Технічна та експлуатаційна сумісність підсистеми "Інфраструктура" колій 1520 мм і 1435 мм
Спеціальність: Функціональна безпека залізничного транспорту
Код дисципліни: 7.273.01.E.016
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: PhD, доцент Кравець Іван Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійній діяльності у сфері залізничного транспорту відповідно до спеціалізації або у процесі подальшого навчання із застосуванням положень, теорій та методів природничих, технічних, інформаційних та соціально-економічних наук, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК 01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК 03. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій
ЗК 05. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел
ЗК 06. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми
ЗК 07. Здатність приймати обґрунтовані рішення
ЗК 08. Здатність працювати в міжнародному контексті
ЗК 10. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт
Фахові компетентності спеціальності (ФК)
1. Здатність застосовувати системний підхід до вирішення інженерних проблем в рамках спеціалізації (ФК 2.).
2. Здатність вирішувати наукові та виробничі проблеми у сфері залізничного транспорту, демонструючи розуміння ширшого міждисциплінарного інженерного контексту (ФК 5).
3. Здатність досліджувати, аналізувати та вдосконалювати технологічні процеси залізничного транспорту відповідно до спеціалізації (ФК 7).
4. Здатність приймати ефективні рішення щодо вибору матеріалів, обладнання та заходів для реалізації новітніх технологій на залізничному транспорті відповідно до спеціалізації (ФК 8).
Фахові компетентності спеціалізації (ФКС)
1. Здатність оцінювати відповідність елементів інфраструктури залізничного транспорту заданим вимогам з метою забезпечення оперативної сумісності (ФКС 1.1).
Результати навчання: ПРН 2. Вирішувати задачі зі створення, експлуатації, утримання, ремонту та утилізації об’єктів залізничного транспорту, у тому числі на межі із суміжними галузями, інженерними науками, фізикою, екологією та економікою.
ПРН 04. Розробляти та пропонувати нові технічні рішення та застосовувати нові технології.
ПРН 09. Вміти передавати свої знання, рішення і підґрунтя їх прийняття фахівцям і неспеціалістам в ясній і однозначній формі, представляти підсумки виконаної роботи у вигляді звітів, рефератів, наукових статей, доповідей і заявок на винаходи.
ПРН 12. Знати та визначати можливі ризики, забезпечувати особисту безпеку та безпеку інших людей у сфері професійної діяльності.
ПРН 14. Розраховувати характеристики об’єктів залізничного транспорту відповідно до спеціалізації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні та супутні навчальні дисципліни:
Структура залізничного транспорту: система та її підсистеми
Міжнародна залізнична термінологія та методологія вибору оптимальних рішень
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи
Виконання та захист бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни здобувач набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо: принципів взаємодії та гармонізації залізничної інфраструктури на стику колій різної ширини. У межах курсу розглядаються технічні, нормативні та експлуатаційні аспекти забезпечення сумісності різних складових підсистеми Інфраструктура (інженерних споруд, колійного розвитку, систем сигналізації, централізації та блокування, а також контактної мережі) на міжнародних транспортних коридорах. Технічні рішення для стикування різних стандартів залізничної мережі, методам адаптації рухомого складу, а також інноваційним технологіям у сфері залізничного транспорту.
Магістри здобудуть знання про основи міждержавної координації, адаптацію інфраструктури до сучасних вимог, питання ефективності та безпеки перевезень на стиках залізничних мереж. Це сприятиме підготовці висококваліфікованих фахівців для забезпечення безперервності та оптимізації міжнародних перевезень.
Опис: В курсі планується вивчити наступні теми:
1. Вступ до курсу. Системи залізничної інфраструктури різних колійних просторів.
2. Розвиток та особливості залізничних мереж 1520 мм і 1435 мм.
3. Технічні параметри та стандарти залізничної колії.
4. Стрілочні переводи та колійні з’єднання.
5. Системи змінної ширини колії: інженерні рішення та технології.
6. Колійні конструкції та адаптація інфраструктури.
7. Взаємодія колеса і рейки: технічні аспекти та сумісність.
8. Електрифікація та енергопостачання на сумісних ділянках.
9. Системи сигналізації та управління рухом поїздів.
10. Організація перевезень у зоні змішаної колії.
11. Перехідні вузли між коліями 1520 мм та 1435 мм.
12. Зарубіжний досвід забезпечення сумісності інфраструктури.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Захист звітів до практичних робіт шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи.
2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань.
3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 40 балів.
Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 50 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Даніленко Е.І. Залізнична колія [Текст]: підручник для вищих навчальних закладів (у 2-х томах) / Е. І. Даніленко Київ, Інпрес, 2010. 1 том- 528 с., 2 том - 456 с.
2. Державні будівельні норми України. Споруди транспорту. Залізниці колії 1520 мм. Норми проектування. ДБН В.2.3-19-2018 [Текст] – К.: Мінрегіон України, 2018. – 129 с. 2. Державний стандарт України Основи та пiдвалини будинкiв i споруд ДСТУ Б В.2.1-2-96 [Текст] – К.: Державний комiтет України у справах мiстобудування i архiтектури , 1997. – 51 с.
3. Правила розрахунків залізничної колії на міцність і стійкість. ЦП-0117 [Текст] Затв.: Наказ Мінтрансу та зв’язку України від 13.12.2004, №960-ЦЗ/ Мін-во трансп. та зв’язку України. – К., 2004. –170 с.
4. Інструкція з улаштування та утримання колії залізниць України. ЦП-0269, [Текст] Затв. наказом Укрзалізниці від 01.03.2012 №072-Ц, К.: «НВП Поліграфсервіс», 2012. –456с. 5. Технічні вказівки по улаштуванню, укладанню, ремонту і утриманню безстикової колії на залізницях України ЦП-0266, [Текст]. Затв. наказом Укрзалізниці від 01.02.2012 №033-Ц, К.: «НВП Поліграфсервіс», 2012. -150 с.
5. Положення про проведення планово-запобіжних ремонтно-колійних робіт на залізницях Украйни. [Текст]/ ЦП-0287 від 01.04.2015 – К., 2015. – 45 с.
6. Commission Regulation (EU) No 1299/2014 of 18 November 2014 on the technical specifications for interoperability relating to the infrastructure subsystem of the rail system in the European Union
7. Конспект лекцій. – рукопис.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).