Психологія травми
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.O.005
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Канд. психол. наук Шамлян К.М.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: В результаті навчання за курсом студенти повинні:знати:-предметне поле і основні методологічні принципи психології організацій та управління персоналом; -сучасні теоретичні моделі, прийняті в психології організацій та управління персоналом; -основні закономірності психологічного супроводу становлення і росту організації;зміст і механізмі організаційного розвитку.вміти:
- аналізувати і систематизувати наукові дослідження в області психології організацій та управління персоналом;
- адекватно використовувати понятійний апарат; орієнтуватися у застосуванні діагностичного інструментарію, прийнятого в психології організацій та управління персоналом; -здійснювати вибір методів для психологічного забезпечення функціонування організаційних структур і відповідного супроводу процесу організаційного розвитку та управління персоналом.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Основи психологічного консультування; Основи психотерапії;
кореквізити: Психоаналітичні теорії
Короткий зміст навчальної програми: Зміст курсу передбачає наступні теми для вивчення: методологічні аспекти психології організацій та управління персоналом; соціально-психологічні аспекти управлінням персоналом: лідерство та керівництво в організації, особистість підлеглого; організаційна та корпоративна культура, соціально-психологічні особливості організаційних комунікацій, соціально-психологічний клімат та конфлікти в організаціях; людина і організація: адаптація, абсентеїзм, плинність кадрів і відданість організації, мотивація, задоволеність роботою та стимулювання персоналу; здоров’я, безпека та благополуччя працівника; психологічна служба організації: діагностична, корекційно-розвивальна, консультативна робота організаційних психологів.Викладання дисципліни здійснюється шляхом читання лекцій, проведення практичних занять, індивідуальної роботи, а також самостійної підготовки студентів. Завершується викладання дисципліни для студентів заліком.
Методи та критерії оцінювання: В результаті вивчення навчальної дисципліни студенти повинні:
- знати основні положення і поняття психології травми;
- знати теоретичні підходи до розуміння механізмів і перебігу психічної травми;
- знати види психічних травм, чинники і наслідки психічної травматизації;
- знати та уміти визначати критерії діагностики ПТСР і комплексного ПТСР;
- знати концепції психотерапії психічної травми;
- уміти надавати психологічну допомогу психотравмованим особам, добирати адекватні методи психотерапевтичної роботи з ними.
Зміст навчальної дисципліни представлений такими темами:
1. Психологія травми: історія вивчення, основні поняття.
2. Перша психоаналітична теорія неврозу – теорія травми.
3. Концепції і теорії психічної травми.
4. Види психічних травм.
5. Стрес, ПТСР, комплексний ПТСР внаслідок психічної травми: критерії діагностики та базові принципи психологічної допомоги.
6. Дитячі травми. Насильство над дітьми: види, соціально-психологічні чинники та наслідки психічної травматизації.
7. Насильство над жінками. Психічні травми внаслідок сексуального насилля.
8. Концепції психотерапії психічної травми.
9. Кататимно-імагінативна психотерапія у лікуванні психічної травми.
Форми та методи навчання: лекції, практичні заняття, консультації, самостійна робота.
Методи і критерії оцінювання:
• робота на практичних заняттях: усне опитування, доповіді, аналіз випадків, інтерактивні вправи, дискусії (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, залік): письмова форма (60%)
Рекомендована література: Рекомендована література
1. Малкина-Пых И. Г. Экстремальные ситуации. – М.: Изд-во Эксмо, 2005. – 960 с.
2. Лисеная А. М. Психическая травма и пути ее преодоления // «Психология переживаний», за ред. А. С. Качарян, А. М.Лисеная. – Х: ХНУ
3. Донна Джексон Наказава. Осколки детских травм http://loveread.ec/read_book.php?id=72770&p=1)
4. «Насильство щодо дітей в Укрїні. Всеукраїнське опитування громадської думки» / за ред. С. Павлиш, Т. Журавель. -- К.:, вид-во ФОП Клименко, 2015. -- 146 с. / https://rm.coe.int/poll-druk1-2-/168075de65
5. Дж.Герман. Психологічна травма та шлях до одужання: наслідки насильства – від знущань у сім’ї до політичного терору . – Львів, Видавництво Старого Лева, 2019. – 424с.
6. Лейбин В. М. Классический психоанализ: история, теория, практика. [Електронний ресурс] - https://www.psyoffice.ru/119-lejjbin-v.-m.-klassicheskijj-psikhoanaliz.html
7. Куттер П. Современный психоанализ. – СПб, 1997.