Міжнародна залізнична термінологія та методологія вибору оптимальних рішень

Спеціальність: Функціональна безпека залізничного транспорту
Код дисципліни: 7.273.01.O.002
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: Кузишин Андрій Ярославович - доктор філософії за спеціальністю 273 "Залізничний транспорт", доцент кафедри ЗТ
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ґрунтовно засвоїти міжнародну залізничну термінологію, враховуючи нормативні документи країн Європейського Союзу, опанувати методи прийняття рішень у різних умовах надання вхідної інформації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійній діяльності у сфері залізничного транспорту відповідно до спеціалізації або у процесі подальшого навчання із застосуванням положень, теорій та методів природничих, технічних, інформаційних та соціально-економічних наук, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальних: 1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності (ЗК1). 2. Здатність спілкуватися іноземною мовою (ЗК2). 3. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні (ЗК4). 4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК5). 5. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми (ЗК6). 6. Здатність приймати обґрунтовані рішення (ЗК7). 7. Здатність розробляти та управляти проектами (ЗК9). 8. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт (ЗК10). Фахових: 1. Здатність працювати в групі над великими проектами в галузі залізничного транспорту (ФК1). 2. Здатність застосовувати системний підхід до вирішення інженерних проблем в рамках спеціалізації (ФК2). 3. Здатність враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні та комерційні міркування, що впливають на реалізацію технічних рішень на залізничному транспорті (ФК4). 4. Здатність вирішувати наукові та виробничі проблеми у сфері залізничного транспорту, демонструючи розуміння ширшого міждисциплінарного інженерного контексту (ФК5). 5. Здатність досліджувати, аналізувати та вдосконалювати технологічні процеси залізничного транспорту відповідно до спеціалізації (ФК7). 6. Здатність приймати ефективні рішення щодо вибору матеріалів, обладнання та заходів для реалізації новітніх технологій на залізничному транспорті відповідно до спеціалізації (ФК8). Фахових компетентностей ліній професійного спрямування: 1. Здатність вирішувати комплексні практичні задачі для процесів життєвого циклу елементів інфраструктури залізничного транспорту із застосуванням інноваційних технологічних процесів (ФКС1.3). 2. Здатність вирішувати комплексні практичні задачі для процесів життєвого циклу рухомого складу залізниць із застосуванням інноваційних технологічних процесів і забезпечувати свою складову функціональної безпеки залізничного транспорту (ФКС2.3).
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент набуває здатності продемонструвати такі результати навчання: – вільно презентувати та обговорювати наукові результати державною мовою та англійською або однією з мов країн Європейського Союзу в усній та письмовій формах; – розробляти і впроваджувати енергозберігаючі технології; – організувати та керувати роботою первинного виробничого, проектного або дослідницького підрозділу; – знати та застосовувати необхідні методи та засоби досліджень, розробляти та аналізувати фізичні, математичні та комп’ютерні моделі об’єктів дослідження, що стосуються створення, експлуатації та ремонту об’єктів залізничного транспорту; – виконувати техніко-економічні розрахунки, порівняння та обґрунтування процесів проектування, конструювання, виробництва, ремонту, реновації, експлуатації об’єктів залізничного транспорту відповідно до спеціалізації; – розробляти та оптимізувати параметри технологічних процесів, в тому числі з застосуванням автоматизованого комп’ютерного проектування виробництва вузлів, агрегатів та систем об’єктів залізничного транспорту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Іноземна мова за професійним спрямуванням. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Технічна та експлуатаційна сумісність підсистеми «Інфраструктура» колій 1520 мм і 1435 мм. Оцінка функціональної безпеки систем залізничного сполучення. Проектування та модернізація об’єктів підсистеми «Інфраструктура» залізничного транспорту. Технічна та експлуатаційна сумісність підсистеми «Рухомий склад» колії 1520 мм і 1435 мм. Динамічна поведінка рухомого складу: моделювання та прогнозування. Проектування та модернізація об’єктів підсистеми «Рухомий склад» залізничного транспорту.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо опанування залізничної міжнародної термінології, що застосовується у нормативних документах для різних підсистем залізничного транспорту, формування комплексних систематизованих знань з сучасної прикладної математики, комп’ютерних наук, інформатики, що лежать в основі процесу прийняття рішення, тобто вирішення проблем вибору найкращої з декількох можливих альтернатив в умовах ризику та невизначеності наявних даних.
Опис: Лекційні заняття: - особливості міжнародної залізничної термінології у TSI “Energy”; - особливості міжнародної залізничної термінології у TSI “Locomotives and Passengers”; - особливості міжнародної залізничної термінології у TSI “Infrastructure”; - особливості міжнародної залізничної термінології у TSI “Noise”, “Freight Wagons”, “Safety in Railway Tunnels”; - особливості міжнародної залізничної термінології у TSI “Control Command and Signalling”, “Persons with Disabilities and with Reduced Mobility”, “Operation and Traffic Management”, “Telematics Applications for Passenger service”; - європейські оператори залізничного транспорту; - методи та засоби прийняття рішень; - неформальні методи прийняття рішень; - прийняття рішень в умовах ризику та повної невизначеності; - методи прийняття управлінських рішень; - методи прогнозування при розробці управлінських рішень; - розвиток методу аналізу ієрархій як механізму вибору інвестиційного проєкту на підприємстві. Практичні заняття: - опанування залізничної міжнародної термінології, яка застосовується в Technical Specifications for Interoperability; - опанування залізничної міжнародної термінології, яка застосовується в Directive; - опанування залізничної міжнародної термінології, яка застосовується в Glossary; - опанування залізничної міжнародної термінології, яка застосовується в Recommendation and Decision; - метод експертних оцінок; - розрахунок критеріїв невизначеності при заданих матрицях виграшів та ризиків; - метод аналізу ієрархій; - методи обробки та узагальнення експертної інформації.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів з практичних робіт шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи. 2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань. 3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів за видами навчальної роботи студента. Поточний контроль (ПК): - практичні заняття 40 балів; Екзаменаційний контроль: - письмова компонента 50 балів; - усна компонента 10 балів. Разом з дисципліни 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Практикум з теорії прийняття рішень: навч. посіб. / Автор-уклад.: О.В. Присяжнюк - Кропивницький: ЦДПУ імені В. Винниченка, 2018. – 76 с. 2. Стрілець В. Є. Методи прийняття рішень : практикум. У 2-х частинах. Частина 1 [Електронне видання] / В. Є. Стрілець, Н. С. Бакуменко, С. І. Шматков. – Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2024. Рекомендована література Базова 1. Agency railway terminology collection. 2. Моделі та методи прийняття рішень: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. Ф. Волошин, С. О. Мащенко. – 2-ге вид., перероб. та допов. – К. : Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2010. – 336 с. 3. Катренко А. В. Теорія прийняття рішень : підручник з грифом МОН / А. В. Катренко, В. В. Пасічник, В. П. Пасько – К. : Видавнича група BHV, 2009. – 448 с. Допоміжна 1. Теорія прийняття рішень [текст]: підручник. / За заг. ред. Бутка М. П. [М. П. Бутко, І. М. Бутко, В. П. Мащенко та ін.] – К. : «Центр учбової літератури», 2018. – 360 с. Інформаційні ресурси 1. Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Міжнародна залізнична термінологія та методологія вибору оптимальних рішень».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).