухомого складу ( вагонів). Розрахунок та складання розрахункових схем навантаження рухомого складу колії 1520 мм відповідно до нормативних документів України Розрахунок та складання розрахункових схем навантаження рухомого складу колії 1435 мм відповідно до нормативних документів країн ЄС Розрахунок та перевірка ударно - зчіпних пристроїв вагонів для курсування по коліям 1520 мм 1435 мм вимогам відповідних нормативних документів. Розрахунок потрібної енергоємності поглинальних апаратів в залежності від умов експлуатації рухомого складу та нормативних документів України та країн ЄС Розрахунок та перевірка забезпеченості безпеки при гальмуванні для рухомого складу відповідно до нормативних документів для колії 1520 мм та 1435 мм.
Методи та критерії оцінювання: 1. Захист практичних робіт. 2. Проведення семестрового контролю за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних тестових завдань. 3. Проведення усної компоненти за результатами написання тестування, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних завдань та занять.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 50 балів. Заліковий контроль: письмова компонента – 40 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Дьомін Ю. В. Залізнична техніка міжнародних транспортних систем (вантажні перевезення). Київ : Юнікон-Прес, 2001. 342 с. 2. COMMISSION REGULATION (EU) No 1303/2014 of 18 November 2014 concerning the technical specification for interoperability relating to ‘safety in railway tunnels’ of the rail system of the European Union 3. Directive (EU) 2016/798 of the European Parliament and of the Council of 11 May 2016 on railway safety (Text with EEA relevance) OJ L 138, 26.5.2016, p 4. Бабаєв, А.М. Принцип дії, розрахунки та основи експлуатації гальм рухомого складу залізниць [Текст]: навч. посібник / А.М. Бабаєв, Д.В. Дмитрієв. ? К.: ДЕТУТ, 2007. ? 176 с. 5. Directive (EU) 2016/797 of the European Parliament and of the Council of 11 May 2016 on the interoperability of the rail system within the European Union. 6. Сommission regulation (EU) No 321/2013 of 13 March 2013 concerning the technical specification for interoperability relating to the subsystem ‘rolling stock — freight wagons’ of the rail system in the European Union and repealing Decision 2006/861/EC [Електронний документ] Режим доступа: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid= 1536757458116&uri=CELEX%3A32013R0321 7. ДСТУ EN 13775-3:2022 Залізничний транспорт. Вимірювання нових і модернізованих вантажних вагонів. Частина 3. Двовісні вантажні вагони (EN 13775-3:2003, IDT) 8. ДСТУ 7774:2015 Вагони пасажирські магістральні локомотивної тяги. Загальнотехнічні норми для розрахування та проектування механічної частини вагонів 9. ДСТУ 7598:2014 Вагони вантажні. Загальні вимоги до розрахунків та проектування нових і модернізованих вагонів колії 1520 мм (несамохідних) 10. ДСТУ UIC 510-1:2004 Магістральні вагони. Ходова частина вантажних вагонів. Типи та розміри (UIC 510-1:1978, IDT) 11. ДСТУ UIC 565-3:2004 Вагони магістральні пасажирські. Настанова щодо обладнання вагонів, придатних для перевезення інвалідів у візках (UIC 565-3:1987, IDT) 12. ДСТУ EN 12663-2:2018 Залізничний транспорт. Конструкційні вимоги до кузовів залізничних транспортних засобів. Частина 2. Вантажні вагони (EN 12663-2:2010, IDT) 13. ДСТУ EN 12663-1:2015 Залізничний транспорт. Структурні вимоги органів залізничного транспорту. Частина 1. Локомотиви та пасажирський рухомий склад (і альтернативний метод для вантажних вагонів) (EN 12663-1:2010, IDT) 14. ДСТУ EN 12663-1:2018 Залізничний транспорт. Вимоги до конструкції кузова залізничного транспортного засобу. Частина 1. Локомотиви та пасажирський рухомий склад (й альтернативний метод для вантажних вагонів) (EN 12663-1:2010 + A1:2014, IDT) 15. EUROPEAN STANDARD EN 14363. Railway applications — Testing for the acceptance of running characteristics of railway vehicles — Testing of running behaviour and stationary tests. 16. UIC Code 518. Testing and approval of railway vehicles from the point of view of their dynamic behaviour — Safety — Track fatigue — Ride quality. 17. Терещак Ю.В. Методичний практикум до виконання практичних робіт з дисципліни: «Технічна та експлуатаційна сумісність підсистеми "Рухомий склад" колії 1520 мм і 1435 мм». – Львів, 2024. – с. 18. Терещак Ю.В. Методичні вказівки до виконання контрольної роботи з дисципліни «Вагони магістрального і промислового транспорту та контейнери ( Розрахунок техніко - економічних показників рухомого складу)» для студентів спеціальності 273 «Залізничний транспорт» ОП Вагони та вагонне господарство, [Текст] / Укл.: Ю.В. Терещак – рукопис. 19. Терещак Ю.В. Методичні вказівки до виконання практичних робіт з дисципліни «Вагони магістрального і промислового транспорту та контейнери ( Розрахунок ударно – тягових пристроїв рухомого складу)» для студентів спеціальності 273 «Залізничний транспорт» ОП Вагони та вагонне господарство, [Текст] / Укл.: Ю.В. Терещак – рукопис. 20. https://www.era.europa.eu 21. https://www.uz.gov.ua, https://online.budstandart.com 22. https://www.rada.gov.ua
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).