Проєктування та модернізація об'єктів підсистеми "Інфраструктура" залізничного транспорту
Спеціальність: Функціональна безпека залізничного транспорту
Код дисципліни: 7.273.01.E.015
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: к.т.н., доцент Баль Олена Миронівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК 06. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми
ЗК 07. Здатність приймати обґрунтовані рішення
ЗК 09. Здатність розробляти та управляти проєктами
ЗК 10. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт
Фахові компетентності:
ФК 01. Здатність працювати в групі над великими проєктами в галузі залізничного транспорту
ФК 02. Здатність застосовувати системний підхід до вирішення інженерних проблем в рамках спеціалізації
ФК 04. Здатність враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні та комерційні міркування, що впливають на реалізацію технічних рішень на залізничному транспорті
ФК 05. Здатність вирішувати наукові та виробничі проблеми у сфері залізничного транспорту, демонструючи розуміння ширшого міждисциплінарного інженерного контексту
ФК 07. Здатність досліджувати, аналізувати та вдосконалювати технологічні процеси залізничного транспорту відповідно до спеціалізації
Фахові компетентності лінії професійного спрямування «Інфраструктура»
ФКС 1.1. Здатність оцінювати відповідність елементів інфраструктури залізничного транспорту заданим вимогам з метою забезпечення оперативної сумісності.
ФКС 1.3 Здатність вирішувати комплексні практичні задачі для процесів життєвого циклу елементів інфраструктури залізничного транспорту із застосуванням інноваційних технологічних процесів.
Результати навчання: РН 02. Вирішувати задачі зі створення, експлуатації, утримання, ремонту та утилізації об’єктів залізничного транспорту, у тому числі на межі із суміжними галузями, інженерними науками, фізикою, екологією та економікою.
РН 04. Розробляти та пропонувати нові технічні рішення та застосовувати нові технології.
РН 06. Розробляти і впроваджувати енергозберігаючі технології.
РН 08. Знати та застосовувати необхідні методи та засоби
досліджень, розробляти та аналізувати фізичні, математичні та комп’ютерні моделі об’єктів дослідження, що стосуються створення, експлуатації та ремонту об’єктів залізничного транспорту.
РН 11. Виконувати техніко-
економічні розрахунки, порівняння та обґрунтування процесів проєктування, конструювання, виробництва, ремонту, реновації, експлуатації об’єктів залізничного транспорту відповідно до спеціалізації.
РН 15. Розробляти та оптимізувати параметри технологічних процесів, в тому числі з застосуванням автоматизованого комп’ютерного проєктування виробництва вузлів, агрегатів та систем об’єктів залізничного транспорту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Система управління безпекою на залізничному транспорті
Міжнародна залізнична термінологія та методологія вибору оптимальних рішень
Сучасні підходи до проєктування та дослідження об’єктів залізничного транспорту
Екологічна безпека та охорона праці на залізничному транспорті
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна спрямована на формування знань і навичок із проєктування, модернізації та оцінки відповідності об’єктів залізничної інфраструктури відповідно до вимог стандартів України та ЄС. Студенти опановують основи проєктування конструктивних елементів колії шириною 1520 мм та 1435 мм, інженерних споруд, систем сигналізації, централізації, блокування (СЦБ) та електропостачання. Розглядаються методи розрахунку пропускної здатності ділянок, техніко-економічної оцінки проєктів, аналізу відповідності технічним специфікаціям на взаємодію (TSI). Особлива увага приділяється впровадженню енергоефективних технологій, розробці та оптимізації технічних рішень.
Опис: Вступ до дисципліни та загальні принципи проєктування та модернізації об’єктів інфраструктури
Конструктивні елементи залізничної колії для ширини 1520 мм та 1435 мм та вимоги до проєктування
Проєктування залізничної інфраструктури з урахуванням сучасних вимог українських та європейських стандартів
Системи сигналізації, централізації та блокування (СЦБ) та електропостачання
Оцінка відповідності проєктних рішень вимогам України та ЄС
Методи оцінки економічної ефективності проєктів модернізації
Реалізація проєкту та введення його в експлуатацію
Практичні заняття: Аналіз нормативних документів України та ЄС щодо проєктування залізничної інфраструктури
Проєктування ділянок залізничної колії 1520 мм та 1435 мм відповідно до вимог TSI
Розрахунок пропускної здатності ділянки та довжини поїздів
Проєктування стрілочних переводів для ділянки з європейською шириною колії відповідно до вимог TSI
Проєктування інженерних споруд з врахуванням вимог TSI
Проєктування систем СЦБ та електропостачання відповідно до вимог TSI
Оцінка відповідності проєкту як для підсистеми Інфраструктура
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Захист практичних робіт.
2. Проведення письмового іспиту у вигляді екзаменаційних білетів, що містять три питання з різних тематичних модулів курсу. Відповіді оцінюються за критеріями повноти розкриття теми, логічності викладу, коректного використання термінології та надання обґрунтованих висновків.
3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни проводиться відповідно до робочого навчального плану у вигляді поточного та екзаменаційного контролів.
Максимальна кількість балів, яку може отримати студент денної форми навчання за результатами зазначених вище форм поточного контролю знань:
Поточний контроль
1 Оцінювання під час практичного заняття - усне опитування, виконання розрахункових та описових завдань - 45 балів (6 балів за 6 практичних занять, 1 практичне заняття - 9 балів )
Екзаменаційний контроль
2 Письмовий контроль та розрахункове завдання - письмова робота за результатами вивчення матеріалу навчальної дисципліни - 50 балів
3 Усна компонента - оцінювання повноти відповіді - 5 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Закон України від 04.07.1996 № 273/96-ВР Про залізничний транспорт
2. Національна транспортна стратегія України на період до 2030 року – Київ: Постанова КМУ від 27 грудня 2024 р. № 1550, 2024. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1550-2024-%D0%BF#Text
3. Розпорядження від 24.12.2024 № 1337-р Про схвалення Стратегії розвитку та розбудови прикордонної інфраструктури з країнами Європейського Союзу та Республікою Молдова до 2030 року і затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2024 - 2030 роках
4. ДБН В.2.3-19:2018 Споруди транспорту. Залізниці колії 1520 мм. Норми проектування.
5. ТЕХНІЧНИЙ РЕГЛАМЕНТ безпеки рухомого складу залізничного транспорту. ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1194. {Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 53 від 26.01.2022, з урахуванням змін, внесених Постановами КМ № 96 від 30.01.2024, № 692 від 13.06.2024, № 377 від 04.04.2025}
6. ТЕХНІЧНИЙ РЕГЛАМЕНТ безпеки інфраструктури залізничного транспорту ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 р. № 494. {Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 8 від 13.01.2016 № 53 від 26.01.2022, з урахуванням змін, внесених Постановами КМ № 96 від 30.01.2024, № 692 від 13.06.2024, № 377 від 04.04.2025 № 416 від 28.04.2023}
7. Положення про систему управління безпекою руху на залізничному транспорті. ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства інфраструктури України 24 грудня 2020 року № 842.
8. МОДУЛІ оцінки відповідності у сфері залізничного транспорту ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 р. № 797.
9. ДСТУ 9002:2020 Споруди транспорту. Класифікація, періодичність призначення та проведення планово-запобіжних ремонтів залізничних колій
10. ДСТУ 9001:2020 Споруди транспорту. Правила виконання та приймання робіт на лінійних об’єктах інфраструктури
11. ЦП-0269 Інструкція з улаштування та утримання колії залізниць України
12. ДСТУ Б В.2.3-29:2011 Габарити наближення будівель і рухомого складу залізниць колії 1520 (1524) мм (ГОСТ 9238-83, MOD)
13. ДСТУ-Н Б В.2.3-27:2011 Споруди транспорту. Залізниці. Визначення ширини смуги відведення
14. ДБН В.2.3-19:2018 Споруди транспорту. Залізниці колії 1520 мм. Норми проектування
15. ДБН В.2.3-19:2018 Споруди транспорту. Залізниці колії 1520 мм. Норми проектування. Поправка
16. ДБН В.2.3-22:2009 Мости та труби. Основні вимоги проектування
17. ДБН В.2.3-4:2015 заміняє таблицю В.2
18. ДБН В.2.3-6-2009 Споруди транспорту. Мости та труби. Обстеження та випробування
19. ДБН В.1.2-15:2009 Споруди транспорту. Навантаження та впливи. Мости та труби
20. ДБН В.2.3-14:2006 Споруди транспорту. Мости та труби. Правила проектування. Зі Зміною № 1
21. ДСТУ-Н Б EN 1991-2:2010 Єврокод 1. Дії на конструкції. Частина 2. Рухомі навантаження на мости. Зміна № 1 (EN 1991-2:2003, IDТ+EN 1991-02:2003/АС:2010, IDТ+NA:2013). Проект, остаточна редакція
22. ДБН В.2.3-26:2024 Мости і труби. Проєктування сталевих конструкцій
23. ДСТУ-Н Б EN 1990:2008 Єврокод. Основи проектування конструкцій. Зміна № 1 (EN 1990:2002, IDТ)
24. ДБН В.2.3-27:2023 Тунелі. Норми проєктування
25. ДСТУ 7571:2014 Рухомий склад залізниць. Норми допустимого впливу на залізничну колію шириною 1520 мм
26. Директива (ЄС) 2016/798 Європейського Парламенту та Ради від 11 травня 2016 року про безпеку на залізниці. http://data.europa.eu/eli/dir/2016/798/oj/
27. Директива (ЄС) 2016/797 Європейського Парламенту та Ради від 11 травня 2016 року про оперативну сумісність залізничної системи в Європейському Союзі. http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
28. 2010/713/ЄС: Рішення Комісії від 9 листопада 2010 року щодо модулів для процедур оцінки відповідності, придатності для використання та перевірки ЄС, які будуть використовуватися в технічних специфікаціях сумісності, прийнятих відповідно до Директиви 2008/57/ЄС Європейського Парламенту та Ради. http://data.europa.eu/eli/dec/2010/713/oj.
29. Guide for the application of the Technical Specifications for Interoperability (TSIs) In accordance with Article 19(3) of Regulation (EU) 2016/796 of the European Parliament and of the Council of 11 May 2016. https://www.era.europa.eu/system/files/2023-12/TSI_General_Guide.pdf?t=1742401633
30. Технічні специфікації взаємодії (TSI INF) щодо інфраструктури залізничної системи ЄС № 1299/2014– Офіційний текст Європейської Комісії.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Проєктування та модернізація об'єктів підсистеми "Інфраструктура" залізничного транспорту (курсовий проєкт)
Спеціальність: Функціональна безпека залізничного транспорту
Код дисципліни: 7.273.01.E.017
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна