Система управління безпекою на залізничному транспорті
Спеціальність: Функціональна безпека залізничного транспорту
Код дисципліни: 7.273.01.O.003
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: к.т.н., доцент Баль Олена Миронівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК 01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК 03. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК 04. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
ЗК 05. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК 07. Здатність приймати обґрунтовані рішення
ЗК 08. Здатність працювати в міжнародному контексті
Фахові компетентності:
ФК 01. Здатність працювати в групі над великими проектами в галузі залізничного транспорту
ФК 03. Здатність враховувати потреби користувачів і клієнтів і важливість таких питань як естетика у процесі проєктування у сфері залізничного транспорту.
ФК 04. Здатність враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні та комерційні міркування, що впливають на реалізацію технічних рішень на залізничному транспорті
ФК 06. Здатність вирішувати поставлені задачі, демонструючи розуміння необхідності дотримання професійних і етичних стандартів високого рівня, а також правових рамок, що мають відношення до функціонування об’єктів залізничного транспорту України, зокрема питання персоналу, здоров'я, безпеки і ризику (у тому числі екологічного ризику)
ФК 08. Здатність приймати ефективні рішення щодо вибору матеріалів, обладнання та заходів для реалізації новітніх технологій на залізничному транспорті відповідно до спеціалізації.
Результати навчання: РН 12. Знати та визначати можливі ризики, забезпечувати особисту безпеку та безпеку інших людей у сфері професійної діяльності.
РН 13. Використовувати у сфері професійної діяльності системи якості і сертифікації продукції.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Проєктування та модернізація об’єктів підсистеми «Інфраструктура» залізничного транспорту
Проєктування та модернізація об’єктів підсистеми «Рухомий склад» залізничного транспорту
Оцінка функціональної безпеки систем залізничного сполучення
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення навчальної дисципліни студент набуває теоретичних і практичних знань щодо сучасних підходів до організації системи управління безпекою (SMS) на залізничному транспорті відповідно до вимог Європейського Союзу та України. Розглядаються основні нормативно-правові акти ЄС, що регламентують безпеку залізничного транспорту, зокрема Директива (EU) 2016/798 про безпеку залізничного транспорту, Директива (EU) 2016/797 щодо інтероперабельності залізничної системи, технічні специфікації взаємодії (TSI) та інші регламенти. Також розглядаються основні українські нормативно-правові документи: Технічні регламенти безпеки інфраструктури та рухомого складу залізничного транспорту та ін.
У рамках дисципліни студенти вивчають принципи управління безпекою, кризового менеджменту та оцінки безпеки на залізничному транспорті. Значна увага приділяється методам оцінки відповідності та сертифікації залізничних підприємств та об'єктів інфраструктури, ролі нотифікованих і призначених органів та процедур аудиту.
Практичні заняття спрямовані на набуття навичок оцінки відповідності аналізу випадків аварій, розробки заходів щодо підвищення рівня безпеки, а також ознайомлення з сучасними цифровими інструментами управління безпекою. Студенти отримують практичний досвід застосування методик оцінки відповідності в системі управління безпекою, проведення розслідувань аварійних ситуацій та оцінки ефективності заходів із запобігання інцидентам.
Курс сприяє формуванню комплексного розуміння функціонування системи управління безпекою на залізничному транспорті та підготовці студентів до професійної діяльності у сфері залізничної безпеки, сертифікації та управління інфраструктурними ризиками.
Опис: Вступ до управління безпекою на залізничному транспорті в ЄС.
Нормативно-правова база ЄС щодо безпеки та інтероперабельності залізничного транспорту.
Стандарти безпеки залізничного транспорту ЄС.
Єдиний європейський залізничний простір.
Структура системи управління безпекою (SMS) в ЄС.
Управління ризиками в системі безпеки залізничного транспорту ЄС.
Сертифікація та оцінка відповідності в системі управління безпекою.
Використання автоматизованих систем у забезпеченні безпеки.
Оцінка відповідності вимогам TSI.
Людський фактор у забезпеченні безпеки залізничного транспорту.
Кризове управління та аварійна готовність.
Аудит та авторизація у залізничній системі ЄС.
Інновації та цифрові технології в управлінні безпекою.
Інтеграція стандартів безпеки та інтероперабельності ЄС в українську залізничну систему.
Практичні заняття:
Огляд нормативних актів ЄС з безпеки залізничного транспорту.
Огляд нормативних актів ЄС з інтероперабельності залізничного транспорту.
Практичне застосування модулів оцінки відповідності в ЄС та Україні для залізничного транспорту
Оцінка відповідності умовного проекту вимогам TSI.
Оцінка відповідності складника інтероперабельності вимогам TSI.
Оцінка відповідності підсистеми на стадії виробництва вимогам TSI.
Оцінка відповідності за вимогами Технічного регламенту безпеки інфраструктури залізничного транспорту
Оцінка відповідності за вимогами Технічного регламенту безпеки рухомого складу залізничного транспорту
Аналіз випадків аварій на залізничному транспорті в ЄС та в Україні
Розробка плану управління ризиками відповідно до стандартів ЄС.
Оцінка людського фактору в умовній ситуації транспортної події на залізничному транспорті.
Розробка програми підготовки персоналу відповідно до стандартів ЄС
Оцінка ефективності існуючої SMS на залізничному підприємстві.
Аналіз кращих практик впровадження SMS у ЄС та розробка рекомендацій для впровадження стандартів ЄС в Україні.
Презентація проекту інтеграції безпекових стандартів ЄС в умовах українського підприємства.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Захист практичних робіт.
2. Проведення письмового іспиту у вигляді екзаменаційних білетів, що містять три питання з різних тематичних модулів курсу. Відповіді оцінюються за критеріями повноти розкриття теми, логічності викладу, коректного використання термінології та надання обґрунтованих висновків.
3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни проводиться відповідно до робочого навчального плану у вигляді поточного та екзаменаційного контролів.
Максимальна кількість балів, яку може отримати студент денної форми навчання за результатами зазначених вище форм поточного контролю знань:
Поточний контроль
1 Оцінювання під час практичного заняття - усне опитування, виконання розрахункових та описових завдань - 45 балів (3 бали за кожне практичне заняття)
Екзаменаційний контроль
2 Письмовий контроль та розрахункове завдання - письмова робота за результатами вивчення матеріалу навчальної дисципліни - 50 балів
3 Усна компонента - оцінювання повноти відповіді - 5 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 2. Директива (ЄС) 2016/798 Європейського Парламенту та Ради від 11 травня 2016 року про безпеку на залізниці. http://data.europa.eu/eli/dir/2016/798/oj/
3. Директива (ЄС) 2016/797 Європейського Парламенту та Ради від 11 травня 2016 року про оперативну сумісність залізничної системи в Європейському Союзі. http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
4. Делегований регламент Комісії (ЄС) 2018/762 від 8 березня 2018 року про встановлення загальних методів безпеки щодо вимог до системи управління безпекою відповідно до Директиви (ЄС) 2016/798 Європейського Парламенту та Ради та про скасування Регламентів Комісії (ЄС) № 1158/2010 та (ЄС) № 1169/2010. http://data.europa.eu/eli/reg_del/2018/762/oj.
5. Імплементаційний регламент Комісії (ЄС) 2020/572 від 24 квітня 2020 року щодо структури звітності, якої слід дотримуватися для звітів про розслідування залізничних аварій та інцидентів. http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2020/572/oj.
6. Директива Ради 89/391/ЄЕС від 12 червня 1989 року про запровадження заходів для заохочення покращення безпеки та здоров’я працівників на роботі. http://data.europa.eu/eli/dir/1989/391/oj
7. 010/713/ЄС: Рішення Комісії від 9 листопада 2010 року щодо модулів для процедур оцінки відповідності, придатності для використання та перевірки ЄС, які будуть використовуватися в технічних специфікаціях сумісності, прийнятих відповідно до Директиви 2008/57/ЄС Європейського Парламенту та Ради. http://data.europa.eu/eli/dec/2010/713/oj.
8. Guide for the application of the Technical Specifications for Interoperability (TSIs) In accordance with Article 19(3) of Regulation (EU) 2016/796 of the European Parliament and of the Council of 11 May 2016. https://www.era.europa.eu/system/files/2023-12/TSI_General_Guide.pdf?t=1742401633
9. Імплементаційний регламент Комісії (ЄС) 2018/545 від 4 квітня 2018 року, що встановлює практичні механізми для отримання дозволу на використання залізничного транспортного засобу та процесу отримання дозволу на тип залізничного транспортного засобу відповідно до Директиви (ЄС) 2016/797 Європейського Парламенту та Ради. http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/545/oj.
10. Імплементаційний регламент Комісії (ЄС) 2018/763 від 9 квітня 2018 року про встановлення практичних заходів для видачі єдиних сертифікатів безпеки залізничним підприємствам відповідно до Директиви (ЄС) 2016/798 Європейського Парламенту та Ради та про скасування Регламенту Комісії (ЄС) № 653/2007. http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/763/oj
11. Імплементаційний регламент Комісії (ЄС) № 402/2013 від 30 квітня 2013 року про загальний метод безпеки для оцінки ризику та скасування Регламенту (ЄС) № 352/2009 . http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2013/402/oj
12. Положення про систему управління безпекою руху на залізничному транспорті. ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства інфраструктури України 24 грудня 2020 року № 842.
13. ТЕХНІЧНИЙ РЕГЛАМЕНТ безпеки рухомого складу залізничного транспорту. ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1194
14. ТЕХНІЧНИЙ РЕГЛАМЕНТ безпеки інфраструктури залізничного транспорту ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 р. № 494.
15. МОДУЛІ оцінки відповідності у сфері залізничного транспорту ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 р. № 797.
16. ДСТУ EN IEC 31010:2022 Керування ризиками - методи оцінки ризиків (EN IEC 31010:2019, IDT; IEC 31010:2019, IDT).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).