Інжиніринг криз та ризиків транспортних послуг

Спеціальність: Функціональна безпека залізничного транспорту
Код дисципліни: 7.273.01.O.008
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: Болжеларський Ярослав Володимирович Кіт Володимир Ярославович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надання студентам необхідних знань умінь та навичок для індентифікування, аналізування та оцінювання ризиків у транспортній сфері.
Завдання: ЗК.1 Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності ЗК.4. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні ЗК.5. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації ЗК.6. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК.7. Здатність приймати обгрунтованні рішення. ЗК.8. Здатність працювати в міжнародному контексті. ЗК.9. Здатність розробляти та управляти проектами. ЗК.10. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. ФК.1. Здатність працювати в групі над великими проектами в галузі залізничного транспорту ФК.2. Здатність застосовувати системний підхід до вирішення інженерних проблем в рамках спеціалізації. ФК.5. Здатність вирішувати наукові та виробничі проблеми у сфері залізничного транспорту, демонструючи розуміння ширшого міждисциплінарного інженерного контексту ФК.6 Здатність вирішувати поставлені задачі, демонструючи розуміння необхідності дотримання професійних і етичних стандартів високого рівня, а також правових рамок, що мають відношення до функціонування об’єктів залізничного транспорту України, зокрема питання персоналу, здоров’я, безпеки і ризику (у тому числі екологічного ризику).
Результати навчання: РН.4. Розробляти та пропонувати нові технічні рішення та застосовувати нові технології. РН.8. Знати та застосовувати необхідні методи та засоби досліджень, розробляти та аналізувати фізичні, математичні та комп’ютерні моделі об’єктів дослідження, що стосуються створення, експлуатації та ремонту об’єктів залізничного транспорту РН.10. Керувати технологічними процесами у відповідності з посадовими обов’язками, забезпечувати технічну безпеку виробництва в сфері своєї професійної діяльності. РН.11. Виконувати техніко-економічні розрахунки, порівняння та обгрунтування процесів проектування, конструювання, виробництва, ремонту, реновації, експлуатації об’єктів залізничного транспорту відповідно до спеціалізації РН.12. Знати та визначати можливі ризики, забезпечувати особисту безпеку та безпеку інших людей у сфері професійної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Сучасні педагогічні технології та методи наукових досліджень в галузі. Оцінка функціональної безпеки систем залізничного сполучення. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо ідентифікування, аналізування та оцінювання ризиків відповідно до IEC/ISO 31010 “Керування ризиком. Методи загального оцінювання ризику». Студент знайомиться з принципами вибору методів ідентифікування, аналізування та оцінювання ризиків і набуває практичних навичок з аналізу та мінімізації ризиків у транспортній сфері. У курсі детально розглядаються методи FMEA, ALARP, FTA, побудови матриці наслідків та ймовірностей та ін. Крім цього детально розглядається метод експертних оцінок і його застосування для оцінки ризиків. У результаті вивчення дисципліни студент буде вміти правильно ідентифікувати ризики, аналізувати та оцінювати їх наслідки а також розробляти заходи щодо їх мінімізації.
Опис: 1. Вступ. Поняття «Ризик» у історичному аспекті розвитку. Основні терміни та визначення. Огляд нормативних документів з ризик-менеджменту. 2. Органи з оцінки відповідності і їх роль у ризик-менеджменті. 3. Методи збору поглядів зацікавлених сторін і експертів. 4. Методи ідентифікації ризику. 5. Методи визначення джерел, причин і рушійних чинників ризику 6. Методи аналізу контрольних заходів. 7. Методи визначення наслідків і ймовірності ризику (частина 1). 8. Методи визначення наслідків і ймовірності ризику (частина 2). 9. Методи аналізу залежностей та взаємодій. 10. Методи вимірювання рівня ризику. 11. Методи оцінювання значимості ризику 12. Методи вибору варіантів у контексті оцінки ризиків. 13. Методи запису і звітування про оцінку ризиків. 14. Методи дослідження залізнично-транспортних пригод 15. Загальні принципи вибору методів ризик-менеджменту
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Проведення контролю знань з практичних робіт проводиться за тематикою робіт у вигляді опитування (усної компоненти). 2. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, проводиться у вигляді тестування. 3. Проведення усної компоненти за результатами екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань. Поточний контроль (ПК) – 40 балів. Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 50 балів; усна компонента – 10 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Екзаменаційний контроль з дисципліни проводиться у вигляді виконання тестових завдань. Завдання включають запитання одного рівня складності, що охоплюють усі теми занять. На тестування виноситься 45 питань, кожне з яких оцінюється в один бал. Сумарна оцінка, яку студент може отримати за результатами семестрового контролю, складається з кількості балів, отриманої за результатами поточного контролю знань під час семестру, та кількості балів, отриманих під час екзаменаційного контролю. Максимальна оцінка, яку студент може отримати під час екзаменаційного контролю, визначається, як сума балів, що отримані студентом під час тестування та усної компоненти.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Основна 1. Інжиніринг криз та ризиків транспортних послуг: кол. моногр. / В.М. Самсонкін, І.В. Ніколаєнко, Ю.В. Булгакова та ін.: за ред. В.М. Самсонкіна та І.В. Ніколаєнко. – Київ: Талком, 2021. – 312 с. 2. Ткаченко І. О. Ризики у транспортних процесах : навч. посібник / І. О. Ткаченко ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2017. – 114 с. 3. Савчук В. П. Ризик-менеджмент. – Київ: Лабораторія, 2024. – 320 с. 4. Самсокнін В.М. Теорія безпеки на залізничному транспорті: Монографія. – Київ: Транспорт України, 2018. – 320 с. 5. Мажник Л. О. Логістика невиробничої сфери: Управління ризиками в логістиці : навчальний посібник / Л. О. Мажник, В. О. Письмак. – Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2016. – 164 с. Допоміжна Допоміжна 1. Jacyna, M. (2020). Risk Management in Transport and Logistics. Warsaw University of Technology Press. 2. Jacyna, M., Wasiak, M., & Szopa, T. (2019). Transport Systems Safety and Risk Assessment. Warsaw: WUT Faculty of Transport 3. ISO 31000:2018 – Risk Management – Guidelines. 4. ISO 31073:2022 – Risk Management – Vocabulary. 5. IEC 31010:2019 – Risk Management – Risk Assessment Techniques. 6. DIRECTIVE (EU) 2016/798 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 11 May 2016 on railway safety. 7. COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2015/1136 of 13 July 2015 amending Implementing Regulation (EU) No 402/2013 on the common safety method for risk evaluation and assessment. 8. ISO 39001:2012 – Road Traffic Safety Management Systems. 9. CEN/TS 16555-1 – Innovation Management – Managing Risk in Innovation. Інформаційні ресурси: Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Інжиніринг криз та ризиків транспортних послуг».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).