Екологічна безпека та охорона праці на залізничному транспорті
Спеціальність: Функціональна безпека залізничного транспорту
Код дисципліни: 7.273.01.O.001
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: к.т.н. Солодяк Лілія Йосифівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК 1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК 3. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК 4. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
ЗК 5. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК 6. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК 7. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
ЗК 8. Здатність працювати в міжнародному контексті.
ЗК 9. Здатність розробляти та управляти проєктами.
Фахові компетентності:
ФК 1. Здатність працювати в групі над великими проєктами в галузі залізничного транспорту.
ФК 3. Здатність враховувати потреби користувачів і клієнтів і важливість таких питань як естетика у процесі проєктування у сфері залізничного транспорту.
ФК 4. Здатність враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні та комерційні міркування, що впливають на реалізацію технічних рішень на залізничному транспорті.
ФК 5. Здатність вирішувати наукові та виробничі проблеми у сфері залізничного транспорту, демонструючи розуміння ширшого міждисциплінарного інженерного контексту.
ФК 6. Здатність вирішувати поставлені задачі, демонструючи розуміння необхідності дотримання професійних і етичних стандартів високого рівня, а також правових рамок, що мають відношення до функціонування об’єктів залізничного транспорту України, зокрема питання персоналу, здоров'я, безпеки і ризику (у тому числі екологічного ризику).
ФК 8. Здатність приймати ефективні рішення щодо вибору матеріалів, обладнання та заходів для реалізації новітніх технологій на залізничному транспорті відповідно до спеціалізації.
ФКС 1.3 Здатність вирішувати комплексні практичні задачі для процесів життєвого циклу елементів інфраструктури залізничного транспорту із застосуванням інноваційних технологічних процесів.
ФКС 2.3 Здатність вирішувати комплексні практичні задачі для процесів життєвого циклу рухомого складу залізниць із застосуванням інноваційних технологічних процесів і забезпечувати свою складову функціональної безпеки залізничного транспорту.
Результати навчання: РН 2. Вирішувати задачі зі створення, експлуатації, утримання, ремонту та утилізації об’єктів залізничного транспорту, у тому числі на межі із суміжними галузями, інженерними науками, фізикою, екологією та економікою.
РН 7 Організувати та керувати роботою первинного виробничого, проєктного або дослідницького підрозділу.
РН 9 Вміти передавати свої знання, рішення і підґрунтя їх прийняття фахівцям і неспеціалістам в ясній і однозначній формі, представляти підсумки виконаної роботи у вигляді звітів, рефератів, наукових статей, доповідей і заявок на винаходи.
РН 10 Керувати технологічними процесами у відповідності з посадовими обов’язками, забезпечувати технічну безпеку виробництва в сфері своєї професійної діяльності.
РН 12 Знати та визначати можливі ризики, забезпечувати особисту безпеку та безпеку інших людей у сфері професійної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Перелік наступних навчальних дисциплін
ВБ2.2 Оцінка функціональної безпеки систем залізничного сполучення
ВБ3.3 Проєктування та модернізація об’єктів підсистеми «Рухомий склад» залізничного транспорту
СК2.7 Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Екологічна безпека та охорона праці на залізничному транспорті» є обов’язковою дисципліною.
Проблема забезпечення екологічної безпеки є закономірним наслідком змін в навколишньому природному середовищі, які спостерігаються під впливом господарської діяльності суспільства. Ці зміни охопили усю планету і подалі розвиваються у напрямі погіршення умов існування людства та інших живих організмів. Ознаки погіршення якості навколишнього природного середовища мають місце повсюди. Техногенні аварії та катастрофи свідчать про стійку тенденцію зростання надзвичайних ситуацій. Гострота проблеми потребує екологізації економічної діяльності суспільства на основі системного підходу, вивчення екологічного мистецтва, підготовки фахівців екологічного профілю. Саме у цьому є призначення розділу дисципліни «Екологічна безпека».
Розділ «Охорона праці на залізничному транспорті» об’єднує систему знань і навиків з охорони праці під час діяльності на об’єктах господарювання і побуті. Дисципліна покликана сформувати в майбутніх фахівців знання, навики і вміння щодо фунціонування системи охорони праці в підрозділах залізничного транспорту, стану і проблем безпеки згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами.
Навчальна дисципліна передбачає вивчення питань з охорони праці відповідно до особливостей професійності діяльності майбутніх фахівців. Виклад дисципліни включає питання основ електробезпеки, пожежної безпеки, питання гігієни праці та виробничої санітарії на підприємствах, а також законодавчу базу з питань охорони праці.
Вивчення дисципліни дає теоретичні знання з основ взаємодії людини з навколишнім середовищем і виробництвом, формує вміння аналізувати умови перебування та приймати адекватні рішення щодо екологічної та особистої безпеки, збереження здоров’я та життя персоналу і населення, а також виховує гуманне світосприйняття і відношення до навколишнього середовища і людини.
Опис: Назви тем лекційних занять
Поняття та інструментарій екологічної безпеки.
Екологічні кризи та екологічні катастрофи, їх класифікація
Екологічна безпека як складова національної безпеки
Характерні особливості сучасних і майбутніх надзвичайних ситуацій, аварій та катастроф.
Екологічна безпека та сталий розвиток людства
Радіаційна безпека та принципи радіаційного захисту
Нормування екологічної безпеки суб’єктів інфраструктури транспорту
Вплив інфраструктури залізничного транспорту на навколишнє середовище
Міжнародні норми в галузі охорони праці. Законодавство України про охорону праці.
Система управління охороною праці на залізничному транспорті
Виробничий травматизм та професійні захворювання
Розслідування нещасних випадків на виробництві
Об’єкти підвищеної небезпеки. Безпека при вантажно-розвантажувальних роботах
Основні заходи пожежної профілактики на галузевих об’єктах.
Електробезпека на підприємствах залізничного транспорту
Назви тем практичних занять
Розрахунок зборів за забруднення навколишнього середовища.
Аналіз впливу циркулярної економіки на екологічну безпеку галузі.
Розрахунок втрат підприємства у зв’язку з нещасним випадком на виробництві
Визначення чисельності працівників служби охорони праці
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Захист звітів з практичних робіт шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи.
2. Проведення письмового екзаменаційного контролю за результатами вивчення дисципліни, який складається з теоретичних завдань.
3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни проводиться відповідно до робочого навчального плану у вигляді поточного та екзаменаційного контролів.
Поточний контроль
1. Оцінювання під час практичних занять Усне опитування, виконання розрахункових та описових завдань. 40 балів
Екзаменаційний контроль
2 Письмовий контроль Письмова робота за результатами вивчення матеріалу навчальної дисципліни 50 балів
3 Усна компонента Оцінювання повноти відповіді 10 балів
Разом 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Рекомендована література
1. Концепція (основи державної політики) національної безпеки України: постанова Верховної Ради України від 16 січня 1997 року № 3/97-ВР // Відомості Верховної Ради України. – 1997. – № 10. – Ст. 85.
2. Кузьмина В. А. Екологічна безпека: конспект лекцій. Одеса: Одеський державний екологічний університет, 2020. 124 с3. Національна доповідь про стан техногенної та природної безпеки в Україні у 2003 році. К.: 2004. 435 с.
3. Основні напрямки державної політики України у галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки: постанова Верховної Ради України від 5 березня 1998 року № 188/98-ВР // Відомості Верховної Ради України. – 1998. – № 13. – Ст. 241.
4. Про залізничний транспорт: закон України від 4 липня 1996 року № 273/96-ВР // Відомості Верховної Ради України. – 1996. – № 40. – Ст. 183.
5. Екологічна безпека України: аналіз, оцінка та державна політика / А.Б. Качинський, Г. А. Хміль. – К.: НІСД, 1997. – 127 с.
6. Хіміч О. Екологічна безпека як елемент національної безпеки / О. Хіміч // Право України. – 2002. – № 11. – С. 44-47.
7. Про перелік видів діяльності та об’єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку: постанова Кабінету Міністрів України від 27 липня 1995 року № 554 // Урядовий кур’єр. – 1995. – 13 серпня. – С. 8.
8. Декларація про державний суверенітет України: прийнята Верховною Радою Української РСР 16 липня 1990 року № 55-ХІІ // Відомості Верховної Ради Української РСР. – 1990. – № 3. – Ст. 429.
9. Про внесення змін до Закону України “Про охорону атмосферного повітря”: закон України від 21 червня 2001 року № 2556-ІІІ // Відомості Верховної Ради України. – 2001. – № 48. – Ст. 252.
10. Порядок розроблення та затвердження нормативів вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах та впливу фізичних факторів пересувних джерел забруднення атмосферного повітря: постанова Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 року № 303 // Офіційний вісник України. – 2002. – № 12. – Ст. 575.
11. Порядок встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища i стягнення цього збору: постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 1 березня 1999 року № 303 // Офіційний вісник України. – 1999. – №9. – Ст. 347.
12. Шмандій В.М., Некос В.Ю. Екологічна безпека: Підручник. – Х.: НВФ «Екограф», 2008. 436 с.
13. Про охорону праці : Закон України від 21.11.2002 р. // Відомості Верховної ради. – 2003. – № 2. – С. 10.
14. НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці». Наказ Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 № 15.
15. НПАОП 0.00-4.21-04 «Типове положення про службу охорони праці». Наказ Держнаглядохоронпраці від 15.11.2004 р. № 255.
16. Русаловський А. В. Правові та організаційні питання охорони праці: Навч. посіб. – 4-те вид., допов. і перероб. – К.: Університет «Україна», 2009. – 295 с.
17. Охорона праці: навч. посіб. / З.М. Яремко, С.В. Тимошук, О.І. Третяк, Р.М. Ковтун; за ред. проф. З.М. Яремка. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2010. – 374 с. 18. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці. Курс лекцій. Практикум: Навч. посіб. – Суми: Університетська книга, 2009. – 540 с.
19. Кобець О. В., Митрофанов В. В., Діданов В. І. Основи охорони праці на залізничному транспорті: Навч. посіб. — К.: «Видавництво Дельта», 2008.— 392 с.
20. Охорона праці та промислова безпека: Навч. посіб. / К. Н. Ткачук, В. В. Зацарний, Р. В. Сабарно, С. Ф. Каштанов, Л. О. Мітюк, Л. Д. Третьякова, К. К.Ткачук, А. В. Чадюк. За ред. К. Н. Ткачука і В. В. Зацарного. – К.: “Лібра”, 2009 – 342 с.
21. Охорона праці (Законодавство. Організація роботи): Навч. посіб. / За заг. ред. к.т.н., доц. І. П. Пістуна. – Львів: “Тріада плюс”, 2010. – 648 с.
22. Охорона праці: Навч. посібн. / В.П. Кучерявий, Е.Ю. Павлюк, А.Д, Кузин А.Д., С.В.Кучерявий, за ред.. В.П. Кучерявого. - Львів: Оріяна-Нова, 2007. – 368 с.
23. Пістун І.П. Охорона праці (людський чинник): Навч.посібн./ І.П. Пістун, І.І.Кельман, Є.К. Вільковський. - Львів: Афіша, 2008. – 304с
24. Лесенко Г.Г. Довідник з охорони праці для керівників та спеціалістів (практичні рекомендації) / Г.Г. Лесенко. – К.: Основа, 2008. – 288 с.
Методичні вказівки до виконання практичних робіт:
1. Охорона праці (практикум): Навч. посіб. / За заг. ред.. к.т.н., доц.. І. П. Пістуна. – Львів: «Тріада плюс», 2011 – 436 с.
2. Практикум з охорони праці. Навчальний посібник. О. К. Шуаібов – Ужгород, Ужгородський національний університет, -2007, - 280 с.
Інформаційні ресурси
1. Департамент екологічної безпеки http://www.menr.gov.ua/content/category/308
2. Нормативно-законодавча база http://zakon.rada.gov.ua
3. Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року: Закон України від 28 лютого 2019 р. № 2697-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2697-19#Text
4. Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Екологічна безпека та охорона праці на залізничному транспорті».
5. http://www.dnop.kiev.ua Офіційний сайт Держгірпромнагляду.
6. http://www.mon.gov.ua Офіційний сайт Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.
7. http://www.mns.gov.ua Офіційний сайт Міністерства надзвичайних ситуацій України.
8. http://www.social.org.ua Офіційний сайт Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.
9. http://portal.rada.gov.ua - Офіційний веб-сайт Верховної Ради України.
10. http://www.nau.ua Інформаційно-пошукова правова система «Нормативні акти України (НАУ)».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).